ΑΤΖΕΝΤΑ

Ματιές στον κόσμο

maties-ston-kosmo-2277825

ΛΟΝΔΙΝΟ
Ο Μαντένια και ο Μπελίνι, βίοι παράλληλοι

Θα μπορούσε να είναι μια μεγάλη ιταλική γιορτή ή, καλύτερα, μια ελεγεία για την Αναγέννηση, έτσι όπως έλαμψε στα εύφορα εδάφη ανάμεσα στη Βενετία, τη Φλωρεντία και την Πάδοβα. Η έκθεση που εγκαινιάστηκε στην Εθνική Πινακοθήκη του Λονδίνου φέρνει κοντά δύο κορυφαίες μορφές, τον Αντρέα Μαντένια (1431-1506) και τον Τζοβάνι Μπελίνι (1430-1516), που είχαν συνδεθεί και με οικογενειακούς δεσμούς καθώς o Mαντένια παντρεύτηκε την αδελφή του Μπελίνι, Νικολόζια. Ηταν ένας γάμος συμφέροντος κανονισμένος από τον πατέρα του Μπελίνι, τον παντοδύναμο στη Βενετία Τζάκοπο. Η έκθεση στο Λονδίνο φέρνει αριστουργήματα του 15ου αιώνα σε συνεργασία με τα Κρατικά Μουσεία του Βερολίνου και το Βρετανικό Μουσείο, αποσκοπώντας σε μια συνομιλία πάνω στον ευρύ καμβά της ιταλικής Αναγέννησης. Οι δύο ζωγράφοι, που έζησαν την ίδια εποχή, σχεδόν συνομήλικοι, αφομοίωσαν ο καθένας με τον τρόπο του την έκρηξη της δημιουργίας που σημειώθηκε στην Ιταλία τον 15ο αιώνα αλλά και τις πολιτικές και προσωπικές εντάσεις ανάμεσα στις πόλεις του ιταλικού Βορρά και στα τοπικά κέντρα εξουσίας. Ο Αντρέα Μαντένια είχε ταπεινή καταγωγή, δευτερότοκος γιος ξυλουργού. Ο Τζοβάνι Μπελίνι γεννήθηκε σε περιβάλλον πλούτου και δύναμης της Βενετίας. Η ανέλιξη του Μαντένια στους κύκλους της Μάντοβας οδήγησε τον πατέρα του Μπελίνι στην απόφαση να του «δώσει» τη θυγατέρα του. Η Μάντοβα ήταν πόλη ανταγωνιστική στη Βενετία και η δημιουργία οικογενειακού δεσμού διασφάλιζε δύναμη με μοχλό δύο περιζήτητους ζωγράφους. Η έκθεση στο Λονδίνο παρουσιάζει μοναδικά αριστουργήματα, που αποκαλύπτουν το εξαιρετικό επίπεδο διανόησης και τεχνικής που είχε επιτευχθεί στην Ιταλία εκείνη την εποχή. Ανάμεσα στα έργα και το εικονιζόμενο, «Η γιορτή των θεών» (π. 1514), ένα από τα κύκνεια έργα του Μπελίνι, δημιουργία που ολοκλήρωσε ο μαθητής του, Τιτσιάνο. Μπορείτε επίσης να δείτε την «Αγωνία στον κήπο» του Μπελίνι, τον «Αγιο Σεβαστιανό» του Μαντένια, την «Παρουσίαση του Χριστού στον Ναό» του Μπελίνι και τον «Χριστό υποβασταζόμενο από δύο αγγέλους» του Μαντένια. Για την έκθεση, ορισμένα έργα προήλθαν από συλλογές άλλων μουσείων πλην των βασικών συνεργαζόμενων. Κορυφαία ευκαιρία για να δει κάποιος συγκεντρωμένα τόσα αριστουργήματα.

ΒΑΡΚΕΛΩΝΗ
Χανίφ Κιουρέισι

maties-ston-kosmo0
 

Είναι ήδη 64 ετών ο Βρετανός συγγραφέας Χανίφ Κιουρέισι, που στις δεκαετίες του ’80 και του ’90, κυρίως, ήταν από τα πλέον προβεβλημένα ονόματα της προοδευτικής λογοτεχνικής σκηνής. Το σενάριό του για την ταινία του Στίβεν Φρίαρς «Ωραίο μου πλυντήριο» (1985) ήταν σταθμός. Η φωτογραφία είναι από την πρόσφατη επίσκεψή του στη Βαρκελώνη, όπου μετέβη για να παρουσιάσει την ισπανική μετάφραση του τελευταίου βιβλίου του «The Nothing» στο φεστιβάλ βιβλίου «Κοσμόπολις».

ΛΟΝΔΙΝΟ
Για τον Μπομπ Ντίλαν

maties-ston-kosmo2

Εξαιρετικού ενδιαφέροντος η νέα έκθεση που εγκαινιάστηκε στη Halcyon Gallery του κεντρικού Λονδίνου (144-146 New Bond Street, στο Μέιφερ). Η έκθεση με τίτλο «Mondo Scripto» παρουσιάζει όλες τις ιδιόχειρες σημειώσεις του αξεπέραστου τραγουδοποιού Μπομπ Ντίλαν, τους στίχους των τραγουδιών του γραμμένους στο χέρι από τον ίδιο με μελάνι σε χαρτί καθώς και ένα σκίτσο από μολύβι που είχε σχεδιάσει για κάθε ένα από τα τραγούδια του. Η έκθεση θα παραμείνει ανοικτή ώς τις 30 Νοεμβρίου.

ΜΑΔΡΙΤΗ
Ο αρχιτέκτων Φράνσις Κερέ

maties-ston-kosmo4

Είναι ο 17ος αρχιτέκτων που προσκλήθηκε να σχεδιάσει το περίπτερο της Serpantine Gallery στο Λονδίνο. Ευρηματικός και διορατικός, ο αρχιτέκτων Φράνσις Κερέ έρχεται από την Μπουρκίνα Φάσο και σταδιακά έχει κατακτήσει τον κόσμο. Αυτήν την περίοδο στη Μαδρίτη, στο Μουσείο ICO, που ειδικεύεται στην αρχιτεκτονική και στη φωτογραφία, παρουσιάζεται η έκθεση «Φράνσις Κερέ. Τα πρωταρχικά στοιχεία». Στη φωτογραφία, ο Φράνσις Κερέ ποζάρει μπροστά στην εγκατάστασή του στη Serpentine.

ΛΟΝΔΙΝΟ
Μνήμες πολέμου

maties-ston-kosmo6

Χιλιάδες παπαρούνες από πηλό συνθέτουν την εικαστική, και άκρως συμβολική, εγκατάσταση με τίτλο «Το παράθυρο που κλαίει» («Weeping Window»), έξω από το Αυτοκρατορικό Μουσείο Πολέμου στο Λονδίνο. Eίναι ένα από τα δύο εικαστικά έργα που στήθηκαν στο μουσείο και είναι και τα δύο έργα του καλλιτέχνη Πολ Κάμινς και του σχεδιαστή Τομ Πάιπερ. Εντάσσονται στον κύκλο εκδηλώσεων μνήμης για τα εκατό χρόνια από τον Α΄ Παγκόσμιο Πόλεμο. Προηγουμένως είχαν στηθεί στον Πύργο του Λονδίνου.

ΜΑΔΡΙΤΗ
Ταμάρα ντε Λέμπιτσκα

maties-ston-kosmo8

Aπό τις πλέον επιδραστικές ζωγράφους του Μεσοπολέμου ήταν αναμφισβήτητα η Ταμάρα ντε Λέμπιτσκα, από την Πολωνία, που με τις πολλές προσωπογραφίες της, σε ένα έντονο ύφος αρ ντεκό, καθόρισε μια περιοχή στην πρόσφατη ιστορία της τέχνης. Πολλά έργα της πέρασαν ως εικόνες ευρείας διάδοσης στην ποπ κουλτούρα. Αυτήν την περίοδο και ώς τις 24 Φεβρουαρίου, υπάρχει μια έκθεση αφιερωμένη στο έργο της στο Palacio de Gaviria της Μαδρίτης, με διάρκεια έως τις 24 Φεβρουαρίου 2019.