ΑΤΖΕΝΤΑ

Ματιές στον κόσμο

ΜΕΤ

Το νεομεσαιωνικό περιστύλιο του Μητροπολιτικού Μουσείου
ΝΕΑ ΥΟΡΚΗ

Επειτα από έξι μήνες χωρίς κοινό, αλλά με επιμελή φροντίδα των εσωτερικών χώρων και των εκτεταμένων κήπων, το Met Cloisters ανοίγει και πάλι. Γνωστή στους λάτρεις και στους ερευνητές της μεσαιωνικής τέχνης, η «Μονή» στο βόρειο Μανχάταν, χτισμένη σε ύφος νεομεσαιωνικό στη διάρκεια του δεύτερου μισού της δεκαετίας του ’30, είναι το διάσημο παράρτημα του Μητροπολιτικού Μουσείου, το μοναδικό ίσως μουσείο στις ΗΠΑ αποκλειστικά αφιερωμένο στην παρουσίαση και μελέτη του μεσαιωνικού κόσμου. Γεμάτο από έργα τέχνης από ευρωπαϊκές συλλογές, το Met Cloisters είναι ένας τόπος σχεδόν ουτοπικός, καθώς η αρχιτεκτονική του διάταξη θυμίζει τις στοές των τεχνητών και μαστόρων του Μεσαίωνα στις ευρωπαϊκές πόλεις. Εγκαινιάστηκε το 1938 με σχέδια του αρχιτέκτονα Τσαρλς Κόλενς και εξαρχής η ιδέα ήταν ενός ενιαίου συμπλέγματος κτιρίων και κήπων. Οι κήποι είναι βοτανικοί και ανακαλούν τη φυτολογία των μεσαιωνικών χρόνων, με μυριστικά και φαρμακευτικά φυτά και πολλά ανθοφόρα είδη μαζί με οπωροφόρα δέντρα, όπως αχλαδιές και κυδωνιές. Οι κήποι του Met Cloisters είναι ονομαστοί, όπως και αυτή η αίσθηση αναβίωσης των μεσαιωνικών στοών, όπου ζούσαν και εργάζονταν μεταλλοτεχνίτες, χρυσοχόοι, ξυλουργοί. Οι αίθουσες δοξάζουν τη ζωγραφική και τη γλυπτική με σημαντικούς θησαυρούς από την Ευρώπη, και κυρίως τη Γαλλία, από όπου θραύσματα από μονές και αβαεία αποσυναρμολογήθηκαν και μεταφέρθηκαν στη Νέα Υόρκη. Ηταν η βάση των συλλογών μεσαιωνικών θησαυρών και αρχιτεκτονικών σπαραγμάτων του γλύπτη, συλλέκτη και μαικήνα Τζορτζ Γκρέι Μπάρναρντ (1863-1938). Χάρη στον Μπάρναρντ κατέστη δυνατή η λειτουργία του μουσείου. Ο Μπάρναρντ πούλησε τη συλλογή του στον Τζον Ροκφέλερ το 1925 και σταδιακά άνοιξε ο δρόμος για τη δημιουργία αυτού του ξεχωριστού παραρτήματος του Μητροπολιτικού Μουσείου. Οι αίθουσες στεγάζουν περίπου 5.000 εκθέματα από τη βυζαντινή περίοδο έως τις απαρχές της Αναγέννησης και επί της ουσίας χαρτογραφούν έναν ολόκληρο κόσμο από την Κωνσταντινούπολη έως τις ακτές της Βόρειας Θάλασσας και από την Ιβηρική έως τη Βαλτική. Χειρόγραφα, ταπισερί, γλυπτά και έργα ζωγραφικής σχηματίζουν τον πυρήνα των εκθεμάτων με πολλά ξεχωριστά αριστουργήματα, όπως το «Τρίπτυχο του Ευαγγελισμού» (Mérode Altarpiece), έργο της δεκαετίας του 1420, χαρακτηριστικό της πρώιμης Αναγέννησης στις Κάτω Χώρες.

ΗΠΑ
Τζάκσον Πόλοκ

maties-ston-kosmo0
CHRISTIE’S

Ενα έργο του Τζάκσον Πόλοκ από το 1946 («Red Composition») θα πωληθεί από το Μουσείο Τέχνης Εβερσον στην πόλη Σίρακιουζ, στην πολιτεία της Νέας Υόρκης, προκειμένου να αγοραστούν άλλα έργα από λιγότερο διάσημους και ακριβούς ζωγράφους. Αυτό αποφάσισε η διοίκηση του μουσείου που έδωσε το έργο για πώληση σε δημοπρασία του οίκου Christie’s στη Νέα Υόρκη στις 6 Οκτωβρίου, με τιμή εκτίμησης μεταξύ 12 και 18 εκατ. δολ. Θα αγοραστούν έργα από μαύρους και γυναίκες ζωγράφους.

ΛΟΣ ΑΝΤΖΕΛΕΣ
Αμίρ Φαλάχ

maties-ston-kosmo1
SHULAMIT NAZARIAN

 

Τα μουσεία στο Λος Αντζελες δεν έχουν ανοίξει, αλλά όπως αναφέρεται στις ιστοσελίδες για την κίνηση της τέχνης, υπάρχει πλούτος εκθέσεων σε γκαλερί. Μια μεγάλη προθήκη νέων έργων από διεθνείς καλλιτέχνες που ανθούν στο ελεύθερο κλίμα της Καλιφόρνιας, όπως ο ιρανικής καταγωγής Αμίρ Φαλάχ, από τους πολύ ενδιαφέροντες καλλιτέχνες της Δυτικής Ακτής. Ο Αμίρ Φαλάχ εκθέτει αυτή την περίοδο έργα μεγάλων διαστάσεων στην γκαλερί Shulamit Nazarian του Λος Αντζελες.

ΒΟΡΕΙΑ ΙΣΠΑΝΙΑ
Ενας διαφορετικός φάρος

maties-ston-kosmo2
OKUDA SAN MIGUEL

Ο Οκούδα Σαν Μιγέλ είναι ένας καλλιτέχνης που εμπνέεται από γεωμετρικά μοτίβα σε έντονα χρώματα στα όρια ενός ποπ σουρεαλισμού. Συχνά μπλέκει οργανικά σχήματα, μεταφορικά σύμβολα, ακέφαλα ζώα και άφυλα σώματα για να μεταφέρει ένα μήνυμα για το νόημα της ζωής. Ενα από τα τελευταία έργα του προκάλεσε οξεία αντιπαράθεση στην Ισπανία. Είναι η ολική μεταμόρφωση ενός φάρου 90 ετών στην Καντάμπρια, στη βόρεια ακτή της Ισπανίας, κοντά στο Σανταντέρ. 

ΛΟΝΔΙΝΟ
Πορτρέτα καραντίνας

maties-ston-kosmo3
NPG

Η νέα ψηφιακή έκθεση στη Νάσιοναλ Πόρτρετ Γκάλερι έχει προκαλέσει το ενδιαφέρον καθώς είναι μια απεικόνιση του πνεύματος της καραντίνας. Ηταν μια ιδέα της δούκισσας του Κέμπριτζ, Κέιτ, που είναι και η ίδια ερασιτέχνις φωτογράφος. Σε συνεργασία με την πινακοθήκη απηύθυνε πρόσκληση στους Βρετανούς να στείλουν φωτογραφίες από τη ζωή σε καραντίνα. Συγκεντρώθηκαν 31.000 φωτογραφίες και μια επιλογή από αυτές συνθέτει τη νέα έκθεση. 

ΓΕΡΜΑΝΙΑ
Τα βιτρό του Ρίχτερ

maties-ston-kosmo4
DPA

Η αποκάλυψη των νέων βιτρό στη Μονή Βενεδίκτων του Αγίου Μαυρικίου στο Tholey στο Ζάαρλαντ είναι ένα γεγονός που δεν μπορεί να περάσει απαρατήρητο, καθώς φέρουν την υπογραφή του 88χρονου Γκέρχαρντ Ρίχτερ. Θυμίζουν ένα καλειδοσκόπιο γεμάτο χρώματα και σχήματα. Τα μοτίβα προέρχονται από το βιβλίο του «Patterns», με σχέδια ανάμεσα στην αφαίρεση και την αφήγηση, με έντονα τα μπλε και κόκκινα χρώματα. Κατασκευάστηκαν σε εργαστήρι υάλου στο Μόναχο.