ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ

Ο Βρετανός γλύπτης Αντονι Γκόρμλι θα μεταμορφώσει για λίγο τη Δήλο

04s4glp

Πείτε με προκατειλημμένη, θα το δεχθώ. Θαυμάζοντας βαθύτατα τη δουλειά του γλύπτη Αντονι Γκόρμλι, είμαι ενθουσιασμένη που θα έχουμε την ευκαιρία να δούμε μια μεγάλη εικαστική του παρέμβαση στη χώρα μας και μάλιστα στον μαγικό τόπο που λέγεται Δήλος. Χάρις σε μια σύμπραξη από τον Οργανισμό ΝΕΟΝ του συλλέκτη Δημήτρη Δασκαλόπουλου και την Εφορεία Αρχαιοτήτων Κυκλάδων με τον δραστήριο επικεφαλής Δημήτρη Αθανασούλη, σε έναν μήνα εγκαινιάζεται η έκθεση με τίτλο «Sight» (Οραση) στο νησί, σε επιμέλεια της Ελίνας Κουντούρη. Το μόνο που ξέρουμε μέχρι στιγμής –ποιος άλλωστε θέλει να χαλάσει τέτοια έκπληξη– είναι ότι θα τοποθετηθούν εκεί 29 γλυπτές ανθρώπινες μορφές του Γκόρμλι (ανάμεσά τους και 4 νέα έργα που του ανατέθηκαν ειδικά για την έκθεση). Ο καλλιτέχνης φιλοδοξεί να «αποκαταστήσει» την ανθρώπινη παρουσία φέρνοντας εικόνες από το παρελθόν της Δήλου.

o-vretanos-glyptis-antoni-gkormli-tha-metamorfosei-gia-ligo-ti-dilo0
Ο ατμοσφαιρικός αρχαιολογικός χώρος της Δήλου.

Οι ανθρώπινες φιγούρες θα είναι σε φυσική κλίμακα σε όρθια, καθιστή ή ξαπλωτή στάση και θα τοποθετηθούν σε διαφορετικές θέσεις στον αρχαιολογικό χώρο της Δήλου, από τη βραχώδη ακτή που πρωτοαντικρίζει ο επισκέπτης φτάνοντας στο νησί, μέχρι το εσωτερικό του μουσείου. Ο Γκόρμλι –βραβευμένος μεταξύ άλλων και με το Τέρνερ– δεν είναι μια τυχαία επιλογή για τον ιερό τόπο των αρχαίων. Είναι ένας χαρισματικός γλύπτης που ακολούθησε την ανθρωποκεντρική παράδοση στη γλυπτική, έχοντας ως μοντέλο το ίδιο του το κορμί, παίζοντας με διαφορετικά υλικά. Ενα μεγάλο τμήμα της παρουσίας του έχει να κάνει με τον δημόσιο χώρο και το πιο εμβληματικό του έργο θεωρείται ο περίφημος «Αγγελος του Βορρά» που είναι τοποθετημένος κοντά στο Γκέιτσχεντ.

Ωστόσο, ο ενθουσιασμός μου δεν τροφοδοτείται μόνο από τον Γκόρμλι, τον οποίον ανακάλυψα σπουδάζοντας στη Βρετανία 20 χρόνια πριν. Είναι ελπιδοφόρο να βλέπεις τη σύμπραξη μεταξύ της Εφορείας και του ΝΕΟΝ η οποία ξεκίνησε πέρυσι με ένα ωραίο πρότζεκτ στο Κουφονήσι. Από τη μια, ο Οργανισμός που ιδρύθηκε από έναν ιδιώτη συλλέκτη μέσα στα χρόνια της κρίσης έχει πραγματικά συμβάλει στο να γίνει πιο προσβάσιμη η σύγχρονη τέχνη στους Αθηναίους και όχι μόνον, με αναθέσεις σε σπουδαίους καλλιτέχνες όπως λ.χ. η Μαρίνα Αμπράμοβιτς (έκθεση και δράσεις στο Μπενάκη) και ο Αργεντινός Βιγιάρ Ρόχας (πρότζεκτ στο Αστεροσκοπείο). Από την άλλη, η Εφορεία Κυκλάδων με την καθοδήγηση του Αθανασούλη αναπνέει πιο φρέσκο αέρα. Τα μέλη της κάνουν –ως οφείλουν– σπουδαία δουλειά σε ανασκαφές, συντήρηση και ανάδειξη. Ομως εκθέσεις όπως το «Vanity» με αρχαία κοσμήματα που παρουσιάστηκαν στη Μύκονο και τώρα πάνε στην Πομπηία ή όπως η συνεργασία με τον ΝΕΟΝ, μας κάνουν να βλέπουμε αισιόδοξα το μέλλον.