Ματιές στον κόσμο

5' 9" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

ΓΕΝΕΥΗ

ΕΚΘΕΣΗ

Musée Rath

www.institutions.ville-geneve.ch

«Gustave Courbet: Les années suisses». To 1873, στα 54 χρόνια του, ο Γάλλος ζωγράφος Γκουστάβ Κουρμπέ εγκατέλειψε την πατρίδα του, όπου είχε υποστεί πολιτικές διώξεις και είχε φυλακιστεί επειδή κατέστρεψε μνημείο αφιερωμένο στον Ναπολέοντα. Πέρασε τα τελευταία χρόνια της ζωής του αυτοεξόριστος στην Ελβετία, έως τον θάνατό του τον Δεκέμβριο του 1877. Η περίοδος αυτή της ζωής του Κουρμπέ, του ζωγράφου που τόσο σημαντικό ρόλο έπαιξε στην εξέλιξη της γαλλικής και ευρωπαϊκής ζωγραφικής στα μέσα του 19ου αιώνα, αγνοήθηκε σε μεγάλο βαθμό από τους ιστορικούς της τέχνης. Ωστόσο, παρότι άρρωστος και κουρασμένος, ο Κουρμπέ εξακολούθησε ώς το τέλος να ζωγραφίζει (εδώ ο πίνακάς του «Μεγάλο πανόραμα των Αλπεων», 1877), να εκθέτει έργα του και να ενδιαφέρεται για την καλλιτεχνική και πολιτική ζωή της χώρας που τον φιλοξενούσε. Σ’ αυτήν την περίοδο εστιάζει η έκθεση, ιχνηλατώντας τον αντίκτυπο που είχε η παρουσία του στην καλλιτεχνική σκηνή της Ελβετίας. Η έκθεση αποτελεί μέρος των εκδηλώσεων της «Σεζόν Κουρμπέ», που συνδιοργάνωσαν το Μουσείο Rath και το Ιδρυμα Μπεγελέ της Βασιλείας, όπου επίσης παρουσιάζεται ένα αφιέρωμα στον ζωγράφο. Εως τις 4 Ιανουαρίου.

ΛΟΝΔΙΝΟ

ΕΚΘΕΣΗ

Victoria & Albert Museum

www.vac.ac.uk

«John Constable: The Making of a Master». Πρόδρομος, μαζί με τον Τέρνερ, του ιμπρεσιονισμού στη βρετανική ζωγραφική, ο Τζον Κόνσταμπλ (1776-1837) επιθυμούσε να αναπαραστήσει στον καμβά την κίνηση της φύσης, να δώσει στα τοπία του την πιο έντονη αίσθηση του πραγματικού (εδώ ο πίνακάς του «Flatford Mill»). Η έκθεση, η οποία συμπίπτει χρονικά με το αφιέρωμα στον Τέρνερ στην πινακοθήκη Tate Britain, επιχειρεί να αναδείξει τις πρωτοποριακές τεχνικές που χρησιμοποιούσε ο Κόνσταμπλ για να ολοκληρώσει τα έργα του όταν, σαν κινηματογραφικός σκηνοθέτης, ζωγράφιζε ξεχωριστά επιμέρους «πλάνα» των θεμάτων του για να τα συνδέσει κατόπιν σε ενιαίο σύνολο, αιχμαλωτίζοντας τη φρεσκάδα του φυσικού τοπίου. Παρουσιάζοντας πάνω από 150 έργα του, ανάμεσά τους τα αριστουργήματα που τον έκαναν έναν από τους πιο αγαπητούς στο βρετανικό κοινό ζωγράφους της εποχής του, η έκθεση ιχνηλατεί την τεχνική του, τις πηγές έμπνευσής του, καθώς και τη σχέση του με παλαιότερους μεγάλους καλλιτέχνες, όπως ο Ρούμπενς και ο Γκένσμπορο, των οποίων έργα περιλαμβάνονται επίσης στην έκθεση. Εως τις 11 Ιανουαρίου.

ΝΕΑ ΥΟΡΚΗ

ΘΕΑΤΡΟ

Golden Theater

www.shubertorganization.com/golden

«Α Delicate Balance». Με την «Ευαίσθητη ισορροπία», ο Εντουαρντ Αλμπι κέρδισε το πρώτο από τα τρία του βραβεία Πούλιτζερ όταν το έργο ανέβηκε στο Μπρόντγουεϊ το 1966. Η νέα παραγωγή της «Ισορροπίας» έχει στο ενεργητικό της τη συμμετοχή δύο διάσημων όσο και ταλαντούχων ηθοποιών, της Γκλεν Κλόουζ και του Τζον Λίθγκοου. Ερμηνεύουν ένα παντρεμένο ζευγάρι, την Αγκνες και τον Τομπάιας οι οποίοι προσπαθούν να διατηρήσουν την ισορροπία τους όταν, στη διάρκεια ενός Σαββατοκύριακου, υποδέχονται στο σπίτι τους την 36χρονη κόρη τους (Μάρθα Πλίμπτον) μετά τη διάλυση του τέταρτου γάμου της, προσφέρουν καταφύγιο στους καλύτερους φίλους τους (Μπομπ Μπάλαμπαν και Κλερ Χίγκινς), οι οποίοι έχουν υποστεί κρίση πανικού, ενώ υπομένουν και τα καπρίτσια της αλκοολικής αδελφής της Αγκνες (Λίντσεϊ Ντάνκαν) η οποία μένει μαζί τους. Σαρκαστικό, ξεκαρδιστικά κωμικό αλλά και ανθρώπινο, το έργο του Αλμπι προσφέρει την ευκαιρία σε ηθοποιούς και σκηνοθέτες να αναδείξουν τις ικανότητές τους, κάτι που επιτυγχάνεται με το παραπάνω σ’ αυτήν την παράσταση που έχει αποσπάσει πολύ ευνοϊκές κριτικές, ιδιαίτερα για τους δύο πρωταγωνιστές. Η σκηνοθεσία είναι της Παμ Μακίνον, η οποία έχει στο ενεργητικό της το πρόσφατο πολύ επιτυχημένο ανέβασμα του φημισμένου έργου του Αλμπι «Ποιος φοβάται τη Βιρτζίνια Γουλφ».

ΠΑΡΙΣΙ

ΕΚΘΕΣΗ

Musée d’ Art moderne de la Ville de Paris

www.mam.paris.fr

«Sonia Delaunay». Η έκθεση στο παρισινό Μουσείο Μοντέρνας Τέχνης είναι το πρώτο μεγάλο αναδρομικό αφιέρωμα στη ρωσικής καταγωγής Γαλλίδα ζωγράφο Σόνια Ντελονέ (1885-1979) που διοργανώνεται στη Γαλλία, παρουσιάζοντας έργα από το σύνολο της μακρόχρονης καλλιτεχνικής διαδρομής της. Ζευγάρι στη ζωή και στην τέχνη, η Σόνια Ντελονέ και ο σύζυγός της, Ρομπέρ, έγιναν διάσημοι για την πρωτοποριακή χρήση του χρώματος στα έργα τους και τον ρόλο τους στα πρώτα βήματα της αφαίρεσης. Ο λογοτέχνης Γκιγιόμ Απολινέρ λάνσαρε τον όρο «ορφισμός» για να περιγράψει το στυλ των Ντελονέ, μια απόκλιση από τον κυβισμό που έδινε μεγάλη έμφαση στην αρμονική ανάμειξη των χρωμάτων. Τα περίπου 400 εκθέματα –πίνακες, τοιχογραφίες, γκουάς, χαρακτικά, υφαντά, ενδύματα– αναδεικνύουν το εύρος  και  τη μεγάλη διάρκεια της καλλιτεχνικής δραστηριότητας της Ντελονέ, φωτίζοντας ιδιαίτερα το ενδιαφέρον της για τις εφαρμοσμένες τέχνες καθώς και τη σημαντική θέση της στους κόλπους των ευρωπαϊκών κινημάτων της αβάν γκαρντ (εδώ το έργο της «Κίτρινο γυμνό», 1908). Εως τις 22 Φεβρουαρίου.

ΠΟΛΗ ΤΟΥ ΜΕΞΙΚΟΥ

ΕΚΘΕΣΗ

Museo de la Ciudad de Mexico

www.cultura.df.gob.mx

«El exilio espanol en la Ciudad de Mexico. Legado cultural». Το τέλος του ισπανικού εμφυλίου, με την ήττα των Δημοκρατικών και την εγκαθίδρυση της δικτατορίας του στρατηγού Φράνκο, σήμανε τη φυγή εκατοντάδων χιλιάδων Ισπανών που πήραν τον δρόμο της εξορίας για να γλιτώσουν από τις διώξεις του φασιστικού καθεστώτος. Μεγάλος αριθμός προσφύγων κατευθύνθηκε προς τις ισπανόφωνες χώρες της Αμερικής, και ιδιαίτερα στο Μεξικό, χώρα με δημοκρατικούς θεσμούς και παραδοσιακά φιλόξενη για τους κατατρεγμένους. Με αφορμή την επέτειο των 75 χρόνων από την άφιξη του πρώτου κύματος Ισπανών προσφύγων, το 1939, το Μουσείο της Πόλης του Μεξικού φιλοξενεί την έκθεση «Ισπανική εξορία στην Πόλη του Μεξικού. Πολιτιστικό κληροδότημα», όπου, μέσα από πλειάδα ιστορικών ντοκουμέντων (φωτογραφίες, βιβλία, εφημερίδες και περιοδικά, ταινίες, αντικείμενα) ιχνηλατεί τη συνεισφορά των Ισπανών προσφύγων σε όλους τους τομείς της κοινωνικής ζωής –εργασία, εκπαίδευση, καλλιτεχνική και πνευματική δημιουργία, πολιτική δράση– και τον τρόπο που ενσωματώθηκαν στη δεύτερη πατρίδα τους. Η έκθεση θα διαρκέσει έως τα τέλη Ιανουαρίου.

Εγκον Σίλε: Γυμνά στο Λονδίνο

Ο Εγκον Σίλε υπήρξε ένας από τους σημαντικότερους καλλιτέχνες των αρχών του 20ού αιώνα, με κεντρικό ρόλο στο κίνημα του εξπρεσιονισμού. Αν και η καλλιτεχνική διαδρομή του ήταν πολύ σύντομη (πέθανε από ισπανική γρίπη στα 28 του χρόνια, το 1918), ο Σίλε άφησε έντονη τη σφραγίδα του στο καλλιτεχνικό τοπίο, με την πρωτοτυπία και την τόλμη του έργου του. Ιδιαίτερα εντυπωσιακή υπήρξε η προσέγγισή του όσον αφορά το γυμνό, σε έργα που τα χαρακτηρίζει η σχεδιαστική δεξιοτεχνία, η ψυχολογική διεισδυτικότητα αλλά και μια ακραία σεξουαλική ένταση. Στα έργα αυτά είναι αφιερωμένη η έκθεση που φιλοξενείται στην Courtauld Gallery στο Λονδίνο, με τίτλο «Egon Schiele: Radical Nude». Παρουσιάζοντας περίπου 40 έργα του –ελαιογραφίες, σχέδια, γκουάς, ακουαρέλες– η έκθεση αναδεικνύει τον εκφραστικό δυναμισμό του Αυστριακού ζωγράφου και τη σημασία της συμβολής του στην εξέλιξη της μοντέρνας τέχνης.

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή