ΑΤΖΕΝΤΑ

Ματιές στον κόσμο

maties-ston-kosmo-2345456

ΚΙΝΑ
Ο νέος «ναός» στο Πεκίνο είναι το νέο λαμπρό αεροδρόμιο

Ο νέος κόσμος που γεννιέται έχει υπόψη του τις γενιές που μεγαλώνουν τώρα κι εκείνες που θα έρθουν αργότερα. Το δεύτερο διεθνές αεροδρόμιο του Πεκίνου, που επισήμως λέγεται Beijing Daxing International Airport, είναι αχανές και αρχιτεκτονικά φουτουριστικό με βασικό σχεδιασμό από το γραφείο της Ζάχα Χαντίντ και των Γάλλων ADPI και εκτέλεση από το Ινστιτούτο Αρχιτεκτονικού Σχεδιασμού του Πεκίνου. Είναι ένας τόπος χωρίς πολλά εθνικά χαρακτηριστικά, αν εξαιρέσει κανείς τις κινεζικές σημαίες, όπως είναι τα αεροδρόμια, υπερτοπικοί σταθμοί για όλες τις εθνικότητες. Το νέο αεροδρόμιο του Πεκίνου διαθέτει το μεγαλύτερο, σε παγκόσμιο επίπεδο, τέρμιναλ σε ένα κτίριο. Καλύπτει έκταση ενός εκατομμυρίου τετραγωνικών μέτρων, αλλά η συνολική έκταση του αχανούς αεροδρομίου δεν φτάνει αυτή του νέου αεροδρομίου της Κωνσταντινούπολης, που παραμένει το μεγαλύτερο του κόσμου. Η κατασκευή αυτού του αχανούς έργου διήρκεσε πέντε χρόνια και κόστισε περί τα 11 δισ. δολάρια. Θα διακινεί 120 με 200 εκατ. επιβάτες ετησίως. Η πρώτη πτήση για επιβάτες έγινε στις 26 Σεπτεμβρίου 2019 και από τότε το νέο αεροδρόμιο του Πεκίνου, 46 χιλιόμετρα νοτίως της πόλης, είναι στα χείλη όσων ταξιδεύουν στην Κίνα. Εχει γίνει στόχος η χρήση του για εκατομμύρια επιβάτες, καθώς τα νέας γενιάς υπερ-αεροδρόμια ενέχουν θέση και ρόλο αυτόνομων συγκροτημάτων που παρέχουν όλες τις υπηρεσίες και προβλέπουν κάθε ανάγκη για ένα τεράστιο κοινό διαρκώς εν κινήσει και με διαφορετικά και ποικίλα ενδιαφέροντα και ανάγκες. Αυτές οι προδιαγραφές υποστηρίζονται από τις νέες συνθήκες ζωής στον 21ο αιώνα. Την ανάδυση των μεσαίων, οικονομικά, τάξεων στις ασιατικές χώρες, κυρίως στην Απω Ανατολή, στην Ινδία, αλλά και στις αραβικές χώρες. Αυτή η κινητικότητα, που συνθλίβει αριθμητικά τον πληθυσμό της Ευρώπης, είναι μια νέα πραγματικότητα που στέλνει ταξιδιώτες από δεκάδες αστικά κέντρα της Απω Ανατολής και της Ινδίας στη Δύση, που μετακινεί ιδέες και εμβαθύνει συνεργασίες σε ένα πυκνότατο δίκτυο. Ο πληθυσμός της Γης αυξάνεται και αυτό είναι κάτι οξύμωρο αν σκεφτεί κανείς ότι στις χώρες της Δύσης υπάρχει προβληματισμός για την υπογεννητικότητα. Σε έναν νέο κόσμο, που θα έχει μεγαλύτερη σαφήνεια ως προς την κατεύθυνσή του σε 10-20 χρόνια, αχανή αεροδρόμια όπως αυτό του Πεκίνου ή της Κωνσταντινούπολης ορίζουν τη νέα ιεράρχηση των κρατών, τη νέα αξιολόγηση δύναμης και γοήτρου. 

ΝΕΑ ΥΟΡΚΗ
Ερνστ Λούντβιχ Κίρχνερ

maties-ston-kosmo0
NEUBERGER MUSEUM OF ART

Από τα κεντρικά πρόσωπα του γερμανικού εξπρεσιονισμού, ο Ερνστ Λούντβιχ Κίρχνερ (1880-1938) είναι στο επίκεντρο της νέας έκθεσης στη Neue Galerie της Νέας Υόρκης, που ειδικεύεται στην κεντροευρωπαϊκή τέχνη. Η έκθεση παρακολουθεί όλα τα στάδια του καλλιτέχνη, από τα πρώτα χρόνια στη Δρέσδη έως το απόγειο στο Βερολίνο και την αυτοεξορία στην Ελβετία. Ο Κίρχνερ ήταν πρωτεργάτης της τροπής της Νέας Τέχνης προς το Μοντέρνο Κίνημα. 

ΒΕΡΟΛΙΝΟ
Ολοκαύτωμα και φωτογραφία

maties-ston-kosmo2
EPA/HAYOUNG JEON

Ολοένα και πιο συχνές είναι οι πληροφορίες για το Ολοκαύτωμα, με τη δημοσιοποίηση αρχείων, μαρτυριών και τεκμηρίων. Στη Γερμανία είναι κατά κάποιον τρόπο μέρος της εθνικής διαπαιδαγώγησης. Μια νέα έκθεση εγκαινιάστηκε πρόσφατα στο Βερολίνο, στο Ιστορικό Μουσείο «Τοπογραφία του Τρόμου», που έχει χτιστεί σε τοποθεσία που ήταν κομβική για το ναζιστικό καθεστώς. Η έκθεση έχει τίτλο «Η καταδίωξη των Εβραίων μέσα από τη φωτογραφία» και παρουσιάζει σειρά ιστορικών καταγραφών. 

ΒΟΣΤΩΝΗ
Ο βιβλιοθηκάριος του Πάπα

maties-ston-kosmo4
ISABELLA STEWART GARDNER

Σε ένα από τα ωραιότερα μουσεία των ΗΠΑ, το Ιζαμπέλα Στιούαρτ Γκάρντνερ της Βοστώνης, τιμάται η επέτειος των 500 ετών από τον θάνατο του Ραφαήλ, με επίκεντρο ένα σπουδαίο έργο του: το πορτρέτο του λόγιου Τομάσο Ινγκιράμι (1470-1516), που το είχε αγοράσει η Ιζαμπέλα Στιούαρτ Γκάρντνερ (1840-1924). To πορτρέτο του Ινγκιράμι, που ήταν συνδεδεμένος και με τη Ρωμαιοκαθολική Εκκλησία, εκτίθεται μαζί με ένα σπουδαίο δάνειο από τα Μουσεία του Βατικανού. 

ΒΟΥΔΑΠΕΣΤΗ
Η λάμψη των Φλαμανδών

maties-ston-kosmo6
EPA/MARTON MONUS

Μπροστά σε ένα έργο του Ρούμπενς μπορεί κανείς να σταθεί ώρα πολλή, όπως ο επισκέπτης στο Μουσείο Καλών Τεχνών της Βουδαπέστης. Εκεί, φιλοξενείται έκθεση που δοξάζει την τέχνη των Μεγάλων Δασκάλων από την Ολλανδία. Με τίτλο «Ο Ρούμπενς, ο Βαν Ντάικ και η λάμψη της φλαμανδικής ζωγραφικής», το αποτέλεσμα είναι συναρπαστικό καθώς έχουν συγκεντρωθεί αριστουργήματα, που καθιστούν την έκθεση αυτή προορισμό σε κάθε επίσκεψη στη Βουδαπέστη.  

ΒΑΡΚΕΛΩΝΗ
Η τέχνη του ήχου

maties-ston-kosmo8
EPA/ANDREU DALMAU

«Η τρομπέτα του Μπετόβεν», την οποία περιεργάζεται επισκέπτρια στο Ιδρυμα Ζοάν Μιρό στη Βαρκελώνη, είναι έργο του 88χρονου Αμερικανού καλλιτέχνη Τζoν Μπαλντεσάρι. Είναι ένα από τα έργα που περιλαμβάνονται στην πρωτότυπη έκθεση με τίτλο «Ηχητική Τέχνη;», η οποία παρουσιάζει σχέδια, έργα ζωγραφικής και γλυπτά τα οποία αφηγούνται την απόδοση του ήχου με διάφορα μέσα στην ιστορία της τέχνης τα τελευταία 200 χρόνια.