Η αναλογική πόλη, η άνοδος και η πτώση

Η αναλογική πόλη, η άνοδος και η πτώση

Μια ιστορία της Νέας Υόρκης, αλλά και μια ιστορία όλων των πόλεων, με όλες τις σχετικές διαβαθμίσεις, είναι η έκθεση που εγκαινιάστηκε στο Μουσείο της Πόλης της Νέας Υόρκης. Θέμα της, η αναλογική πόλη

3' 33" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

Μια ιστορία της Νέας Υόρκης, αλλά και μια ιστορία όλων των πόλεων, με όλες τις σχετικές διαβαθμίσεις, είναι η έκθεση που εγκαινιάστηκε στο Μουσείο της Πόλης της Νέας Υόρκης. Θέμα της, η αναλογική πόλη. Η πόλη δηλαδή όπως την ξέραμε στη διάρκεια του 20ού αιώνα, η πόλη (και μαζί η καθημερινότητα) πριν από το 1995 και την επικράτηση των κινητών τηλεφώνων και του Διαδικτύου, που μετέτρεψαν την αναλογική ζωή σε ψηφιακή. Το πέρασμα αυτό σε μια άλλη εμπειρία της καθημερινής ζωής και όλων των συναλλαγών αλλά και όλων των ανθρώπινων επαφών συγκροτεί μια κομβική επανάσταση όχι μόνο στη λειτουργία των πόλεων αλλά και στον τρόπο που ο καθένας από εμάς αυτοπροσδιορίζεται. Η έκθεση στη Νέα Υόρκη μάς θυμίζει τον ιστορικά νωπό χρόνο της αναλογικής πόλης, με τα τηλέφωνα στους δημόσιους χώρους, τους πάγκους με τις εφημερίδες, τα σημεία πώλησης πάμπολλων περιοδικών, τα ταχυδρομεία και τα γραμματόσημα, τα φωτογραφεία και τα εργαστήρια εμφάνισης των αναλογικών φιλμ. Επίσης, μας θυμίζει τις εξόδους για κινηματογράφο, όταν μόνο σε αίθουσα μπορούσε κανείς να απολαύσει μια ταινία, τις φωτεινές επιγραφές, τις χάρτινες διαφημίσεις και τα φυλλάδια, όλα σημεία καιρών και προϊόντα μιας άλλης κουλτούρας. Πολλά από αυτά, ευτυχώς, επιζούν όχι όμως ως μοναδικές και αυτονόητες επιλογές αλλά ως εναλλακτικές και παράλληλες εκδοχές της ζωής. Οσοι είναι πάνω από 50 ανήκουν στις γενιές εκείνες που βίωσαν καλά και τις δύο οπτικές του κόσμου, την αναλογική και την ψηφιακή. Και είναι πολύς καιρός τώρα που έχουμε όλοι αποχαιρετίσει τον τρόπο με τον οποίο λειτουργούσε η αναλογική πόλη.

Είναι χαρακτηριστικό πως μόλις τον περασμένο Μάιο απέσυραν από τους δρόμους της Νέας Υόρκης τα τελευταία καρτοτηλέφωνα από τους δρόμους, απελευθερώνοντας παράλληλα δημόσιο χώρο σε μια κίνηση συμβολισμού καθώς αυτά ήταν ήδη ανενεργά. Στην Αθήνα υπάρχουν διάσπαρτα και μάλιστα βανδαλισμένα. Αλλά το τέλος της αναλογικής πόλης είναι μια παγκόσμια συνθήκη που έχει πολλές επιδράσεις στη μορφή των πόλεων και στη λειτουργία τους. Η έκθεση στο Μουσείο της Πόλης της Νέας Υόρκης θα διαρκέσει έως τις 31 ∆εκεμβρίου και θα αποτελεί έως τότε πηγή έμπνευσης και προβληματισμού για τη νέα ζωή που έρχεται. Αντίστοιχες εκθέσεις με έμφαση στα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά κάθε τόπου θα μπορούσε να γίνει σε κάθε πόλη.

Η αναλογική πόλη, η άνοδος και η πτώση-1
Φωτ. MARILYN STAFFORD

ΝΗΣΟΣ ΟΥΑΪΤ
Μέριλιν Στάφορντ
Στα υπέροχα κτίρια του μουσείου Ντίμπολα, άλλοτε κατοικία της βικτωριανής φωτογράφου Τζούλιας Κάμερον, η καλοκαιρινή έκθεση στρέφει το βλέμμα μας στην περίπτωση μιας άλλης γυναίκας φωτογράφου, της Μέριλιν Στάφορντ που έδρασε στις δεκαετίες ’50, ’60 και ’70. Διάσημη για τα πορτρέτα της (ξεκίνησε με τον Αϊνστάιν) αλλά και για τις ανθρωποκεντρικές φωτογραφίες δρόμου, η Μέριλιν Στάφορντ έπιασε το κλίμα μιας εποχής στη μόδα αλλά και στο φωτορεπορτάζ. 

Η αναλογική πόλη, η άνοδος και η πτώση-2
Φωτ. POSTERAZZ

ΛΟΣ ΑΝΤΖΕΛΕΣ
Συλλογές αστέρων
Στις 29 Ιουνίου, ο οίκος δημοπρασιών Αντριου Τζόουνς δημοπρατεί δύο συλλογές έργων τέχνης διασήμων προσώπων του κινηματογράφου, του Ντίνο και της Μάρτα ντε Λαουρέντις και της ηθοποιού και χορεύτριας Μίτζι Γκέινορ (φωτ.), που είναι πλέον 91 ετών. Οι συλλογές περιλαμβάνουν θησαυρούς από αντίκες, έπιπλα, διακοσμητικά, πίνακες ζωγραφικής, γλυπτά, ασημικά και βιβλία, ενώ στην περίπτωση της Μίτζι Γκέινορ περιλαμβάνεται και η συλλογή της με βαλίτσες Λουί Βουιτόν. 

Η αναλογική πόλη, η άνοδος και η πτώση-3
Φωτ. ALLANT HOUSE GALLERY

ΤΣΙΤΣΕΣΤΕΡ
Γκλιν Φίλποτ
Την περίπτωση του Βρετανού ζωγράφου Γκλιν Φίλποτ (1884-1937) φέρνει στην προθήκη του ενδιαφέροντος η αναδρομική έκθεση στο Τσίτσεστερ της νότιας Αγγλίας, στην Πινακοθήκη Πάλαντ Χάουζ. Εχει ενδιαφέρον η εξέλιξή του από έναν σχεδόν ακαδημαϊκό ζωγράφο της εδουαρδιανής περιόδου σε έναν δυναμικό εκπρόσωπο του μοντερνισμού κυρίως στα τελευταία χρόνια της ζωής του. Ηταν διάσημος για τα πορτρέτα του με μοντέλα μαύρους φίλους του και καλλιτέχνες.

Η αναλογική πόλη, η άνοδος και η πτώση-4
Φωτ. ERENICE ABBOTT

ΝΕΑ ΥΟΡΚΗ
Τζέιμς Τζόις
Η Βιβλιοθήκη και το Μουσείο Μόργκαν στη Νέα Υόρκη τιμούν την επέτειο των 100 χρόνων από την πρώτη έκδοση του «Οδυσσέα» του Τζέιμς Τζόις σε ειδική έκθεση αφιέρωμα που θα διαρκέσει έως τον Οκτώβριο. Ιδιαίτερο ενδιαφέρον έχει ότι την έκθεση επιμελείται ο διάσημος Ιρλανδός συγγραφέας Κολμ Τοϊμπίν. Ο «Οδυσσέας» γίνεται ο μίτος για να ξετυλιχθεί όλη η μυθολογία γύρω από το πρόσωπο και την κληρονομιά του Τζόις, με εκδόσεις, αλληλογραφία, σημειώσεις και επιστολές. 

Η αναλογική πόλη, η άνοδος και η πτώση-5
Φωτ. INTERWAR MODERNISM

ΡΟΤΕΡΝΤΑΜ
Προπολεμική πόλη
Η πόλη του Ρότερνταμ στην Ολλανδία ισοπεδώθηκε από τη Λούφτβαφε των ναζί στις 14 Μαΐου 1940, αλλά παρά την καταστροφή έχουν διασωθεί μερικά αξιόλογα προπολεμικά κτίρια. Αυτήν την κληρονομιά –σε διάφορες πόλεις– παρακολουθεί και προβάλλει στο Instagram το προφίλ με την επωνυμία «interwarmodernism». Στη φωτογραφία, το νυν ξενοδοχείο New York, χτισμένο την περίοδο 1901-1917 για λογαριασμό της εταιρείας κρουαζιερόπλοιων Holland Amerika Lijn. 

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή