Εγκαινιάζεται στο Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης η έκθεση «Επέκεινα»

Εγκαινιάζεται στο Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης η έκθεση «Επέκεινα»

1' 44" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

Με την έκθεση «Επέκεινα», που εικονογραφεί το γεγονός του θανάτου και τις κυρίαρχες πολιτισμικές και φιλοσοφικές αντιλήψεις των αρχαίων Ελλήνων για τη ζωή μετά τον θάνατο, το Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης ολοκληρώνει την τριλογία των μεγάλων αρχαιολογικών εκθέσεων που άνοιξε το 2009, γύρω από πανανθρώπινα θέματα από την αρχαιότητα έως σήμερα.

Η έκθεση για τον «Επέκεινα-Ο Θάνατος και η Ζωή μετά στην αρχαία Ελλάδα», εγκαινιάζεται αύριο, Τετάρτη 11/12 .

Ο ίδιος ο τίτλος, «Επέκεινα», σηματοδοτεί «την ελπίδα για την ανατροπή του θανάτου, την προσδοκία για ζωή μετά», παρατήρησε σήμερα η πρόεδρος του Mουσείου, Σάντρα Μαρινοπούλου. «Αν και είναι δύσκολο να τον εικονογραφήσεις, ο θάνατος παραμένει η μόνη βεβαιότητα για τον άνθρωπο. Γι' αυτό, είπε ο διευθυντής του Μουσείου Κυκλαδικής Τέχνης Νίκος Σταμπολίδης, «η μεγάλη τέχνη είναι ίσως ο μόνος τρόπος για να ξεφύγεις».

Για τις ανάγκες της έκθεσης συγκεντρώθηκαν 120 εκθέματα από 21 μουσεία της Ελλάδας και του εξωτερικού. Μουσειολογικά η έκθεση χωρίζεται σε πέντε ενότητες. Η πρώτη αφορά τη στιγμή του θανάτου, όπου η έμφαση δίνεται στην απεικόνιση των συναισθημάτων των ηρώων των παραστάσεων: οίκτος, λύπη, θυμός, απελπισία, αποφασιστικότητα. Υπάρχει η απεικόνιση του Αχιλλέα που σκοτώνει την Πενθεσίλεια και ταυτόχρονα την ερωτεύεται, ο εξαίρετος αμφορέας του «Εξηκία» του Βρετανικού Μουσείου, η τιμωρία του Ακταίωνος από την Αρτέμιδα σε πήλινο πλακίδιο από τη Νάπολη.

Σε επόμενη ενότητα, εικονογραφούνται τα ταφικά έθιμα: η πρόθεση, ο θρήνος, η εκφορά και τέλος, η ταφή του νεκρού. Παρουσιάζονται αντικείμενα, όπως χρυσές μάσκες, χαρώνειοι οβολοί, στεφάνια και επιτύμβια σήματα, καθώς και οι λευκές λήκυθοι, ενώ ειδική αναφορά γίνεται σε ειδικές κατηγορίες νεκρών, όπως οι άωροι (άνθρωποι που πέθαναν νέοι, πριν παντρευτούν και αποκτήσουν παιδιά) και οι βιαιοθάνατοι (αυτοί που βρήκαν βίαιο θάνατο) για τους οποίους υπήρχε διαφορετικό τελετουργικό και ιδιαίτερα κτερίσματα.

Οι επόμενες ενότητες αφορούν τις τρεις αρχαιοελληνικές αντιλήψεις για τον 'Αδη, έτσι όπως διαμορφώθηκαν μέσα στον χρόνο: τον ομηρικό, τον βακχικό/ορφικό και τον πλατωνικό, που αντλούν, αντίστοιχα, από τη μυθική, τη μυστηριακή και τη φιλοσοφική σκέψη.

Σημειώνεται πως η έκθεση «Επέκεινα», μετά την ολοκλήρωσή της, στις αρχές Φεβρουαρίου, θα ταξιδέψει στη Νέα Υόρκη, προκειμένου να παρουσιαστεί στο Πολιτιστικό Κέντρο του Ιδρύματος Ωνάση.

 

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή