ΑΤΖΕΝΤΑ

Ματιές στον κόσμο

gkkt_02_0803_page_1_image_0002

Ο θαυμαστός κόσμος του Σέσιλ Μπίτον

ΛΟΝΔΙΝΟ

O Μεσοπόλεμος στη Μεγάλη Βρετανία έφερε το τραύμα των χιλιάδων νεκρών από τον Α΄ Παγκόσμιο Πόλεμο. Το ίδιο και στη Γαλλία, στη Ρωσία, στην Ιταλία, στη Γερμανία, όπου μια ολόκληρη γενιά αποδεκατίστηκε. Στην Αγγλία, όμως, η εγγενής εκκεντρικότητα πολλών αστών, η έντονη κοινωνική διαστρωμάτωση και η ανάγκη διαφοροποίησης ανέδειξαν τις γενιές του Μεσοπολέμου ως ιδιαίτερες κάστες, με ποικιλία εκφράσεων. Μία από τις πιο διάσημες κοινωνικές εκφράσεις ήταν η ομάδα που έμεινε γνωστή με το όνομα «Bright Young Things», που, όπως φαίνεται και στη φωτογραφία, οργάνωνε πάρτι με ιδιαίτερες αμφιέσεις, είχε έντονη θεατρικότητα, επιδιδόταν δίκην παιδιάς σε κυνήγι θησαυρού στο Λονδίνο, κατανάλωνε μεγάλη ποσότητα καπνού και ναρκωτικών και γενικά προσωποποιούσε ό,τι πιο εκκεντρικό και αντισυμβατικό στην τέχνη και στην κοινωνική συμπεριφορά. Μέλη των «Bright Young Things» ήταν ηθοποιοί και συγγραφείς, άνθρωποι του θεάτρου και των τεχνών ή απλώς πλούσιοι που σκότωναν την ώρα τους με στυλ. Ανάμεσά τους ήταν και ο νεαρός Σέσιλ Μπίτον (1904-1976), ο διάσημος φωτογράφος που εξελίχθηκε σε έναν αληθινό δημιουργό στον χώρο της μόδας και της τέχνης. Η νέα έκθεση στο Λονδίνο, στη National Portrait Gallery (από 12 Μαρτίου έως 7 Ιουνίου), εστιάζει στις φωτογραφίες του Σέσιλ Μπίτον ανάμεσα στους «Bright Young Things», μέλος των οποίων ήταν ο ίδιος και πλήθος άλλων, όπως η συγγραφέας Νάνσι Μίτφορντ, ο Στίβεν Τέναντ, ο Οσμπερτ και η Ιντιθ Σίτγουελ, ο Ιβλιν Γουό και πολλοί ακόμη, όλοι γνωστοί τότε. Ο Μπίτον κινήθηκε ανάμεσά τους με μεγάλη θεατρικότητα και τόνισε τα δραματουργικά στοιχεία αυτής της κοινωνικής συμπεριφοράς, συχνά με ήπιο (αυτο)σαρκασμό και απόσταση. Οι φωτογραφίες του, όμως, είναι πρωτίστως έργα τέχνης της σκηνοθετημένης φωτογραφίας, και στην έκθεση συμπληρώνονται από έργα ζωγραφικής ορισμένων από τις τρομερές αυτές συντροφιές, όπως του Ρεξ Ουίσλερ.

Ενα έντονο κλίμα εποχής αναδύεται ανάγλυφο μαζί με την προτροπή να ανακαλύψει κανείς πολλά πορτρέτα στη μόνιμη συλλογή του μουσείου. Οι «Bright Young Things» αποτέλεσαν πηγή έμπνευσης για πολλά ζωγραφικά έργα αλλά και λογοτεχνικά, ανάμεσά τους το «Vile Bodies» του Ιβλιν Γουό και έργα της Νάνσι Μίτφορντ, του Αντονι Πάουελ και του Χένρι Γκριν. Είναι η εποχή που αρχίζει και ανατέλλει το άστρο του Σέσιλ Μπίτον.

ΟΣΛΟ

Μουσείο Μουνκ

Η τελευταία έκθεση στο παλιό κτίριο του 1963, πραγματοποιείται αυτή την περίοδο στο Μουσείο Εντβαρντ Μουνκ στο Οσλο. Είναι έκθεση (έως τις 31/5) με επιλογή από τα πιο αντιπροσωπευτικά έργα του ζωγράφου αλλά και αρκετών συγχρόνων του, με τους οποίους εκπροσωπούσαν τη Νέα Τέχνη του 1900. Η μεταφορά στο νέο κτίριο του μουσείου θα γίνει αργότερα στη διάρκεια του έτους και θα είναι ένα μείζον πολιτιστικό γεγονός για τη Νορβηγία.

ΠΑΡΙΣΙ

Τα τέσσερα στοιχεία

Μία νέα έκθεση στο Παρίσι, με τίτλο «Τέσσερα στοιχεία και τέσσερις εποχές», φέρνει κοντά σημαντικούς Ευρωπαίους δημιουργούς. Στεγάζεται στην γκαλερί Jane Roberts Fine Arts (10-12 rue de Savoie) με την επιμέλεια της Chris Boïcos Fine Arts και παρουσιάζει γλυπτά του Ettore Greco (φωτ.), υδατογραφίες της Nicola Villa καθώς και έργα των Ελλήνων κεραμιστών Ηλία Χριστόπουλου, Ιωσηφίνας Κοσμά, Χαρίκλειας Κοροπούλη, Αγγελικής Παπαδοπούλου, Γιώργου Βαβάτση (έως 15/3).

ΟΞΦΟΡΔΗ

Ο νεαρός Ρέμπραντ

Πολυαναμενόμενη η άφιξη στην Οξφόρδη, στο περίφημο Μουσείο Ashmolean, της έκθεσης για τη νεανική περίοδο του Ρέμπραντ (Young Rembrandt). Η έκθεση, που θα διαρκέσει έως τις 7 Ιουνίου, παρακολουθεί την καλλιτεχνική εκκόλαψη του Ρέμπραντ στα νεανικά του χρόνια στη γενέθλια πόλη Leiden έως τη σταδιακή ωρίμανση και ανέλιξή του στους μεγάλους κύκλους του Αμστερνταμ, καταγράφοντας μια θεαματική μετάλλαξη, στις πρώτες δεκαετίες του 17ου αιώνα.

ΔΟΥΒΛΙΝΟ

Η τέχνη της Μπάρτι Κερ

Η ατομική έκθεση της Ινδοβρετανής εικαστικού Μπάρτι Κερ (Bharti Kher, γεν. 1969) στο Ιρλανδικό Μουσείο Μοντέρνας Τέχνης στο Δουβλίνο, είναι μια ανθολόγηση από την πρόσφατη δουλειά, η οποία χαρακτηρίζεται από μια υβριδική προσέγγιση σε συμβολικές μορφές και διαπολιτισμικά μοτίβα. Η Μπάρτι Κερ, που πλέον ζει στο Νέο Δελχί, εκπροσωπεί τη διπλή κουλτούρα χιλιάδων Ινδών γεννημένων στη Μεγάλη Βρετανία. Η δουλειά της απηχεί όψεις μαγικού ρεαλισμού.

ΛΙΣΣΑΒΩΝΑ

Η χρυσή εποχή των Γάλλων

Εμφαση στην ακμή της γαλλικής επιπλοποιίας, όπως αυτή εκφράστηκε στη διάρκεια του 18ου αιώνα, δίνει η νέα έκθεση στο περίφημο μουσείο του Ιδρύματος Καλούστ Γκουλμπενκιάν στη Λισσαβώνα. Ακολουθώντας τη διαδρομή από το ξυλουργείο ως το παλάτι, η έκθεση επικεντρώνεται στη διαδικασία σχεδιασμού και παραγωγής, στα πρότυπα και στη ζήτηση, στο δημόσιο γούστο και στην άνοδο της τεχνικής επεξεργασίας. Τα έπιπλα ανήκουν στη Συλλογή Καλούστ Γκουλμπενκιάν.