Ματιές στον Κόσμο

5' 10" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

ΑΒΑΝΑ

Φεστιβαλ Μπαλετου

www.festivalballethabana.cult.cu

Festival Internacional de ballet de la Habana. Το Διεθνές Φεστιβάλ Μπαλέτου της Αβάνας, το οποίο διοργανώνεται κάθε δύο χρόνια, προσελκύει χορευτικούς ομίλους από όλο τον κόσμο σε μια χώρα με εξαιρετικές επιδόσεις στο πεδίο του κλασικού χορού. Φέτος, το 24ο Φεστιβάλ, με επίτιμη διευθύντρια τη θρυλική πρίμα μπαλαρίνα Αλίσια Αλόνσο, περιλαμβάνει μεταξύ άλλων στο πρόγραμμά του παραστάσεις από το μπαλέτο του Teatro Colon του Μπουένος Αϊρες, την Compagnie Linga από την Ελβετία, το Malandain Ballet Biaritz από τη Γαλλία, το American Ballet Theatre και το Ballet Hispanico από τη Νέα Υόρκη.

Το Εθνικό Μπαλέτο της Κούβας, οικοδεσπότης του φεστιβάλ, θα παρουσιάσει μια ανθολογία χορογραφιών από το ρεπερτόριό του, ενώ παράλληλα με τις παραστάσεις έχουν διοργανωθεί συζητήσεις, σεμινάρια και εκθέσεις σχετικές με τον χορό. Εως τις 7 Νοεμβρίου.

ΛΟΝΔΙΝΟ

ΕΚΘΕΣΗ

Royal Academy of Arts

www.royalacademy.org.uk

«Anselm Kiefer». Γεννήθηκε στη Γερμανία το 1945, τη χρονιά που τελείωνε ο πόλεμος με τη συντριβή του Γ΄ Ράιχ. Το 1969, ο Ανσελμ Κίφερ φωτογραφήθηκε φορώντας την παλιά στρατιωτική στολή του πατέρα του, με το χέρι του υψωμένο σε ναζιστικό χαιρετισμό. Ηταν μια πρόκληση που συμβόλιζε την άρνησή του να δεχτεί τη βολική λησμονιά του πρόσφατου παρελθόντος της πατρίδας του, το θάψιμο των ενοχών για χάρη μιας ανώδυνης καθημερινότητας.

Η εμμονή αυτή έχει σφραγίσει το έργο του Γερμανού καλλιτέχνη, μιας από τις πιο συναρπαστικές μορφές στο σύγχρονο καλλιτεχνικό τοπίο. Το αναδρομικό αφιέρωμα που παρουσιάζεται στη βρετανική Βασιλική Ακαδημία Τεχνών (η οποία πρόσφατα τον ανακήρυξε μέλος της) περιλαμβάνει μερικά από τα πιο εμβληματικά έργα του –πίνακες, γλυπτά και εγκαταστάσεις– από διάφορες περιόδους της σταδιοδρομίας του (όπως το «Πάγος και αίμα», το «Λουλούδι της στάχτης» και το «Sulamith», εμπνευσμένο από το ποίημα του Πάουλ Τσέλαν «Η φούγκα του θανάτου»), καθώς και πολλά πρόσφατα έργα, ανάμεσά τους «Η γλώσσα των πουλιών» (φωτ., 2013) και η εγκατάσταση «Οι ηλικίες του κόσμου» (2014). Εως τις 14 Δεκεμβρίου.

ΘΕΑΤΡΟ

Vaudeville Theatre

www.forbiddenbroadway.com

«Forbidden Broadway». Το έργο παρουσιάστηκε για πρώτη φορά σε νάιτ κλαμπ της Νέας Υόρκης, το 1982, από τον ηθοποιό και συγγραφέα Τζέραρντ Αλεξαντρίνι. Ανεργος εκείνη την περίοδο, ο Αλεξαντρίνι θέλησε να αξιοποιήσει τα ταλέντα του παρουσιάζοντας, με τη μορφή επιθεώρησης πίστας, παρωδίες δημοφιλών μιούζικαλ του Μπρόντγουεϊ που είχε γράψει.

Το σόου είχε τεράστια επιτυχία και έγινε μία από τις μακροβιότερες μουσικές κωμωδίες της Νέας Υόρκης, κατακτώντας τη θεατρική σκηνή του Μπρόντγουεϊ και κερδίζοντας πολλά θεατρικά βραβεία. Στόχοι της σάτιρας του «Απαγορευμένου Μπρόντγουεϊ» ήταν τα πιο εμβληματικά μιούζικαλ, από τις «Γάτες» και το «Φάντασμα της όπερας» μέχρι τον «Βασιλιά των λιονταριών» και τους «Les Miserables», ενώ με τον καιρό έχουν προστεθεί παρωδίες νέων δημοφιλών έργων – «The Book of Mormons», «Miss Saigon», «Matilda», «Ο Τσάρλι και το εργοστάσιο σοκολάτας», «Το κλουβί με τις τρελές» και πολλά άλλα.

Στην παράσταση, που παίζεται με επιτυχία στο Λονδίνο (ξεκίνησε από το Menier Chocolate Factory και μεταφέρθηκε κατόπιν στο θέατρο Vaudeville), πρωταγωνιστούν η Αννα-Τζέιν Κέιζεϊ, η Κριστίνα Μπιάνκο, ο Ντάμιαν Χάμπλεϊ και ο Μπεν Λιούις, ενώ τη σκηνοθεσία υπογράφουν ο Αλεσαντρίνι και ο Φίλιπ Τζορτζ. Εως τις 22 Νοεμβρίου.

ΝΕΑ ΥΟΡΚΗ

ΕΚΘΕΣΗ

Metropolitan Museum

www.metmuseum.org

«Cubism: The Leonard A. Lauder Collection». Ο κυβισμός υπήρξε ένα καλλιτεχνικό κίνημα που άσκησε τεράστια επιρροή όταν, στις αρχές του 20ού αιώνα, αμφισβήτησε τον καθιερωμένο τρόπο αναπαράστασης του τρισδιάστατου κόσμου στη ζωγραφική και άνοιξε νέους δρόμους προς την αφαίρεση. Το αφιέρωμα στον κυβισμό που παρουσιάζει το Μουσείο Μετροπόλιταν στηρίζεται στα έργα της συλλογής του Λέοναρντ Α. Λόντερ, ο οποίος πριν από ένα χρόνο δήλωσε ότι θα τη δωρίσει στο μουσείο.

Ο 81χρονος Νεοϋορκέζος επιχειρηματίας, γιος της Εστέ Λόντερ, ιδρύτριας του ομώνυμου οίκου καλλυντικών, άρχισε να συλλέγει έργα ζωγραφικής από τις αρχές της δεκαετίας του ’70 και γρήγορα εστίασε το ενδιαφέρον του στους τέσσερις μεγάλους πρωτεργάτες του κυβισμού: Πάμπλο Πικάσο, Ζορζ Μπρακ, Χουάν Γκρις και Φερνάν Λεζέ (εδώ ο πίνακάς του «Ο τυπογράφος», 1919). Δημιούργησε μια συλλογή πινάκων, σχεδίων και γλυπτών που αντιπροσωπεύει το σύνολο της διαδρομής του κυβισμού και που η αξία της υπολογίζεται σήμερα στο ένα δισεκατομμύριο δολάρια. Η έκθεση δίνει τώρα για πρώτη φορά την ευκαιρία στο κοινό να δει συγκεντρωμένα τα 81 έργα της συλλογής Λόντερ, τα οποία θα αποτελέσουν πολύτιμη συνεισφορά στον καλλιτεχνικό θησαυρό του Μετροπόλιταν. Εως τις 14 Φεβρουαρίου.

ΠΑΡΙΣΙ

ΕΚΘΕΣΗ

Musee d’ Orsay

www.musee-orsay.fr

«Sade. Attaquer le Soleil». Ο Μαρκήσιος ντε Σαντ (1740-1814) αναστάτωσε την ιστορία της λογοτεχνίας και σκανδάλισε τους συγχρόνους του, αλλά και τους μεταγενέστερους, αψηφώντας απαγορεύσεις και διασχίζοντας προκλητικά τα σύνορα ανάμεσα στο επιτρεπτό και το βλάσφημο. Ο άνθρωπος στον οποίο οφείλεται ο όρος «σαδισμός» έγινε συνήγορος του κακού, με την έννοια ότι, εφόσον συνήθως το κακό δεν τιμωρείται, ούτε σε τούτη τη ζωή ούτε στην (ανύπαρκτη για εκείνον) επόμενη, είναι αφέλεια να εμπιστεύεται κανείς την τιμιότητα του πλησίον (όπως έκανε η αθώα Ζιστίν στα «Παθήματα της αρετής»).

Στα κείμενά του, που τα περισσότερα τα έγραψε φυλακισμένος, ανέμειξε τον φιλοσοφικό στοχασμό με την πορνογραφία και έδωσε τις πιο σκληρές περιγραφές σεξουαλικής ελευθεριότητας, έναν κόσμο όπου «όλα επιτρέπονται». Η επιρροή του, διακριτή σε γραπτά φημισμένων λογοτεχνών του 19ου αιώνα, όπως ο Μποντλέρ ή ο Απολινέρ, υπήρξε σημαντική και στο πεδίο της ζωγραφικής. Ιχνηλατώντας την επιρροή αυτή (ή τουλάχιστον τη συγγένεια με το ύφος του), η έκθεση «Σαντ: Επίθεση στον ήλιο» παρουσιάζει ένα εντυπωσιακό σύνολο έργων με την υπογραφή μιας πλειάδας καλλιτεχνών, από τον Κουρμπέ, τον Ντελακρουά και τον Γκόγια μέχρι τον Ρουσό (εδώ ο πίνακάς του «La guerre», 1895), τον Σεζάν και τον Πικάσο. Εως τις 25 Ιανουαρίου.

Boom She Boom στη Φρανκφούρτη

Το Μουσείο Μοντέρνας Τέχνης της Φρανκφούρτης εγκαινιάζει το νέο του παράρτημα, το ΜΜΚ 2, έναν εκθεσιακό χώρο 2.000 τ.μ. στο ισόγειο ουρανοξύστη στο οικονομικό κέντρο της πόλης, με αφιέρωμα στις σύγχρονες γυναίκες εικαστικούς. Η έκθεση «Boom She Boom» αντλεί το περιεχόμενό της από τη μεγάλη συλλογή σύγχρονης τέχνης του μουσείου, το οποίο έχει εστιάσει ιδιαίτερα τα τελευταία χρόνια στο έργο γυναικών δημιουργών.

Μέσα από τα έργα που παρουσιάζονται –ζωγραφική, γλυπτική, εγκαταστάσεις, βίντεο, περφόρμανς, φωτογραφίες– γίνεται μια αναδρομή στην τέχνη των πέντε τελευταίων δεκαετιών, με πρωταγωνίστριες καλλιτέχνιδες που σφράγισαν το εικαστικό τοπίο με τις ριζοσπαστικές προσεγγίσεις τους, διερευνώντας τη γυναικεία εμπειρία από διαφορετικές γωνίες. Στις καλλιτέχνιδες που αντιπροσωπεύονται στην έκθεση περιλαμβάνονται οι Μαρλέν Ντιμάς, Καταρίνα Φριτς (εδώ το έργο της «Η παρέα του τραπεζιού»), Βανέσα Μπέεκροφτ, Τερέσα Μάργκολες, Σάρα Μόρις, Χάνε Νταρμπόφεν, Τζο Μπάερ, Εύα Κοτάκοβα, Ρινέκε Ντίκστρα και Μπάρμπαρα Κλεμ.

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή