ΑΤΖΕΝΤΑ

Ματιές στον κόσμο

basic

ΛΟΝΔΙΝΟ
Τα αριστουργήματα του Μπάκιγχαμ

Καθώς τα μουσεία του Ηνωμένου Βασιλείου ανοίγουν το ένα μετά το άλλο, ανακοινώθηκε η μεγάλη έκθεση από τις συλλογές του Μπάκιγχαμ που θα συγκεντρώσει για πρώτη φορά κορυφαία έργα τέχνης σε μια μοναδικής αξίας συγκατοίκηση. Η έκθεση με τίτλο «Αριστουργήματα από τα Ανάκτορα του Μπάκιγχαμ» θα παρουσιαστεί στην Πινακοθήκη της Βασίλισσας (The Queen’s Gallery) από 4 Δεκεμβρίου και θα παραμείνει σε λειτουργία έως το 2022. Η επίσκεψη στους χώρους αυτής της Πινακοθήκης, με την εξαιρετική αισθητική, είναι από μόνη της μια εμπειρία και κατά κανόνα φιλοξενεί θεματικές εκθέσεις από τη βασιλική συλλογή. Η νέα έκθεση γεννιέται από το πρόγραμμα κτιριολογικού εκσυγχρονισμού του Μπάκιγχαμ και τον εσωτερικό ανασχεδιασμό που αυτός προκαλεί. Εργα με υπογραφές του Τιτσιάνο, του Ρούμπενς, του Ρέμπραντ, του Βερμέερ, του Καναλέτο (στη φωτογραφία το έργο του «The Bacino di San Marco on Ascension Day, c.1733-4»), που βρίσκονταν μέσα στο ανάκτορο, θα εκτεθούν στο ευρύ κοινό για πρώτη φορά. Το Μπάκιγχαμ θα θωρακιστεί για τις επόμενες γενιές και η έκθεση θα είναι μια ευκαιρία να δούμε την ιστορία της συγκρότησης της βασιλικής συλλογής, αρχής γενομένης από το έτος 1762 όταν ο Γεώργιος Γ΄ και η βασίλισσα Σαρλότ αγόρασαν το Buckingham House. Ο βασικός πυρήνας της συλλογής από τον 18ο αιώνα, πυρήνας ιδεολογικός και αισθητικός, έδινε έμφαση στην ολλανδική, φλαμανδική και ιταλική ζωγραφική, και ώς ένα σημείο αυτές οι αρχές επικρατούν ως σήμερα.

Τα 34 από τα έργα της νέας έκθεσης είχαν αγοραστεί από τον φιλότεχνο Γεώργιο Δ΄, ο οποίος τη δεκαετία του 1820 προσέλαβε τον κορυφαίο αρχιτέκτονα Τζον Νας για να μεταμορφώσει το Μπάκιγχαμ και να του δώσει τη μορφή που σήμερα όλοι γνωρίζουμε. Στα σχέδια του Νας είχε περιληφθεί και η Πινακοθήκη, που προστέθηκε ως εκθετήριο της μεγάλης προσωπικής συλλογής ανεκτίμητων έργων τέχνης του Γεωργίου Δ΄. Επί Βικτωρίας, η συλλογή άνοιξε για το κοινό για πρώτη φορά (όταν η βασίλισσα έλειπε) και εκδόθηκε κατάλογος των έργων. Ο πρίγκιπας Αλβέρτος, σύζυγος της Βικτωρίας, επανασχεδίασε την έκθεση των έργων, τα οποία απέκτησαν νέες κορνίζες και η Πινακοθήκη έλαβε την όψη που παρουσιάζει σήμερα.

ΕΔΙΜΒΟΥΡΓΟ
Και πάλι ανοικτά

Η Εθνική Πινακοθήκη της Σκωτίας ανακοίνωσε με χαρά την επαναλειτουργία της έπειτα από πέντε μήνες αναγκαστικής διακοπής. Τη Δευτέρα, 24 Αυγούστου ανοίγει και η Εθνική Πινακοθήκη Μοντέρνας Τέχνης (Modern One). Η Πινακοθήκη του Εδιμβούργου έχει μία από τις καλύτερες συλλογές με έργα Χόγκαρθ, Μποτιτσέλι, Βερμέερ, Βελάσκεθ και άλλων μεγάλων δασκάλων. Στο ίδιο δίκτυο μουσείων περιλαμβάνεται και η Εθνική Πινακοθήκη Προσωπογραφιών της Σκωτίας.

ΝΕΑ ΥΟΡΚΗ
Ανοίγει και το Μετ

Στις 29 Αυγούστου θα ανοίξει το Μητροπολιτικό Μουσείο της Νέας Υόρκης σύμφωνα με τις νέες οδηγίες λειτουργίας των μουσείων στις Ηνωμένες Πολιτείες. Οι επισκέψεις πρέπει να προγραμματίζονται και η μάσκα είναι υποχρεωτική για όλους τους επισκέπτες από την ηλικία των δύο ετών και πάνω. Η είσοδος είναι 25 δολάρια για τους ενηλίκους. Στη φωτογραφία, μια γαζέλα από ελαφοντόδοντο (1390-1353 π.Χ.) από τις αιγυπτιακές συλλογές του μουσείου.

ΒΕΡΟΛΙΝΟ
Το Μουσείο της Εξορίας

Περισσότεροι από 500.000 Γερμανοί εγκατέλειψαν τη ναζιστική Γερμανία. Το νέο Μουσείο της Εξορίας, που δημιουργείται από ένα νέο ίδρυμα, θα αφηγείται την ιστορία των αντιναζί Γερμανών και θα ανοίξει το 2025 δίπλα στα ερείπια ενός παλιού και ατμοσφαιρικού σταθμού (Anhalter Bahnhof). Το αρχιτεκτονικό σχέδιο, με χαρακτηριστικό κοίλο σχήμα, το υπογράφει το γραφείο Dorte Mandrup από τη Δανία και είναι αποτέλεσμα διεθνούς αρχιτεκτονικού διαγωνισμού.

ΔΡΕΣΔΗ
Ερνστ Μπάρλαχ

Ο Γερμανός εξπρεσιονιστής γλύπτης, χαράκτης και επιστολογράφος Ερνστ Μπάρλαχ (1870-1938) είναι στο επίκεντρο αυτή την περίοδο στη Δρέσδη, στο Αλμπερτίνουμ, όπου τιμώνται τα 150 χρόνια από τη γέννησή του. Με το σκεπτικό ότι ο Μπάρλαχ ήταν μανιώδης επιστολογράφος (υπάρχουν 2.218 επιστολές του καταγεγραμμένες), εκδόθηκε και αναμνηστικό γραμματόσημο προκειμένου να τονωθεί το ενδιαφέρον και για τη χαμένη τέχνη της επιστολογραφίας.

ΒΕΡΝΤΕΝ
Επαναπατρισμός

Ο Φιλίπ Ανς, διευθυντής του Παγκόσμιου Κέντρου για την Ειρήνη στο Βερντέν, παρουσιάζει μια τοπιογραφία του 19ου αιώνα με την υπογραφή του Νικολά Ρουσό, η οποία επαναπατρίστηκε. Το έργο είχε κλαπεί από τους ναζί. Βρισκόταν στη Νορμανδία και στάλθηκε στο Βερολίνο. Είχε παραμείνει στο σπίτι ιδιώτη και τώρα ο τελευταίος απόγονος δήλωσε ότι επιθυμεί την επιστροφή του έργου για να τιμήσει τη γαλλογερμανική φιλία.