ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ

O Μπάνκσι στον «τοίχο» χωρίς τη συναίνεσή του

o-mpanksi-ston-toicho-choris-ti-synainesi-toy-2306862

Στη λίστα των πόλεων που διοργάνωσαν εκθέσεις του διάσημου Μπάνκσι χωρίς τη συναίνεση του ιδίου φιγουράρει εδώ και μερικές ημέρες και η Αθήνα, με αφορμή την έκθεση «The World of Banksy», που ολοκληρώθηκε χθες στην Τεχνόπολη του Δήμου Αθηναίων.

«Εχουν διοργανωθεί χωρίς τη γνώση του καλλιτέχνη ή τη συμμετοχή του», αναφέρει ο Μπάνκσι στην ιστοσελίδα του για εκθέσεις στο Μαϊάμι, στις Βρυξέλλες, στη Μελβούρνη, στο Αμστερνταμ, στο Τελ Αβιβ, σε συνολικά 14 πόλεις, ανάμεσά τους και στην Αθήνα.

Η έκθεση «The World of Banksy» διοργανώθηκε από την People Entertainment Group από τις 27 Φεβρουαρίου έως τις 26 Μαρτίου. Σύμφωνα με τις πρώτες εκτιμήσεις των διοργανωτών, η προσέλευση (εισιτήρια και προσκλήσεις) άγγιξε τις 10.000 επισκέψεις, ενώ τα κέρδη θα δοθούν στη Διεθνή Αμνηστία, όπως έχει ανακοινωθεί.
Στελέχη της People είπαν στην «Κ» ότι η έκθεση στην Τεχνόπολη διοργανώθηκε «κάτω από το ίδιο πλαίσιο» με τις διοργανώσεις στις υπόλοιπες πόλεις του κόσμου, δηλαδή χωρίς τη συναίνεση του καλλιτέχνη. Διευκρινίστηκε, μας είπαν, το γεγονός ότι δεν πρόκειται για αυθεντικά έργα του καλλιτέχνη αλλά για αντίγραφα και αναπαραστάσεις οι οποίες κατασκευάστηκαν αποκλειστικά για την έκθεση. Η εταιρεία μας είπε επίσης ότι επικοινώνησε με την Pest Control, την εταιρεία που ελέγχει την αυθεντικότητα έργων του Μπάνκσι, την οποία ενημέρωσαν για την επικείμενη έκθεση, χωρίς όμως να λάβουν κάποια περαιτέρω έγκριση ή διευκρίνιση. «Δεν υπήρξε πρόθεση εξαπάτησης του κοινού, κάναμε εξαρχής γνωστό ότι πρόκειται για αντίγραφα των έργων του Μπάνκσι, δεν θα ήταν δυνατόν να είχαμε τα αυθεντικά. Θεωρήσαμε σωστό να μην έχουμε οι ίδιοι κέρδος από την έκθεση και το gift shop και γι’ αυτό συνεργαστήκαμε με τη Διεθνή Αμνηστία. Η ανακοίνωση του καλλιτέχνη δεν μας προκάλεσε έκπληξη», σημειώνουν στελέχη της People και τονίζουν ότι η ενημέρωσή τους προέρχεται μόνον από την ιστοσελίδα του καλλιτέχνη.

Το ελληνικό τμήμα της Διεθνούς Αμνηστίας, με το οποίο επικοινωνήσαμε, σημείωσε ότι δεν υπάρχει κάποια αλλαγή στη συνεργασία τους με τους διοργανωτές της έκθεσης.

Τίθεται βέβαια το γενικότερο ερώτημα, κατά πόσον είναι ηθικά επιτρεπτό να διοργανώνεται μια έκθεση ενός καλλιτέχνη χωρίς την άδεια του, ακόμη κι αν επρόκειτο για φιλανθρωπικό σκοπό. Μέχρι το 2008 ο γκαλερίστας Στιβ Λαζαρίδης εκπροσωπούσε τον Μπάνκσι, αλλά από τότε κινείται μόνος του και με την Pest Control. Τα ίδια τα έργα του Μπάνκσι από τη φύση τους, όντας στον δημόσιο χώρο, έχουν τη δική τους ζωή και μάλλον είναι απροστάτευτα για τον καθένα που θέλει να τα εκμεταλλευθεί. Μπορούν όμως να ενεργούν με τον ίδιο τρόπο επαγγελματίες του χώρου;

Η «Κ» ζήτησε το σχόλιο της Pest Control και του καλλιτέχνη χωρίς να λάβει απάντηση.