ΑΤΖΕΝΤΑ

Ματιές στον κόσμο

Ματιές στον κόσμο

ΛΟΝΔΙΝΟ
Ο Πικάσο και το χαρτί, μια σχέση ερωτική

Η νέα έκθεση στη Βασιλική Ακαδημία Τεχνών του Λονδίνου (Royal Academy of Arts) εστιάζει σε μια πτυχή του έργου του Πάμπλο Πικάσο, στην πολύπλευρη σχέση του με το χαρτί. Ο Πικάσο δεν ζωγράφιζε απλώς στο χαρτί, αναφέρεται σε κείμενο του μουσείου. «Το έσκιζε, το έκαιγε και το έκανε τρισδιάστατο». Αυτή η εσωτερικευμένη ανάγκη, η σχέση με την ύλη που συνορεύει με τον σωματικό έρωτα και με εκδοχές της έκστασης, είναι το θέμα της έκθεσης «Ο Πικάσο και το χαρτί» που εγκαινιάστηκε στις 25 Ιανουαρίου και θα διαρκέσει ώς τις 13 Απριλίου. Είναι ένα από τα εικαστικά γεγονότα του Λονδίνου. Από σπουδές για την περίφημη «Γκερνίκα» ώς ένα κολάζ σχεδόν πέντε μέτρων, η έκθεση φέρνει σε μία απρόβλεπτη συγκατοίκηση πάνω από 300 έργα σε χαρτί, καλύπτοντας όλη τη δημιουργική περίοδο του Πικάσο. Το χαρτί ήταν ένα μέσον αλλά και μια ευκαιρία πειραματισμού. Οι δυνατότητες και οι πιθανότητες φάνταζαν ανεξάντλητες. Ο Πικάσο αφιέρωσε όλη τη δημιουργική ικμάδα του, από τα νεανικά του χρόνια ώς το τέλος της ζωής του, διερευνώντας τεχνικές εκτύπωσης. Του προκαλούσε μεγάλη ευχαρίστηση να ψάχνει σε όλον τον κόσμο ειδικά και σπάνια χαρτιά. Εβρισκε χαρτιά σε παλαιοπωλεία στην Ιαπωνία και δεν έχανε καμία ευκαιρία να σχεδιάσει κάτι ακόμη και σε μια απειροελάχιστη επιφάνεια χαρτιού. Ο Πικάσο έμοιαζε να σχεδιάζει αβίαστα, σχεδόν χωρίς προσπάθεια, και έβγαζε με μεγάλη φυσικότητα σχέδια σε κάθε ευκαιρία. Πολλά από αυτά ήταν προσχέδια για μετέπειτα έργα, ζωγραφικά ή γλυπτικά, ή ακόμη και για το κολοσσιαίων διαστάσεων κολάζ του «Γυναίκες στην τουαλέτα τους» (1937-38, στη φωτογραφία). Στην έκθεση, ο επισκέπτης οδηγείται να παρακολουθήσει βήμα βήμα τον τρόπο με τον οποίον δούλευε ο Πικάσο μέσα από ένα συναρπαστικό βίντεο εποχής, όπως και σπουδές για την «Γκερνίκα» και τετράδια σημειώσεων και μπλοκ σχεδίου όπου υπάρχει όλη η σπορά του κατοπινού έργου του, περιλαμβανομένων έργων πολύ γνωστών, όπως οι «Δεσποινίδες της Αβινιόν». Μία πιο προσωπική πτυχή της ζωής του Πικάσο φωτίζεται μέσα από εικονογραφημένα ποιήματα και φωτογραφίες που έβγαλε μαζί με την Ντόρα Μάαρ. Η μεγάλη αυτή έκθεση, που με αφορμή το έργο του Πικάσο μιλάει και για τις ανεξάντλητες δυνατότητες και εφαρμογές του χαρτιού, συνδιοργανώνεται από τη Βασιλική Ακαδημία Τεχνών, το Μουσείο Καλών Τεχνών του Κλίβελαντ και το Εθνικό Μουσείο Πικάσο στο Παρίσι. 

ΠΑΡΙΣΙ
Ψυχή και σώμα

maties-ston-kosmo0
KUNSTHISTORISCHES MUSEUM WIEN

Μία από τις εκθέσεις που έχει αναγγείλει το Λούβρο για το 2020 είναι και η έκθεση «Ψυχή και σώμα» με γλυπτά από την ιταλική αναγέννηση. Θα εγκαινιαστεί τον Μάιο στην αίθουσα «Ναπολέων» κάτω από την Πυραμίδα και θα εστιάσει κυρίως στην καλλιτεχνική παραγωγή του δεύτερου ημίσεος του 15ου αιώνα με έργα Ντονατέλο, Μικελάντζελο και άλλων. Γίνεται σε συνεργασία με το μουσείο Castello Sforzesco του Μιλάνου και αποτελεί συνέχεια προηγούμενης θεματικής έκθεσης.

ΝΕΑ ΥΟΡΚΗ
Απόκτημα για το Μετ

maties-ston-kosmo1
ΤΗΕ ΜΕΤ

Το Μητροπολιτικό Μουσείο της Νέας Υόρκης απέκτησε ένα πήλινο αγγείο του 19ου αιώνα, κατασκευασμένο από τον μόνο γνωστό Αφροαμερικανό σκλάβο που υπέγραφε τα έργα του, την εποχή που ήταν απαγορευμένη η απόκτηση γνώσης από τους Αφρικανούς που έφερναν οι δουλέμποροι. Το αγγείο υπογράφεται από τον Ντέιβιντ Ντρέικ (π. 1801-1870), που ήταν αγγειοπλάστης και ποιητής, και έχει κατασκευαστεί στη Νότια Καρολίνα το 1858. Είναι δωρεά ιδιώτη συλλέκτη.  

ΝΕΑ ΥΟΡΚΗ
Αλφρέ Ζαρί (1873-1907)

maties-ston-kosmo2
MORGAN LIBRARY

Μια έκθεση για τον ρηξικέλευθο Γάλλο συγγραφέα Αλφρέ Ζαρί (1873-1907) στη Νέα Υόρκη είναι μια ευκαιρία για επαφή με εκείνα τα ανανεωτικά ρεύματα που προετοίμασαν τον μοντερνισμό του 20ού αιώνα μέσα από την αβάν-γκαρντ του 19ου αιώνα. Η έκθεση πραγματοποιείται στη Morgan Library και γίνεται πύλη για τα κινήματα του νταντά, του σουρεαλισμού και του θεάτρου του παραλόγου. Το πιο γνωστό θεατρικό του Ζαρί είναι ο «Ιμπί βασιλιάς» (1896). 

ΛΟΝΔΙΝΟ
Αστέρες της σύγχρονης τέχνης

maties-ston-kosmo3
ADRIAN GHENIE

Ο 43χρονος Ρουμάνος ζωγράφος Αντριαν Γκένι (Adrian Ghenie) γεννήθηκε το 1977 στη Ρουμανία του Τσαουσέσκου. Η βάση του είναι το Βερολίνο και η τέχνη του έχει εκτιμηθεί από τους συλλέκτες. Το έργο του με τίτλο «Arrival», μνημειακών διαστάσεων, προκαλεί τα όρια ανάμεσα στη μνήμη και στον μύθο, την αναπαράσταση και την αφαίρεση. Θα δημοπρατηθεί στις 11 Φεβρουαρίου από τον οίκο Sotheby’s με εκτιμώμενη τιμή από 2,5 έως 3,5 εκατομμύρια στερλίνες. 

ΒΟΥΔΑΠΕΣΤΗ
Μεσευρώπη και Απω Ανατολή

maties-ston-kosmo4
MUSEUM OF FINE ARTS BUDAPEST

Τα 150 χρόνια διπλωματικών σχέσεων ανάμεσα στην Αυστροουγγαρία και την Ιαπωνία τιμώνται στο Μουσείο Καλών Τεχνών της Βουδαπέστης με μια έκθεση δωματίου, η οποία διερευνά αυτήν την αλληλεπίδραση σε επίπεδο καλλιτεχνικό. Η έκθεση αντιπαραβάλλει 70 ιαπωνικές ξυλογραφίες του 18ου και του 19ου αιώνα με έργα Ούγγρων καλλιτεχνών που υιοθέτησαν και ενσωμάτωσαν την επιρροή της Ανατολής στα νεωτερικά έργα της αρ νουβό και των νέων ρευμάτων.