ΑΤΖΕΝΤΑ

Ματιές στον κόσμο

maties-ston-kosmo-2375143

ΝΕΑ ΥΟΡΚΗ
Αγαπητέ αναγνώστη, μην ξεχνάς τον εκδοτικό κόσμο

Η αμηχανία που προκαλεί η πανδημία στην οικονομία του πολιτισμού είναι λογικό ότι οδηγεί σε νέους τρόπους επικοινωνίας με το κοινό. Η αρχισυντάκτρια του The New York Times Book Review, Πάμελα Πολ, συνέταξε μια προσωπική επιστολή έκκλησης προς τον ανώνυμο αναγνώστη: «Αγαπητέ αναγνώστη, τι παράδοξη και φοβερή περίοδο ζούμε (…) αν αφήσουμε στην άκρη την προφανή σπουδαιότητα των ζητημάτων ζωής και θανάτου, εμείς στο Book Review έχουμε ιδιαίτερη ευαισθησία για εκείνους των οποίων η ζωή εξαρτάται από τα βιβλία. Σκεφτόμαστε τους συγγραφείς των οποίων οι περιοδείες ακυρώθηκαν, τους συγγραφείς που χρειάζονται αμοιβές, όλες εκείνες τις ευκαιρίες, που είναι προσωρινά –και κάποιες από αυτές οριστικά– χαμένες. Η καρδιά μας είναι κοντά στους πρωτοεμφανιζόμενους συγγραφείς, πολλοί από αυτούς πέρασαν χρόνια, ίσως και μια ζωή, περιμένοντας την ιδανική στιγμή που θα δουν το βιβλίο τους να κυκλοφορεί. Σκεφτόμαστε τους συγγραφείς που η ημερομηνία έκδοσης των βιβλίων τους καθυστερεί, περιπλέκοντας όχι μόνο τα οικονομικά τους αλλά και την οργάνωση της ζωής τους. Σκεφτόμαστε τους συγγραφείς των οποίων τα βιβλία μόλις βγήκαν, τη στιγμή που το μυαλό όλων είναι αλλού, με τις βιβλιοθήκες κλειστές και τα βιβλιοπωλεία με ρολά κατεβασμένα και με υπαλλήλους στον πάγο. Σκεφτόμαστε όλους εκείνους τους αφοσιωμένους βιβλιοπώλες και ιδιοκτήτες βιβλιοπωλείων που ανησυχούν για το μέλλον των επιχειρήσεών τους, που ακόμη και στις καλές εποχές συντηρούσαν με κόπο. Παίρνουμε κουράγιο από περιπτώσεις βιβλιοπωλείων που βλέπουν αύξηση στις ηλεκτρονικές πωλήσεις, προσφέροντας κατ’ οίκον παράδοση. Σκεφτόμαστε όσους δουλεύουν στον εκδοτικό τομέα.

Τους επιμελητές, τους διαφημιστές, τους καλλιτεχνικούς διευθυντές, τους εικονογράφους, τους πωλητές, τους ανθρώπους στο μάρκετινγκ και τους εκδότες, που και αυτοί, δουλεύουν από το σπίτι με ό,τι αυτό μπορεί να σημαίνει. Εργαζόμενοι έχουν δεχθεί περικοπές. Αλλοι χάνουν τη δουλειά τους. Και τώρα, εσείς αγαπητοί αναγνώστες. Ξέρουμε ότι μοιραζόσαστε μαζί μας όλη αυτήν την αγωνία για το μέλλον του εκδοτικού κόσμου. Ελπίζουμε σε αυτή τη δύσκολη συγκυρία να στραφείτε στα βιβλία, σε όσα αυτά πάντα μας προσφέρουν (…) σε μια εποχή που τόσοι νιώθουν απομονωμένοι, τα βιβλία μάς φέρνουν κοντά. Σταθείτε πλάι μας να στηρίξουμε τον κόσμο του βιβλίου…».

ΑΜΣΤΕΡΝΤΑΜ
Ημερολόγια Πολέμου

maties-ston-kosmo0
ILVY NJIOKIKTJIEN / THE NEW YORK TIMES

Στην Ολλανδία έχουν αποδυθεί σε μια επιχείρηση ψηφιοποίησης και μελέτης των ιδιωτικών ημερολογίων από τα χρόνια του Β΄ Παγκοσμίου Πολέμου και της ναζιστικής κατοχής της χώρας. Ηταν στις 28 Μαρτίου 1944, που η φωνή του εξόριστου Ολλανδού υπουργού Υγείας καλούσε από το Λονδίνο μέσω ραδιοφώνου τους Ολλανδούς πολίτες να διατηρήσουν τα ημερολόγια και την αλληλογραφία τους. Ετσι, παρακινήθηκε και η Αννα Φρανκ να γράψει το δικό της.

ΠΑΡΙΣΙ
Η γέννηση ενός μουσείου

maties-ston-kosmo2

Το Μουσείο Ορσέ στο Παρίσι προτρέπει τους ανά τον κόσμο φίλους του να παρακολουθήσουν τα ντοκιμαντέρ που δημιούργησε ο Μπρούνο Ούλμερ, τα οποία αφηγούνται τη συναρπαστική ιστορία του. Το μουσείο είχε πολλές προηγούμενες «ζωές». Το κτίριο που το στεγάζει προϋπήρξε σταθμός, κέντρο αποστολής δεμάτων, κέντρο παραμονής για αιχμαλώτους πολέμου, κινηματογραφικό σκηνικό και πολλά ακόμη. Σήμερα, το Ορσέ είναι από τα κορυφαία μουσεία.

ΒΕΡΟΛΙΝΟ
Σταδιακό άνοιγμα

maties-ston-kosmo4

Στη Γερμανία υπάρχει ο προβληματισμός για το πώς και το κατά πόσον θα μπορέσουν να ανοίξουν και πάλι, σχετικά σύντομα, τα μεγάλα κρατικά μουσεία. Ο κύριος προβληματισμός αφορά τη ναυαρχίδα των γερμανικών μουσείων, τη Νήσο των Μουσείων στο Βερολίνο, όπου και το φημισμένο Μουσείο της Περγάμου. Ενδεχομένως να γίνει δοκιμαστικό άνοιγμα με πολλά περιοριστικά μέτρα να παραμένουν σε ισχύ και αυστηρούς ελέγχους ως μία γενική δοκιμή.

ΒΟΣΤΩΝΗ
Ιζαμπέλα Στιούαρτ Γκάρντερ

maties-ston-kosmo6

Από τα ωραιότερα μουσεία της Βοστώνης, στεγασμένο σε ένα νέο-βενετσιάνικο παλάτι, η Συλλογή της Ιζαμπέλας Στιούαρτ Γκάρντνερ έχει φίλους σε όλον τον κόσμο. Η διευθύντρια του μουσείου, Πέγκι Φόγκελμαν, ανακοίνωσε πως όλες οι υπηρεσίες του θα παραμείνουν κλειστές έως τις 14 Σεπτεμβρίου ακυρώνοντας τις προγραμματισμένες έως τότε εκδηλώσεις. Ενδεικτικό της τάσης όλων των οργανισμών που βλέπουν ότι κατά το 2020 οι ημερομηνίες μπορεί διαρκώς να μετατίθενται.

ΦΛΩΡΕΝΤΙΑ
Ψηφιοποίηση στο Ουφίτσι

maties-ston-kosmo8

Το καλό μέσα στο κακό. Το κλείσιμο των μουσείων και η νέκρωση της τουριστικής κίνησης επιτάχυναν σχέδια σε εκκρεμότητα ή σε αργή εξέλιξη, όπως το πρόγραμμα ψηφιοποίησης και κοινωνικής εξωστρέφειας στην Πινακοθήκη Ουφίτσι στη Φλωρεντία. Οπως δήλωσε ο Γερμανός διευθυντής της Πινακοθήκης, Αϊκε Σμιτ, που είναι ιστορικός τέχνης, ενισχύθηκε η παρουσία του μουσείου στα κοινωνικά δίκτυα και παρατηρήθηκε εντυπωσιακή αύξηση ακολούθων.