ΑΤΖΕΝΤΑ

Ματιές στον κόσμο

maties-ston-kosmo-2344724

ΛΟΝΔΙΝΟ
Ο ρόλος των γυναικών στους Προραφαηλίτες

Η νέα έκθεση στην Εθνική Πινακοθήκη Προσωπογραφιών στο Λονδίνο (National Portrait Gallery) εστιάζει στον κόσμο των Προραφαηλιτών, που στη διάρκεια της βικτωριανής εποχής επιχείρησαν και επέτυχαν ένα ρήγμα στη βρετανική τέχνη. Η έκθεση έχει τίτλο «Pre-Raphaelite Sisters», υπονοώντας την Αδελφότητα των Προραφαηλιτών (και το θηλυκό της στοιχείο) γιατί ως τέτοια συστήθηκε το 1848 επιχειρώντας τη ρήξη με τον κλασικό κόσμο της Βασιλικής Ακαδημίας. Και είναι η πρώτη φορά, με αυτήν την έκθεση, που το κέντρο του ενδιαφέροντος δεν είναι οι μεγάλοι άρρενες ζωγράφοι αυτού του ρεύματος αλλά οι σημαντικές γυναίκες που στην καρδιά της βικτωριανής εποχής επηρέασαν και επέδρασαν στον κόσμο της τέχνης κατά τρόπο καθοριστικό είτε ως ζωγράφοι οι ίδιες, είτε ως συνεργάτες, πνευματικοί εταίροι και μοντέλα. Οπως υποστηρίζει η θεωρητική ανάλυση της έκθεσης, είναι η πρώτη φορά που θα δούμε προραφαηλητική ζωγραφική με άξονα τον πρωταγωνιστικό ρόλο των γυναικών, καθώς έχουν γίνει τα τελευταία χρόνια μελέτες με αυτό το θέμα που οδηγούν σε μια αναδιοργάνωση της παρουσίασης αυτής της τέχνης. Είναι μια τέχνη με πολύ μεγάλη απήχηση στο μέσο γούστο, παρότι γεννήθηκε ως ριζοσπαστική. Οι Προραφαηλίτες, όπως λέει και το όνομά τους, εμπνέονται από τη ζωγραφική και τον κόσμο πριν από τον Ραφαήλ, πριν δηλαδή από το 1450, και αναζητούν τα ζωηρά και θερμά χρώματα, τις πυκνές συνθέσεις και τον έντονο αλληγορικό συμβολισμό. Βρίσκονται στο επίκεντρο του πνεύματος του Ρομαντισμού με την έλξη που καλλιεργούσε για τον προ-αναγεννησιακό κόσμο, για τους θρύλους του Μεσαίωνα και τη δημώδη παράδοση. Οι Προραφαηλίτες, όντας ριζοσπάστες και με το πνεύμα τους αντίθετο στον κλασικιστικό κανόνα και τη συμβατική κοινωνία των αστών της εποχής, ανέδειξαν τον ρόλο της γυναίκας όχι μόνο ως εικονογραφία αλλά και ως βασικό στοιχείο της φιλοσοφίας τους. Οι γυναίκες είχαν συχνά ελεύθερα και λυτά μαλλιά, ενδύματα ως χιτώνες χωρίς κορσέ και στο κεφάλι έβαζαν άνθη ή τιάρες. Ηταν μία σημαντική απόσταση από τον συντηρητικό κόσμο της βικτωριανής κοινωνίας. Οι Προραφαηλίτες έδειξαν για πρώτη φορά έργα τους το 1849 και ώς τώρα δινόταν έμφαση στους μεγάλους εκπροσώπους της τέχνης τους, τον Ροσέτι, τον Μπερν-Τζόουνς, τον Μιλέ και αργότερα τον Γουότερχαουζ. Τώρα, η έκθεση αυτή φέρνει στο προσκήνιο την περίπτωση δώδεκα γυναικών που από το 1850 ώς το 1900 επέδρασαν στον κόσμο της αντισυμβατικής τέχνης.

ΠΑΡΙΣΙ
Γκλεν Μπράουν και Ντελακρουά

maties-ston-kosmo0
GLENN BROWN

Στο Μουσείο του Ευγένιου Ντελακρουά, στο Παρίσι, παρουσιάζεται η νέα έκθεση του 53χρονου Βρετανού ζωγράφου Γκλεν Μπράουν σε έναν άμεσο και έμμεσο διάλογο με τα έργα της μόνιμης συλλογής του μουσείου. Ο Μπράουν με τη σαρκαστική και «βέβηλη» αλλά αισθητικά ευχάριστη παραστατικότητά του παρουσιάζει νέα έργα, κυρίως σχέδια αλλά και λάδια καθώς και ένα γλυπτό μεγάλων διαστάσεων, εμπνεόμενα όλα από τον Ντελακρουά χωρίς να χάνει τη μοναδικότητά του. 

ΦΡΑΝΚΦΟΥΡΤΗ
Ο θρύλος του Βαν Γκογκ

maties-ston-kosmo2
AP/MICHAEL PROBST

Μία αυτοπροσωπογραφία του Βίνσεντ Βαν Γκογκ δεσπόζει στο Μουσείο Staedl της Φρανκφούρτης, όπου εγκαινιάστηκε η έκθεση «Δημιουργώντας τον Βαν Γκογκ». Η έκθεση, που θα διαρκέσει ώς τις 16 Φεβρουαρίου 2020, εστιάζει στην ιστορία κατασκευής του μύθου γύρω από το όνομα και το έργο του Βαν Γκογκ ως ενός πολιτισμικού φαινομένου. Εχουν συγκεντρωθεί πάνω από 120 έργα, καθιστώντας αυτήν την έκθεση τη μεγαλύτερη στη Γερμανία πάνω στο έργο του Ολλανδού ζωγράφου. 

ΠΑΡΙΣΙ
Ουρές για τον Λεονάρντο

maties-ston-kosmo4
AP/RAFAEL YAGHOBZADEH

Η νέα μεγάλη έκθεση στο Λούβρο για τον Λεονάρντο ντα Βίντσι προκαλεί παγκόσμιο ενδιαφέρον. Μαζί με τα ήδη πολλά και σημαντικά έργα του Λεονάρντο που υπάρχουν στις συλλογές του Λούβρου προστίθενται και έργα από διάφορες συλλογές του κόσμου, δημιουργώντας ένα διεθνές γεγονός. Η έκθεση, που θα διαρκέσει ώς τις 24 Φεβρουαρίου 2020, είχε προκαλέσει εντάσεις ανάμεσα στη Γαλλία και στην Ιταλία για την προετοιμασία της, αλλά πλέον θεωρείται ένα γεγονός που ενώνει. 

ΜΑΔΡΙΤΗ
Η ιστορία δύο γυναικών

maties-ston-kosmo6
EPA/LUCA PIERGIOVANNI

Στο κέντρο αυτής της φωτογραφίας βλέπουμε το έργο «Νεογέννητο στην κούνια», φιλοτεχνημένο το 1583 από την Ιταλίδα ζωγράφο Λαβίνια Φοντάνα. Είναι μέρος της έκθεσης που παρουσιάζεται στη Μαδρίτη, στο Πράδο, με θέμα δύο γυναίκες ζωγράφους του 16ου αιώνα, τη Λαβίνια Φοντάνα και τη Σοφονίσμπα Ανγκίσολα. Είναι η ιστορία αυτών των δύο γυναικών που εκπροσωπούνται με 65 έργα σε μια έκθεση που ξαναγράφει την ιστορία της τέχνης. Θα διαρκέσει έως τις 2 Φεβρουαρίου.

ΦΡΑΝΚΦΟΥΡΤΗ
Τιμή στον Σεμπαστιάο Σαλγάδο

maties-ston-kosmo8
EPA/ARMANDO BABANI

Ο μεγάλος Βραζιλιάνος φωτογράφος Σεμπαστιάο Σαλγάδο τιμήθηκε με το Βραβείο Ειρήνης των Γερμανών Εκδοτών και της Ενωσης Βιβλιοπωλών στη Διεθνή Εκθεση Βιβλίου της Φρανκφούρτης, που έληξε πρόσφατα. Ο Σεμπαστιάο Σαλγάδο έχει στρέψει το διεθνές βλέμμα σε μία σειρά από δικές του φωτογραφικές ενότητες που εστιάζουν στον άνθρωπο. Το Βραβείο Ειρήνης του απονεμήθηκε για την ευαισθητοποίηση απέναντι στην καταστροφή του περιβάλλοντος και στην κλιματική αλλαγή.