Ματιές στον κόσμο

3' 52" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

Τυλίγοντας την Αψίδα του Θριάμβου

Εως τις 3 Οκτωβρίου, η Αψίδα του Θριάμβου στο Παρίσι θα παραμείνει ως μια μεγάλη εικαστική εγκατάσταση, μια εφήμερη παρουσίαση δημόσιας τέχνης. Είναι η εφαρμογή του πρότζεκτ του Κρίστο (1935-2020), του διάσημου καλλιτέχνη που μαζί με τη σύζυγό του Ζαν-Κλοντ (1935-2009) έκαναν παρεμβατικά έργα που άλλαζαν τον τρόπο με τον οποίο βλέπαμε τον αστικό περίγυρο. Στο Παρίσι, η Αψίδα του Θριάμβου μετατρέπεται σε αξιοθέατο του μεταλλαγμένου εαυτού της με την άδεια και τη σύμπραξη του Κέντρου Εθνικών Μνημείων και του δήμου των Παρισίων με την υποστήριξη του Κέντρου Πομπιντού. Στη φωτογραφία, βλέπουμε ένα σχέδιο του Κρίστο από τη νέα έκδοση της Taschen αφιερωμένης σε αυτό το πρότζεκτ. Η έλξη που ασκούσε το μνημείο αυτό στον Κρίστο είναι παλιά. Γεννημένος στη Βουλγαρία, ήδη από τη δεκαετία του ’50 ήταν μέρος της εικαστικής ζωής της Γαλλίας. Στο Παρίσι γνώρισε και τη σύζυγό του με την οποία έφτιαξαν ένα καλλιτεχνικό ζευγάρι. Από το 1961 άρχισαν να δημιουργούν έργα για τον δημόσιο χώρο και ήδη από εκείνη την εποχή έγιναν γνωστοί με τις παρεμβάσεις τους σε κτίρια και τη μεταμόρφωσή τους. Ο Κρίστο, όταν έφτασε στο Παρίσι, είχε νοικιάσει ένα δωμάτιο κοντά στην Αψίδα του Θριάμβου και από τότε ένιωθε ισχυρή έλξη γι’ αυτό το μνημείο που εγκαινιάστηκε το 1836 για να τιμήσει όλους τους πεσόντες υπέρ της Γαλλίας. Το 1962, ο Κρίστο έκανε το πρώτο φωτομοντάζ με το περιτύλιγμα της Αψίδας, όπως φαίνεται από την Avenue Foch, και χρόνια μετά, το 1988 φιλοτέχνησε ένα κολάζ. Φέτος, 60 χρόνια μετά, η ιδέα και το σχέδιο του Κρίστο εφαρμόζονται πάνω στο αγαπημένο του μνημείο. Τα έξοδα της πολυδάπανης παρέμβασης καλύπτονται εξ ολοκλήρου από το κληροδότημα του Κρίστο Β. Γιαβασέφ, και με έσοδα που έχουν συγκεντρωθεί από πωλήσεις έργων του ακόμη και σε μορφή μικρών μοντέλων. Κανένας δημόσιος γαλλικός φορέας δεν συμμετέχει οικονομικά. Το Κέντρο Εθνικών Μνημείων της Γαλλίας, στην αρμοδιότητα του οποίου υπάγεται η Αψίδα του Θριάμβου, εκφράζει την ικανοποίησή του με την παρουσίαση του έργου του Κρίστο, καθώς ισχυροποιεί τη θέση του υπέρ της ενίσχυσης της σύγχρονης δημιουργίας. Καθ’ όλη τη διάρκεια της παρέμβασης στο μνημείο αλλά και κατά την αποκαθήλωση του έργου, η Αιώνια Φλόγα που καίει στην Αψίδα του Θριάμβου δεν θα σβήσει ούτε ένα λεπτό. Αλλωστε, αυτό ήταν προϋπόθεση για την αδειοδότηση του έργου πάνω στο μνημείο αυτό, για το οποίο υπάρχει αυξημένη ευαισθησία από ενώσεις βετεράνων πολεμιστών και απογόνων τους. Είναι ένα μνημείο στον Αγνωστο Στρατιώτη. Και έμβλημα της πρωτεύουσας της Γαλλίας όπως και σήμα κατατεθέν των Ηλυσίων Πεδίων. 

ΧΟΝΓΚ ΚΟΝΓΚ
Ανοίγει το μουσείο

Ματιές στον κόσμο-1
Φωτ. KIM CHEUNG / A.P.

Επειτα από καθυστερήσεις χρόνων και πολλές αντεγκλήσεις, το Μουσείο Μ+ του Χονγκ Κονγκ όρισε ημερομηνία εγκαινίων στις 12 Νοεμβρίου. Το μουσείο, έργο των Ελβετών αρχιτεκτόνων Herzog & De Meuron, πρόκειται να αποτελέσει έναν από τους κύριους προορισμούς για τέχνη στον κόσμο και χωρίς αμφιβολία από τους πλέον σημαντικούς στην Απω Ανατολή. Η εναρκτήρια έκθεση θα είναι αφιερωμένη στην πόλη του Χονγκ Κονγκ και στη διαδρομή της στον χρόνο.

ΝΕΑ ΥΟΡΚΗ
Τζάσπερ Τζονς

Ματιές στον κόσμο-2
Φωτ. WHITNEY MUSEUM

Η νέα έκθεση στο Μουσείο Whitney της Νέας Υόρκης θα είναι αφιερωμένη στον 91χρονο Τζάσπερ Τζονς, από τους βασικούς εκπροσώπους του μεταπολεμικού αφηρημένου εξπρεσιονισμού και της ποπ αρτ. Η έκθεση με τίτλο «Mind/Mirror» θα εγκαινιαστεί στις 29 Σεπτεμβρίου και θα είναι η πληρέστερη που έγινε ποτέ, με έργα σε όλα τα εκφραστικά μέσα που χρησιμοποίησε από το 1954 και μετά. Το δεύτερο μέρος της έκθεσης θα παρουσιάζεται στο μουσείο της Φιλαδέλφειας. 

ΛΟΝΔΙΝΟ
Μορφή της τέχνης

Ματιές στον κόσμο-3
Φωτ. DULWICH

Η Αμερικανίδα εικαστικός Eλεν Φρανκεντάλερ (1928-2011) υπήρξε μια σημαντική μορφή της μεταπολεμικής τέχνης, που πέρασε από τον αφηρημένο εξπρεσιονισμό στη μελέτη του χρώματος και σε ιδιαίτερες τεχνικές. Στο Λονδίνο, στην Dulwich Picture Gallery, μόλις εγκαινιάστηκε μεγάλη έκθεση, δέκα χρόνια μετά τον θάνατό της, με έργα αντιπροσωπευτικά της αισθητικής της. Το 1989 είχε γίνει αναδρομική του έργου της στο ΜΟΜΑ της Νέας Υόρκης. 

ΟΞΦΟΡΔΗ
Αφιέρωμα στο Τόκιο

Ματιές στον κόσμο-4
Φωτ. ASHMOLEAN

Για κάθε λάτρη της Ιαπωνίας, η έκθεση που εγκαινιάστηκε στο Ashmolean της Οξφόρδης αποτελεί προσκύνημα, καθώς εστιάζεται στη διαχρονική, μητροπολιτική κουλτούρα του Τόκιο και δοξάζει τον ιαπωνικό πολιτισμό. Η έκθεση διερευνά το Τόκιο των τελευταίων 400 ετών μέσα από κάθε δυνατή εκδοχή. Από πολύπτυχα και ξυλογραφίες έως έργα ζωγραφικής, φωτογραφίες, ποπ αρτ, περιοδικά, αντικείμενα, όλα συνθέτουν τη μητρόπολη που υμνείται στην Οξφόρδη. 

ΒΟΥΔΑΠΕΣΤΗ
Γκέρχαρντ Ρίχτερ

Ματιές στον κόσμο-5
Φωτ. HUNGARIAN NATIONAL GALLERY

To 2022, o πολυπράγμων Γερμανός εικαστικός Γκέρχαρντ Ρίχτερ θα συμπληρώσει τα 90 του χρόνια, επέτειος που θα συμβαδίσει με το πέρας της καλλιτεχνικής του δραστηριότητας. Ενα χρόνο πριν, η Εθνική Πινακοθήκη της Ουγγαρίας εγκαινιάζει μεγάλη αναδρομική έκθεση του Ρίχτερ, με 80 έργα τα οποία εκπροσωπούν διάφορα στάδια της πολύσημης εικαστικής πορείας του. Για την έκθεση στη Βουδαπέστη, ο Ρίχτερ, που ζει στην Κολωνία, φιλοτέχνησε μια νέα σειρά σχεδίων.

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή