ΑΤΖΕΝΤΑ

Ματιές στον κόσμο

maties-ston-kosmo-2389822

ΗΝΩΜΕΝΟ ΒΑΣΙΛΕΙΟ
Το μεγάλο μουσείο της Οξφόρδης επιστρέφει 

Στη διάρκεια της καραντίνας ακούστηκαν πολλά που αναδείκνυαν το αξιοπερίεργο όσων ζούσαμε και ένα από αυτά ήταν ότι το Μουσείο Ashmolean της Οξφόρδης αναγκάστηκε να κλείσει για πρώτη φορά από τότε που άνοιξε, δηλαδή από το 1683. Το Ashmolean πρόκειται να ανοίξει και πάλι για το κοινό στις 10 Αυγούστου έπειτα από σχεδόν πέντε μήνες, χρόνος «παγωμένος» και χρόνος επώασης μιας άλλης, πλέον, σχέσης με την ευρύτερη κοινωνία. «Ανοίγουμε στις 10 Αυγούστου και… δεν κρατιόμαστε» λέει –σε ελεύθερη απόδοση– η ανακοίνωση του ιστορικού μουσείου της Οξφόρδης, που αν και τόσο παλαιό και παραδοσιακό είναι διαρκώς ανοικτό σε επιλογές και καινοτομίες. Ηδη, από το 2009 λειτουργεί πλήρως ανακαινισμένο με νέες πτέρυγες και αρχιτεκτονικές μετατροπές που του έδωσαν ώθηση ώστε να διαδραματίζει σοβαρό ρόλο στη διάρκεια του 21ου αιώνα. Το παλιό κτίριο δεν είναι το αρχικό του 17ου αιώνα, αλλά ένα νεοκλασικό οικοδόμημα του 1845 που χτίστηκε βάσει σχεδίων του αρχιτέκτονα και αρχαιολόγου, Τσαρλς Κόκερελ (1788-1863), που συνδέεται άμεσα και με την Ελλάδα μέσα από τα ταξίδια του, τα κείμενα, τα σχέδια και τη διαμονή του. Ο Κόκερελ πρόσφερε έτσι στην Οξφόρδη ένα ακόμη μεγάλο κτίριο του κλασικού κανόνα, επιβλητικού και ακαδημαϊκού, απολύτως εναρμονισμένου στο πνεύμα της δεκαετίας του 1840 (την ίδια δεκαετία, ο Χριστιανός Χάνσεν σχεδιάζει το Πανεπιστήμιο Αθηνών, ο Θεόφιλος Χάνσεν το Αστεροσκοπείο και ο Λύσσανδρος Καυταντζόγλου το Αρσάκειο όπου στεγάζει σήμερα το Συμβούλιο της Επικρατείας). Το Ashmolean, με τις πλούσιες συλλογές του, αρχαιολογικές και από την ιστορία της τέχνης, ξανανοίγει πιάνοντας το νήμα εκεί όπου το άφησε. Θα επαναλειτουργήσει η έκθεση «Ο νεαρός Ρέμπραντ» που είχε διακοπεί λόγω της πανδημίας, αλλά η πρόσβαση θα είναι ελεγχόμενη και περιορισμένη. Το σπουδαίο αυτό μουσείο της Οξφόρδης στεγάζει και τη μεγαλύτερη συλλογή μυκηναϊκών του Αρθουρ Εβανς, τη μεγαλύτερη συλλογή εκτός Κρήτης. Ο Αρθουρ Εβανς (1851-1941) εργάστηκε και σε διευθυντική θέση στο Ashmolean από το 1884 ώς το 1908 και είναι από τους κύριους διαμορφωτές της εικόνας και της λειτουργίας του μουσείου όπως το γνωρίσαμε στη διάρκεια του εικοστού αιώνα. Μία από τις online εκθέσεις του μουσείου είναι αφιερωμένη στα ελληνικά κεντήματα από τον 18ο και 19ο αιώνα και τη σχέση τους με τον ευρύτερο πολιτισμικό καμβά της Μεσογείου. 

ΜΑΔΡΙΤΗ
Ενας ανθόκηπος

 
maties-ston-kosmo0
Φωτ.EDUARDO PARRA

Στο κέντρο της Μαδρίτης και για λογαριασμό του μουσείου Reina Sofia, o 34χρονος καλλιτέχνης από το Κόσοβο Petrit Halilaj έστησε έναν ανθόκηπο. Πρόκειται για γιγαντιαία άνθη – εικαστικές εγκαταστάσεις από αλουμίνιο και ύφασμα, τις οποίες ο δημιουργός τους διασπείρει στο πάρκο Ρετίρο, μπροστά από το Κρυστάλλινο Παλάτι. Η αγάπη του για τα άνθη τον οδήγησε στη δημιουργία αυτής της συμβολικής Εδέμ, όπου το κοινό περπατάει ανάμεσα σε λουλούδια-γίγαντες.

ΟΣΛΟ
Η νέα Βιβλιοθήκη
maties-ston-kosmo2
Φωτ. EINAR ASLAKSEN
Η πολιτιστική αναγέννηση της πρωτεύουσας της Νορβηγίας τα τελευταία χρόνια κορυφώνεται στην παράδοση της νέας Βιβλιοθήκης. Επειτα από σχεδόν μία δεκαετία διαδικασιών και εργασιών, η νέα Βιβλιοθήκη υψώνεται ανάμεσα στον Κεντρικό Σιδηροδρομικό Σταθμό και την Οπερα του Οσλο. Είναι έργο των αρχιτεκτονικών γραφείων Atelier Oslo και Lundhagem. Απλωμένη σε έκταση 13.500 τ.μ., η νέα Βιβλιοθήκη διαθέτει 450.000 τόμους και μια εξαιρετική θέα στα φιορδ του Οσλο. 
 
ΛΟΣ ΑΝΤΖΕΛΕΣ
Τα πορτρέτα της Σαάφα Κάγκαν
maties-ston-kosmo4
Φωτ.SAFAA KAGAN
Γεννημένη στο Μαρόκο και εγκατεστημένη στο Λος Αντζελες, η φωτογράφος Σαάφα Κάγκαν κερδίζει διαρκώς σε φήμη και υπόληψη με τις σειρές των προσωπογραφιών της. Ειδικεύεται σε πορτρέτα ανθρώπων διαφόρων φυλών και πολιτισμών και τα έργα της έχουν σε μεγάλο βαθμό παρουσιαστεί από το National Geographic. Αλλά η Κάγκαν ακολουθεί ανεξάρτητη πορεία και η δουλειά της αποκαλύπτει την εμπιστοσύνη των μοντέλων της στη φωτογράφο. 
 
ΒΕΡΟΛΙΝΟ
Το Νησί των Μουσείων
maties-ston-kosmo6
Φωτ. DPA

Στη γερμανική πρωτεύουσα, το Νησί των Μουσείων με τους δημοφιλείς προορισμούς του αποτελεί τόπο πολιτισμού με διαρκώς ανοδική πολιτική. Είναι μια εκτίμηση του Συμβουλίου Επιστημών, το οποίο όμως επισημαίνει πως η ανοδική τροχιά πρέπει να συμβαδίζει με γόνιμο διάλογο με τον αστικό περίγυρο, όπως με το υπό αποπεράτωση Κέντρο Χούμπολτ. Προς το παρόν, η σχέση είναι μηδαμινή, αλλά θα έπρεπε να γεννηθεί μια σταδιακή διάδραση προς όφελος και των δύο πλευρών.

 
ΒΟΥΔΑΠΕΣΤΗ
Η εποχή του Ντίρερ
maties-ston-kosmo8
Φωτ. MUSEUM OF FINE ARTS BUDAPEST

Στο Μουσείο Καλών Τεχνών της Βουδαπέστης υπάρχει η ονομαστή συλλογή σχεδίων και χαρακτικών του 15ου αιώνα, το μεγαλύτερο μέρος της οποίας προέρχεται από τη συλλογή Εστερχάζι από το 1804. Στη Βουδαπέστη, σε αυτό το θαυμάσιο μουσείο, παρουσιάζεται το καλοκαίρι μια έκθεση από αυτή τη μοναδική συλλογή. Τα επιλεγμένα έργα αντανακλούν την εποχή και το πνεύμα του Ντίρερ και αποκαλύπτουν την πνευματική ακμή της Αναγέννησης στις γερμανόφωνες χώρες.