ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ

Εκθεση: Η Δράμα αποκαλύπτεται

ekthesi-i-drama-apokalyptetai-2289130

Μυστηριακή και άγνωστη σε πολλούς, η Δράμα είναι ανεξάντλητη δεξαμενή. Στις μέρες μας έχει ευεργετηθεί καθώς παθιασμένοι Δραμινοί έχουν αφοσιωθεί σε ένα εγχείρημα ανέλκυσης της πόλης και θωράκισης της φυσιογνωμίας της. Στο Μουσείο Μπενάκη, της οδού Πειραιώς, παρουσιάζεται έως τις 10 Φεβρουαρίου μία έκθεση-έκπληξη. Οι «Φωτογραφίες της Δράμας και του υπέροχου κόσμου της» αποκαλύπτουν τις στρώσεις της ιστορίας από τον Μεσοπόλεμο ώς σήμερα, τις όψεις της πόλης, τους αστούς, τις εξοχές και την εξαιρετικού κάλλους φύση. Ολα αυτά ως ένα «όλον», σε μία ενιαία αφήγηση, με διακυμάνσεις, αλλά με πρόταγμα την κατανόηση και την εξωστρέφεια της πόλης.

Λίγες ημέρες πριν, στα εγκαίνια, ήταν το γενικό κάλεσμα για τους απανταχού Δραμινούς. Και όχι μόνο. Κεντρικό πρόσωπο, ο Αρης Θεοδωρίδης, ένας πραγματικός ευεργέτης της γενέτειράς του, ο οποίος (συνομιλητής εδώ και χρόνια του Αγγελου Δεληβορριά) έχει ιδρύσει τη μη κερδοσκοπική εταιρεία «Κύκλωψ». Η «Κύκλωψ» ενεργοποιεί τους δημιουργικούς ανθρώπους της πόλης και πρόσφατα εξέδωσε το λεύκωμα «Φωτογραφίες της Δράμας και του υπέροχου κόσμου» της. Είναι η πηγή της έκθεσης στο Μπενάκη.

Το φιλόδοξο εγχείρημα ενώνει το χθες και το σήμερα με ένα τρόπο φυσικό. Φέρνει στο προσκήνιο φωτογραφικά αρχεία (σημαντική η συμβολή του συλλέκτη και μελετητή Στράτου Κασμερίδη), φωτίζει ιδιαιτερότητες (όπως τα «Γυμνά της Δράμας», τις υψηλής αισθητικής μεσοπολεμικές φωτογραφίες του Θεόδωρου Νικολέρη), γνωστοποιεί τις ιστορικές διαδρομές της πόλης που γνώρισε δύο βουλγαρικές κατοχές (ο ιστορικός Χρίστος Π. Φαράκλας είναι ένας εκ των συντελεστών) και δοξάζει τη φύση του νομού (μέγιστη η προσφορά του φωτογράφου Κώστα Βιδάκη). Ολος ο αυτός ο κόσμος, πολύπτυχος, πολυεπίπεδος, συναρπαστικός, πάλλεται ως ζων οργανισμός στον εκθεσιακό χώρο του Μουσείου Μπενάκη.

ekthesi-i-drama-apokalyptetai0
Η θρυλική Δόξα Δράμας (1960). Συλλογή Φώτη Μπέγγα.

Μαζί, όμως, με τις φωτογραφίες, ο επισκέπτης θα δοκιμάσει μια επιπλέον έκπληξη. Πτυχή της έκθεσης είναι η γνωριμία με μικρό μέρος της συλλογής φωτογραφικών μηχανών του ίδιου του Αρη Θεοδωρίδη. Είναι ένας από τους μεγαλύτερους συλλέκτες διεθνώς και στο Μπενάκη θα δείτε ακόμη και οπτικές συσκευές του 18ου αιώνα (camera obscura). Ο Αρης Θεοδωρίδης προχωράει ένα μεγάλο έργο στο κέντρο της Δράμας, στις Πηγές της Αγίας Βαρβάρας δίπλα στο νέο ξενοδοχείο Hydrama. Μία εντυπωσιακή καπναποθήκη θα μετατραπεί σε Μουσείο Φωτογραφικών Μηχανών και το παρακείμενο «Μαρμάρινο Σπίτι» του 1875 θα είναι επίσης μουσείο σε συνεργασία και με το Μπενάκη. Ο μεγάλος κήπος μπροστά στο παλιό αρχοντικό έχει καθαριστεί και θα αποτελεί φυσική συνέχεια.

Η Δράμα ζει και άλλα έργα σε εξέλιξη όπως την αποκατάσταση του Σαδριβάν τζαμί με πρωτοβουλία του Κώστα Αποστολίδη της Raycap. Υπάρχει δημιουργική ώσμωση.