ΑΤΖΕΝΤΑ

Ματιές στον κόσμο

1--46

H στάση του σώματος την εποχή του Ροντέν

ΛΙΣΣΑΒΩΝΑ

H συνεργασία ανάμεσα σε δύο κορυφαία μουσεία της Ευρώπης φέρνει στο κοινό μια εξαιρετικά ενδιαφέρουσα έκθεση με θέμα τη γλυπτική στη Γαλλία στα τέλη του 19ου και στις αρχές του 20ού αιώνα. Eίναι η έκθεση με τίτλο «Πόζα και παραλλαγές. Η γλυπτική στο Παρίσι την εποχή του Ροντέν», που εγκαινιάστηκε στη Λισσαβώνα στο περίφημο Μουσείο Καλούστε Γκουλμπενκιάν ως μια στρατηγικής σημασίας συνεργασία με ένα άλλο σπουδαίο ευρωπαϊκό μουσείο, τη Γλυπτοθήκη Νy Carlsberg της Κοπεγχάγης. Στην έκθεση, που μετά τον Φεβρουάριο θα αφήσει την Πορτογαλία και θα παρουσιαστεί στη Δανία, συγκατοικούν περί τα τριάντα έργα γλυπτικής κορυφαίων καλλιτεχνών, όπως του Ζαν-Αντουάν Ουντόν, του Πολ Ντιμπουά, του Ζαν-Μπατίστ Καρπό, του Αυγούστου Ροντέν και άλλων, που εκπροσωπούν τη μεγάλη τομή στην προσέγγιση του ανθρώπινου σώματος τον 19ο αιώνα. Τα έργα προέρχονται από τις συλλογές και των δύο μουσείων και η έκθεση θεωρείται η πρώτη που εστιάζει στη γλώσσα του σώματος εκείνης της εποχής, διερευνώντας τις σημαντικές αλλαγές στη γαλλική κοινωνία την περίοδο 1880-1910. Οι εννέα γλύπτες της έκθεσης αντιπαραβάλλονται με άξονα το σώμα, άλλοτε με απόσταση και συνειδητή παρέκκλιση από τον ισχύοντα κοινωνικό κανόνα και άλλοτε υπακούοντας απλώς και μόνο στην εσωτερική τους φωνή με βάση και αφετηρία τις ακαδημαϊκές σπουδές τους. Μικρά προπλάσματα από γύψο συνυπάρχουν με τις τελικές εκδοχές από πηλό ή μάρμαρο, δοξάζοντας πάντα το ανθρώπινο σώμα, συχνά με αναφορές στην ελληνική μυθολογία, άλλοτε με πιο ρεαλιστικές προσεγγίσεις, αλλά πάντα με διάθεση υπέρβασης της ακαδημαϊκής πλαστικότητας. Η συνύπαρξη των γλυπτών στην έκθεση φέρνει κοντά και τα ενδιαφέροντα και το προσωπικό γούστο των δύο κορυφαίων συλλεκτών, του Δανού Καρλ Γιάκομπσεν (1842-1914) και του αρμενικής καταγωγής Καλούστε Σαρκίς Γκουλμπενκιάν (1869-1955) που διέπρεψε στην Πορτογαλία. Η Γλυπτοθήκη Κάρλσμπεργκ στην Κοπεγχάχη, δημιούργημα του 19ου αιώνα, είναι ένα μουσείο βασικής παιδείας για οποιονδήποτε ενδιαφέρεται για τη γλυπτική. Το Μουσείο Γκουλμπενκιάν στη Λισσαβώνα είναι μια κιβωτός της μοντέρνας τέχνης σε κτίριο της δεκαετίας του 1960, εξαιρετικής αρχιτεκτονικής, σε κήπο ειδικού κάλλους.

ΛΟΝΔΙΝΟ

Εγώ ο Σαρδανάπαλος

Η νέα έκθεση στο Βρετανικό Μουσείο στρέφει το βλέμμα μας στον Σαρδανάπαλο, που ταυτίζεται πιθανώς με τον Ασουρμπανιπάλ, τον βασιλιά της Ασσυρίας, που βασίλεψε από το 669 έως το 631 π.Χ. Στην εποχή του ήταν ο πιο ισχυρός άνδρας του κόσμου και ηγεμόνευε από τη Νινευή (σήμερα στο βόρειο Ιράκ) σε μια αχανή περιοχή που εκτεινόταν από την Ανατολική Μεσόγειο μέχρι τα όρη του δυτικού Ιράν. Η έκθεση έχει τίτλο «Είμαι ο Σαρδανάπαλος: βασιλιάς του κόσμου, βασιλιάς της Ασσυρίας».

ΛΟΝΔΙΝΟ

Προθήκη φωτογραφίας

Θεσμός ετών με μεγάλο διεθνές κοινό είναι η ετήσια έκθεση φωτογραφίας που παρουσιάζεται στην Εθνική Πινακοθήκη Προσωπογραφιών στο Λονδίνο. Η έκθεση του φωτογραφικού βραβείου Taylor 2018 είναι ένα παράθυρο στον κόσμο, με μεγάλο αριθμό διαφορετικών προσεγγίσεων πάνω στην ανθρώπινη μορφή. Συνταιριάζει την προβολή νέων ταλέντων σε συνδυασμό με ταλαντούχους ερασιτέχνες και καθιερωμένους επαγγελματίες καλλιτέχνες. Το μείγμα είναι συναρπαστικό. Εως τις 27 Ιανουαρίου.

ΜΑΔΡΙΤΗ

Γράμματα στον βασιλιά

Τα εκατό χρόνια από τη λήξη του Α΄ Παγκοσμίου Πολέμου τιμώνται με ποικίλους τρόπους σε πολλές χώρες. Στην Ισπανία και συγκεκριμένα στο Βασιλικό Ανάκτορο Ρεάλ, στη Μαδρίτη, οργανώθηκε μια έκθεση επικεντρωμένη στις δραστηριότητες του βασιλέα Αλφόνσου ΙΓ΄ στη διάρκεια του Μεγάλου Πολέμου. O βασιλιάς Αλφόνσος υπήρξε από τους μακροβιότερους μονάρχες, αφού ήταν ανώτατος άρχων στην Ισπανία από το 1902 έως το 1931. Η έκθεση έχει τίτλο «Γράμματα στον βασιλιά».

ΜΟΝΑΧΟ

Παπαρούνες της μνήμης

Ενας αγρός αποτελούμενος από 3.200 γιγαντιαίες παπαρούνες. Είναι η εντυπωσιακή εγκατάσταση τέχνης με υλικό το τεχνητό μετάξι που προσελκύει τα βλέμμα στο Μόναχο. Βρίσκεται στην Koenigsplatz και είναι δημιουργία του Γερμανού καλλιτέχνη Βάλτερ Κουν. Επισήμως εγκαινιάζεται σήμερα, που είναι η επέτειος της λήξης του Α΄ Παγκοσμίου Πολέμου. Οι κατακόκκινες παπαρούνες έχουν καθιερωθεί σε πολλές χώρες ως σύμβολα μνήμης για όσους πολέμησαν στον Μεγάλο Πόλεμο του 1914-1918.

ΠΑΡΙΣΙ

Ο κόσμος του Μπασκιά

Σε τέσσερα επίπεδα απλώνεται η έκθεση του ζωγράφου Ζαν-Μισέλ Μπασκιά (1960-1988) στο Fondation Louis Vuitton, το κτίριο που σχεδίασε ο Φρανκ Γκέρι στο Παρίσι. Ο Μπασκιά, Αμερικανός με καταγωγή από την Καραϊβική, ήταν ιδιαίτερα επιδραστικός με την εξπρεσιονιστική του τέχνη, την προσωπική του σφραγίδα. Η έκθεση είναι πλήρης καθώς παρουσιάζει περίπου 120 έργα από το σύνολο της καριέρας του Μπασκιά από το 1980 έως το 1988, χρονιά κατά την οποία απεβίωσε σε ηλικία μόλις 28 ετών.