ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ

Τα ζωγραφικά άνθη του Νίκολας Εγκον, σύμβολο αγάπης για την Ελλάδα

Τα ζωγραφικά άνθη του Νίκολας Εγκον, σύμβολο αγάπης για την Ελλάδα

Αν ήταν εν ζωή, θα ευχαριστιόταν ιδιαίτερα με το γεγονός ότι χάρις στην έκθεση με τα έργα του, που εγκαινιάζεται τη Δευτέρα το απόγευμα στην Πινακοθήκη Γκίκα, η Αθήνα αποκτά έστω και νοερά έναν ολάνθιστο κήπο. Ο ζωγράφος Νίκολας Εγκον (1921-2017) κυριολεκτικά λάτρευε την Ελλάδα, τον πολιτισμό, την ιστορία και τα τοπία της, όχι μόνον διότι υπήρξε σύζυγος της Χιώτισσας Μάτι Ξυλά, αλλά γιατί περιηγήθηκε στα μέρη μας ήδη από το 1949. Αν  και φημισμένος πορτρετίστας, στη χώρα μας τον γνωρίσαμε καλύτερα χάρις στην απεικόνιση των ανθέων, τα οποία είχε παρουσιάσει σε μια έκθεση το 2007 στο Μουσείο Μπενάκη.

Στη συνέντευξη που του είχα κάνει τότε, θυμάμαι έναν ευγενή –στην καταγωγή και στην ψυχή– λεπταίσθητο άνθρωπο, πραγματικό φιλέλληνα. Δεν είναι τυχαίο ότι μαζί με τη γυναίκα του θεσμοθέτησαν τη σειρά διαλέξεων Runciman στο Κολέγιο Κινγκς του Λονδίνου με σπουδαίους επιστήμονες, στη μνήμη του επιφανούς βυζαντινολόγου.

ta-zografika-anthi-toy-nikolas-egkon-symvolo-agapis-gia-tin-ellada0
Τα ταπεινά αγκάθια της φύσης, από τα αγαπημένα του θέματα.

Τα αισθήματα αγάπης για την Ελλάδα δεν περιορίστηκαν στους πίνακές του, αλλά μετουσιώθηκαν σε ουσιαστική στήριξη του ελληνικού πολιτισμού στο εξωτερικό. Δύο χρόνια μετά τον θάνατό του, μας δίδεται ξανά η ευκαιρία να δούμε τη δουλειά του στην έκθεση «22 άνθη για το Μουσείο Μπενάκη». Το ζεύγος Εγκον έσπευσε να σταθεί στο πλάι του ιδρύματος στη μετατροπή της οικίας Γκίκα σε μουσείο, ενώ διατηρούσε στενή φιλία και με τον αείμνηστο Αγγελο Δεληβορριά.

Ο Εγκον είχε μια συναρπαστική ζωή. Ο Τσέχος αριστοκράτης εγκατέλειψε  τον οικογενειακό πύργο στα 16 για να ζήσει την περιπέτεια. Αρχικά έκανε δουλειές του ποδαριού στη Νότια Γαλλία και ύστερα πήγε στο Λονδίνο όπου σχεδίαζε κινηματογραφικές αφίσες για τα προς το ζην. Το 1940 έγινε επίσημος σχεδιαστής της τσεχικής στρατιάς, ενώ το 1944 πήγε στη Βρετανική Αεροπορική Βάση της Μπάσρα στο Ιράκ. Στην Ελλάδα ήρθε το 1949. Στόχος του ήταν να φτιάξει  μία σειρά ζωγραφικών έργων που θα ευαισθητοποιούσαν τη διεθνή κοινή γνώμη για τις δοκιμασίες της Ελλάδας. Τότε ήρθε σε επαφή με τη βασιλική οικογένεια, έκανε πορτρέτα των μελών της. Παρακολούθησε ως ειδικός παρατηρητής τις μάχες στο Βίτσι και στον Γράμμο.

Σε μια χειρονομία μεγάλης γενναιοδωρίας, η Μάτι προσφέρει στο Μουσείο Μπενάκη 22 έργα με την προϋπόθεση να πωληθούν προς όφελός του, αφήνοντας μάλιστα την επιλογή των έργων στο Μουσείο. Το κοινό θα απολαύσει και πάλι την εξαιρετική τεχνική του και την ιδιαιτερότητα με την οποία προσεγγίζει τo ελληνικό τοπίο. Η έκθεση θα διαρκέσει μέχρι και τις 20 Ιουλίου.