ΑΤΖΕΝΤΑ

Ματιές στον κόσμο

Ματιές στον κόσμο

ΝΟΡΒΗΓΙΑ
Ο Εντβαρντ Μουνκ απογειώνει το Οσλο

Μεθοδικά και σταθερά, το Οσλο διεκδικεί, την τελευταία δεκαετία, σημαντικό μερίδιο της ευρωπαϊκής πολιτιστικής σκηνής καθώς αναπτύσσει την εμπροσθοφυλακή του πολιτισμού στην προκυμαία του. Μετά την εντυπωσιακή Οπερα του Οσλο, το νέο Μουσείο Μουνκ προστίθεται όχι μόνον ως αρχιτεκτόνημα ενός ιδιαίτερου συμβολισμού, αλλά και ένα διαβατήριο προς τον έξω κόσμο της εθνικής νορβηγικής κουλτούρας. Ο Εντβαρντ Μουνκ, με την ιδιαίτερη προσωπικότητα, στο υβριδικό μεταίχμιο συμβολισμού και εξπρεσιονισμού, είναι μία από τις διεθνείς μορφές της Νορβηγίας και τώρα στη νέα στέγη του μουσείου γίνεται ένας επιταχυντής για το νέο πρόσωπο της χώρας. Ο Μουνκ, διάσημος σε όλον τον κόσμο για την περίφημη «Κραυγή», ήταν φυσικά κάτι πολύ περισσότερο και πιο σύνθετο από τον δημιουργό ενός πίνακα-σταθμού για την ιστορία της τέχνης της Δύσης. Για τη Νορβηγία, ο Εντβαρντ Μουνκ είναι ο συνομιλητής με τον νέο αιώνα όπως ευαγγελίζονταν το μέλλον στα τέλη του 19ου αιώνα, είναι ο ριζοσπάστης νεωτερικός άνθρωπος στα όρια του πραγματισμού και της τρέλας. Ο ίδιος είχε επίγνωση της συμβολής του, ήξερε την επιδραστικότητά του και γι’ αυτό είχε δωρίσει το σύνολο του έργου του στην πόλη του Οσλο. Το παλιό Μουσείο Μουνκ ήταν σταθερός προορισμός για κάθε επισκέπτη της νορβηγικής πρωτεύουσας, αλλά τώρα το νέο μουσείο εκφράζει ένα εγχείρημα παγκόσμιου διαμετρήματος. Καρπός αρχιτεκτονικού διαγωνισμού από το 2009, το νέο Μουσείο Μουνκ είναι έργο του γραφείου του 63χρονου Ισπανού αρχιτέκτονα Χουάν Ερέρος (Juan Herreros). Είναι ένα κτίριο που με το σχήμα του τραβάει την προσοχή και λόγω της γειτνίασής του με τη χαμηλότερη Οπερα, με την επικλινή στέγη, γεννάει νέες γεωμετρικές συστοιχίες ακριβώς πάνω στο νερό. Είναι πολύ ενδιαφέρων ο τρόπος με τον οποίο το Οσλο αξιοποιεί πλήρως το υδάτινο μέτωπο. Το μουσείο είναι ήδη ένα από τα νέα σύμβολα της πόλης και με το πέρας της πανδημίας αναμένεται να προκαλέσει την επίσκεψη πλήθους περιηγητών από όλον τον κόσμο, δείχνοντας πώς ο πολιτισμός και η σωστή διαχείρισή του μπορεί να υπηρετήσει την εθνική οικονομία και το κύρος μιας χώρας. Το κτίριο υψώνεται σε 13 ορόφους με 11 εκθεσιακούς χώρους, υπάρχει δηλαδή πρόβλεψη για τη δημιουργία ενός διεθνούς κέντρου για τη νεωτερική τέχνη των αρχών του εικοστού αιώνα, καθώς το έργο του Μουνκ θα συνομιλεί με ρεύματα και προσωπικότητες σε μιαν αέναη σύμπλευση.

ΒΙΕΝΝΗ
Οι αρχαίοι Κοσσανοί

Ματιές στον κόσμο-1
Φωτ. KUNSTHISTORISCHES MUSEUM

Το Ιστορικό Μουσείο της Βιέννης ανακοίνωσε πως έχει αρχίσει εκστρατεία συγκέντρωσης χρημάτων με σκοπό την απόκτηση ενός θησαυρού νομισμάτων που προέρχονται από την αυτοκρατορία των Κοσσανών, στα εδάφη της Βακτριανής στην Κεντρ. Ασία. Οπως υποστηρίζει, τα νομίσματα αυτά είναι πηγή γνώσης για τον όχι τόσο γνωστό στην Ευρώπη πολιτισμό που άνθησε τους πρώτους μ.Χ. αιώνες. Η συλλογή περιλαμβάνει σπάνια χρυσά νομίσματα της χαμένης αυτοκρατορίας.

ΜΑΔΡΙΤΗ
Μυθολογικά πάθη

Ματιές στον κόσμο-2
Φωτ. EL PRADO

Το Μουσείο Πράδο στη Μαδρίτη εγκαινίασε νέα έκθεση με 29 αριστουργήματα, που προσεγγίζουν τον έρωτα μέσα από μυθολογικές αναπαραστάσεις. Είναι μια ευσύνοπτη διαδρομή στο σώμα της ιστορίας της τέχνης με έργα μεγάλων δασκάλων όπως ο Μικελάντζελο, ο Τιτσιάνο, ο Ρούμπενς, ο Βερονέζε, ο Πουσέν και άλλοι. Η έκθεση θα διαρκέσει έως τις 7 Απριλίου και είναι ένας τρόπος να καταπολεμηθεί η δυσφορία που φέρνουν η πανδημία και ο εγκλεισμός.

ΒΑΣΙΛΕΙΑ
Εναρξη λειτουργίας

Ματιές στον κόσμο-3
Φωτ. BEYELER

Η Ελβετία χαλάρωσε τους περιορισμούς στη λειτουργία των μουσείων από την 1η Μαρτίου, έτσι σταδιακά τα μουσεία και οι συλλογές της χώρας ανακοινώνουν τα σχέδιά τους. Πολλές εκθέσεις, των οποίων η λειτουργία είχε ξαφνικά διακοπεί, ξαναπιάνουν το νήμα, όπως η έκθεση γλυπτών του Αυγούστου Ροντέν και του Χανς Αρπ στο Ιδρυμα Beyeler. Η έκθεση είχε μόλις εγκαινιαστεί όταν εξαγγέλθηκε νέο lockdown στην Ελβετία, οπότε τώρα θα παραμείνει ανοικτή έως τις 16 Μαΐου.

ΡΩΜΗ
Απόλαυση με ηρεμία

F

Ματιές στον κόσμο-4
Φωτ. THE GUARDIAN

Με τα μουσεία ανοικτά στις περισσότερες περιοχές της Ιταλίας, συμπεριλαμβανομένων της Ρώμης και του Βατικανού, οι Ιταλοί απολαμβάνουν το σπάνιο προνόμιο να περιηγούνται σε άλλοτε γεμάτες από κόσμο αίθουσες και να χαίρονται με ηρεμία τα έργα τέχνης. Μεγάλο φωτορεπορτάζ της βρετανικής εφημερίδα «Γκάρντιαν» δείχνει τα μεγάλα μουσεία της Ρώμης χωρίς τουρισμό, μεν, αλλά γεμάτα με περιχαρείς Ιταλούς, που μπορούν να γνωρίσουν εκ νέου τους θησαυρούς της πατρίδας τους.

ΑΜΣΤΕΡΝΤΑΜ
Ράχελ Ρόις

Ματιές στον κόσμο-5
Φωτ. RIJKSMUSEUM

Με την ευκαιρία της παγκόσμιας Ημέρας της Γυναίκας, στις 8 Μαρτίου, το Rijksmuseum του Αμστερνταμ μας συστήνει καλύτερα μία από τις κορυφαίες ζωγράφους του 17ου και του 18ου αιώνα, τη Ράχελ Ρόις (Rachel Ruysch, 1664-1750). Εμεινε στην ιστορία ως ζωγράφος συνθέσεων νεκρής φύσης και κυρίως συνθέσεων μεγάλης ομορφιάς με άνθη, ένα θεματικό είδος για το οποίο υπήρχε μεγάλη ζήτηση, και συνεπώς προσφορά υψηλών προδιαγραφών, στις Κάτω Χώρες.