ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ

O Οργανισμός ΝΕΟΝ και ο συλλέκτης Δημήτρης Δασκαλόπουλος κέρδισαν το πιο δύσκολο στοίχημα

O Οργανισμός ΝΕΟΝ και ο συλλέκτης Δημήτρης Δασκαλόπουλος κέρδισαν το πιο δύσκολο στοίχημα

Οταν ο επιχειρηματίας και  συλλέκτης Δημήτρης Δασκαλόπουλος ίδρυσε τον Οργανισμό ΝΕΟΝ το 2013, λίγοι πίστεψαν ότι θα κατάφερνε να κερδίσει το δύσκολο στοίχημα. Δεν ήταν μονάχα ότι φιλοδοξούσε να φέρει τη σύγχρονη καλλιτεχνική δημιουργία στην εμβέλεια του απλού πολίτη. Ηθελε παράλληλα να ανοίξει την κλειδαμπαρωμένη πόρτα του κράτους στις συνέργειες δημοσίου – ιδιωτικού τομέα στο πεδίο του πολιτισμού. Επειτα από πολλά επιτυχημένα εγχειρήματα σε χώρους όπως το Αστεροσκοπείο Αθηνών αλλά και περιοχές αρχαιολογικής σημασίας σαν τη Ρωμαϊκή Αγορά, το ΝΕΟΝ με τη δραστήρια επικεφαλής Ελίνα Κουντούρη και μια πλειάδα διαλεκτών συνεργατών, έχει φέρει έναν νέο αέρα στο πολιτιστικό γίγνεσθαι.

o-organismos-neon-kai-o-syllektis-dimitris-daskalopoylos-kerdisan-to-pio-dyskolo-stoichima0
Ο ιδρυτής του Οργανισμού ΝΕΟΝ Δημήτρης Δασκαλόπουλος με τον έφορο Αρχαιοτήτων Κυκλάδων Δημήτρη Αθανασούλη.

Το αντιλήφθηκαν όλοι όσοι παρευρέθησαν στα  εγκαίνια της έκθεσης «The Palace at 4AM» με Ελληνες και ξένους καλλιτέχνες να συνομιλούν με αρχαία εκθέματα στο Αρχαιολογικό Μουσείο Μυκόνου την Παρασκευή 17 Μαΐου και στο άνοιγμα της έκθεσης του Αντονι Γκόρμλι στη Δήλο την επόμενη ημέρα.

Υπήρχε ένα κλίμα εμπιστοσύνης, συνεργατικότητας και κοινού οραματισμού ανάμεσα στους αρχαιολόγους της τοπικής εφορείας Κυκλάδων και όχι μόνον, στους εικαστικούς και στους ανθρώπους που εργάστηκαν σκληρά για το πρότζεκτ του ΝΕΟΝ. Οσα χρόνια καλύπτω το εικαστικό ρεπορτάζ, δεν νομίζω ότι έχω ξαναδεί τέτοια συγκινητική ομοψυχία, την οποίαν εξέφρασε στον καίριο λόγο του ο έφορος Κυκλάδων, Δημήτρης Αθανασούλης.  Ο βυζαντινολόγος που έχει βάλει τα δυνατά του να κάνει τις Κυκλάδες ένα υπόδειγμα ανάδειξης μνημείων, ήταν εκείνος που προσέγγισε τον οργανισμό ΝΕΟΝ και ζήτησε να γίνει μια μελετημένη σύμπραξη πριν από λίγο καιρό. Το αποτέλεσμα ήταν εξαιρετικό.

o-organismos-neon-kai-o-syllektis-dimitris-daskalopoylos-kerdisan-to-pio-dyskolo-stoichima1
Η Μαρία Μπαλοδήμου με τον Αδωνι Κύρου και τον λόρδο Ρένφριου στην έκθεση της Μυκόνου.

Παρακολουθούσα τον έφορο να στέκεται στα εγκαίνια πλάι στον Δημήτρη Δασκαλόπουλο, τη Βρετανίδα διευθύντρια της Γουάιτσαπελ στο Λονδίνο που συνεπιμελήθηκε την έκθεση με την Ελίνα Κουντούρη και αισθάνθηκα ότι υπάρχει και μια αχτίδα φωτός σε μια χώρα που συνεχώς αυτοοικτίρεται και τρώγεται με τις σάρκες της.

Οσο για την έκθεση στο Αρχαιολογικό Μουσείο –το οποίο φρεσκαρίστηκε και ξαναέλαμψε με τη χορηγία του ΝΕΟΝ– είναι χάρμα οφθαλμών. Σύγχρονες δημιουργίες με λαμπρές υπογραφές όπως η Λίντα Μπένγκλις, ο Ντούρο Ολόουο, η –βραβευμένη με Αργυρό Λέοντα– Χάρις Επαμεινώνδα, η Σιμόν Φατάλ, ο Μπαρτέλεμι Τόνγκο, ο Πετρίτ Χαλιλάι κ.ά. στάθηκαν με σεβασμό και τρυφερότητα απέναντι στις αρχαιότητες της Δήλου και της Μυκόνου. Την ίδια λεπτότητα έδειξε και ο σπουδαίος Αντονι Γκόρμλι που ακροβόλησε περίπου 30 γλυπτά σε διάφορα σημεία του ιερού νησιού. Αλλοτε ανθρωπόμορφα, άλλοτε τοτεμικά ή κυβιστικά, σε περίμεναν κρυμμένα μέσα στις οικίες, μέσα στο νερό, σε μέρη με θέα, στο στάδιο και στο θέατρο.

o-organismos-neon-kai-o-syllektis-dimitris-daskalopoylos-kerdisan-to-pio-dyskolo-stoichima2
Η καλλιτέχνις Καλλιόπη Λεμού και ο σύζυγός της Χρήστος Λεμός στην έκθεση «The Palace at 4AM» στη Μύκονο.

Ανάμεσα σε αυτούς που ήρθαν στη Δήλο ήταν ο επιφανής Βρετανός αρχαιολόγος λόρδος Κόλιν Ρένφριου, που γνωρίζει τις Κυκλάδες σαν την παλάμη του χεριού του και ενθουσιάστηκε με την έκθεση. Παρά τα 80 του χρόνια μας έβαλε τα γυαλιά και περπάτησε ολόκληρο το νησί χωρίς να σταματήσει ούτε για να πάρει ανάσα. Τον πέτυχα να συνομιλεί μετά τη μεγάλη βόλτα του με τον Γκόρμλι και να τον συγχαίρει με όλη του την καρδιά. Ο γλύπτης απάντησε στα καλά λόγια με το γνωστό βρετανικό φλέγμα: «Η Δήλος είναι σαν ένα αρχαίο κορμί σε ύπνωση, που δεν μπορούσα να αγγίξω λόγω δέους και σεβασμού. Βάζοντας τα γλυπτά μου εδώ και εκεί, είναι σαν να έκανα βελονισμό για να τονώσω ξανά τη ζωή στις φλέβες της». Να, μια έκθεση που αξίζει να δείτε, θα έλεγα εγώ….