ΑΤΖΕΝΤΑ

Ματιές στον κόσμο

maties-ston-kosmo-561521023

Τα εγκαίνια της Μετροπόλιταν, 55 έτη πριν, στη Νέα Υόρκη

Τον Σεπτέμβριο του 1966 η Μετροπόλιταν Οπερα της Νέας Υόρκης εγκαταστάθηκε στη νέα της στέγη, στο Λίνκολν Σέντερ, το μεγάλο κέντρο πολιτισμού στο Μανχάταν. Τα εγκαίνια ήταν λαμπρά, το γεγονός κρίθηκε –και σωστά– ως  μείζονος σημασίας και όχι μόνο για τη Νέα Υόρκη. Ηταν μια κίνηση μέγιστου συμβολισμού και ουσίας, που κεφαλαιοποιούσε την άνοδο της όπερας τις δεκαετίες του ’50 και του ’60, που έδινε άξονα στο διεθνές σταρ σύστεμ των τραγουδιστών και που σφράγιζε την ακλόνητη θέση της Νέας Υόρκης ως παγκόσμιας πρωτεύουσας του πολιτισμού. Στον μεταπολεμικό κόσμο, η αμερικανική ελίτ του χρήματος και του πνεύματος γεννούσε ειδήσεις. Και ήταν είδηση μέγιστης σημασίας η προ 55 ετών μεταστέγαση της Μετροπόλιταν στο Λίνκολν Σέντερ, μια κίνηση που είχε πολλές παραμέτρους – την τέχνη, το τραγούδι, τη μόδα, το χρήμα, την εξουσία, τα όνειρα και τις προσδοκίες. Ηταν μια κίνηση που προκαλούσε και την καλή δημοσιογραφία και τα καλά έντυπα με τη διεθνή κυκλοφορία. Οπως το περιοδικό Τime, που είχε αφιερώσει εξώφυλλο στον διευθυντή της Μετροπόλιταν, Ρούντολφ Μπινγκ, και πολυσέλιδο άρθρο με φωτογραφίες που αναδείκνυαν το γεγονός στη διεθνή κοινή γνώμη. Ηταν το κάβερ στόρι, το κεντρικό θέμα, με κείμενο υψηλής δημοσιογραφικής γραφής, γραμμένο με γνώση και χιούμορ, ενδεικτικό της μεγάλης αποδοχής που είχε ο περιοδικός Τύπος τον 20ό αιώνα. Με την απόσταση του χρόνου, γεννά προβληματισμό η διαπίστωση ότι σήμερα, την εποχή της υπερπληροφόρησης, κανένα περιοδικό ή εφημερίδα του κόσμου δεν θα αφιέρωνε τόση έκταση σε ένα γεγονός πολιτισμού, ακόμη κι αν είχε τόσες πολιτισμικές και γεωπολιτικές συνδηλώσεις. Θα υπήρχαν άραγε σήμερα δημοσιογράφοι ικανοί –με πνευματική επάρκεια– να καλύψουν με τέτοια συγκλονιστική επάρκεια ένα γεγονός ανάλογης σημασίας, χωρίς να έχουν τον νου τους να «τουιτάρουν» πρώτοι; Η κάλυψη εκείνων των εγκαινίων έρχεται σήμερα να μας στείλει και ένα επιπλέον μήνυμα, αυτό της τεράστιας κρίσης ουσίας του Τύπου. Είναι ένα διεθνές φαινόμενο. Φαινόμενο της εποχής και καθρέφτης του 21ου αιώνα. Aρκεί να ξεφυλλίσει κανείς ένα τεύχος των μεγάλων περιοδικών στις πρώτες μεταπολεμικές δεκαετίες, έως περίπου το 1990, και να συγκρίνει με την ιεράρχηση του σήμερα. Στο Time, π.χ., υπήρχαν πολυσέλιδες αναλύσεις μεγάλων ζωγράφων με αφορμή μια έκθεση σε μεγάλο μουσείο, ενώ σήμερα επικρατεί η λογική του Instagram. Η αναφορά στα εγκαίνια της Μετροπόλιταν το 1966 έφερε στην επιφάνεια ένα μεγάλο πολιτισμικό θέμα. 

ΝΤΟΥΙΣΜΠΟΥΡΓΚ
Ο παλιός μύλος

maties-ston-kosmo0
Φωτ. SIMON MENGES

Κέντρο σύγχρονης τέχνης είναι το Μουσείο ΜΚΜ στο Ντούισμπουργκ, στον έσω λιμένα στα νερά του Ρήνου και του Ρουρ. Εκεί, στον παλιό αλευρόμυλο που λειτουργούσε έως το 1972, σήμα κατατεθέν της κραταιάς βιομηχανίας της περιοχής, στήθηκε το ΜΚΜ, το οποίο απέκτησε νέα πτέρυγα, με την υπογραφή των αρχιτεκτόνων Herzog & de Meuron. Είναι ένα υπερσύγχρονο μουσείο με εξαιρετικές υποδομές και με τη νέα πρόσοψη να συνεχίζει την τοπική παράδοση του τούβλου.

ΝΤΑΛΑΣ
Κοστούμια της Ισπανίας

maties-ston-kosmo2
Φωτ. MEADOWS MUSEUM

Στο Μουσείο Μέντοους η νέα έκθεση επικεντρώνεται στην ιστορία του ενδύματος στην Ισπανία. Το μουσείο έχει άλλωστε ως θεματικό και ερευνητικό προσανατολισμό τον πολιτισμό της Ισπανίας σε διάφορες εκφάνσεις και περιόδους. Η τρέχουσα έκθεση είναι μια συνεργασία με το Μουσείο του Ενδύματος στη Μαδρίτη και φωτίζει μια μακρά περίοδο μέσα από την ισπανική ζωγραφική και δείγματα ενδυμάτων και υποδημάτων που φανερώνουν την ακμή της ισπανικής κουλτούρας.

ΙΝΤΙΑΝΑ
Μις βαν ντερ Ρόε

maties-ston-kosmo4
Φωτ. INDIANA UNIVERSITY

Στο Πανεπιστήμιο της Ιντιάνα ανεγείρεται νέα πτέρυγα με μελέτη του Μις βαν ντερ Ρόε, που δεν είχε υλοποιηθεί. Η μελέτη του 1952 προοριζόταν για πτέρυγα φοιτητών, αλλά για άγνωστους λόγους παρέμεινε στο συρτάρι. Το εύρημα εξέπληξε τόσο τους απογόνους όσο και τους μελετητές του Μις βαν ντερ Ρόε. Χορηγοί παρέδωσαν στο πανεπιστήμιο 20 εκατ. δολάρια για την ανέγερση του κτιρίου, που πλησιάζει την αποπεράτωσή του με αναγνωρίσιμο το ύφος του μελετητή του. 

ΒΕΡΟΛΙΝΟ
Μέρκελ από κερί

maties-ston-kosmo6
Φωτ. DPA

Το Μουσείο Τισό του Βερολίνου παρουσίασε το νέο του έκθεμα, που θα προκαλέσει την προσοχή των επισκεπτών. Την Αγκελα Μέρκελ, το ομοίωμα της οποίας είναι πλέον κομμάτι των συλλογών του και έχει ήδη τοποθετηθεί σε επισκέψιμη αίθουσα. Για τις ανάγκες της προώθησης, η κέρινη Μέρκελ, ντυμένη με απλά καθημερινά ρούχα, φωτογραφήθηκε μπροστά στο Ράιχσταγκ σε μια σύνθεση απολύτως γερμανική. Σύντομα, θα δημιουργηθεί και το πιστό αντίγραφο του ομοιώματος.

ΠΑΡΙΣΙ
Ρίτσαρντ Σέρα

maties-ston-kosmo8
Φωτ. GAGOSIAN

 

Η γκαλερί Gagosian παρουσιάζει στις εγκαταστάσεις της, στα περίχωρα του Παρισιού (Λε Μπουρζέ), τη νέα γλυπτική εγκατάσταση του 83χρονου Αμερικανού γλύπτη Ρίτσαρντ Σέρα. Είναι ένα μνημειακών διαστάσεων γλυπτό από ατσάλι, μήκους 18 μέτρων και ύψους 4 μέτρων, που λειτουργεί παράλληλα και ως προάγγελος της μεγάλης αναδρομικής έκθεσης που ετοιμάζει το Κέντρο Πομπιντού για τον Αμερικανό γλύπτη στις αρχές του 2022 σε συνεργασία με την γκαλερί Gagosian.