Ο Καραβάτζο στους δρόμους της Νάπολης

Ο Καραβάτζο στους δρόμους της Νάπολης

1' 52" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

Ανοίγοντας τη βαριά πόρτα της εκκλησίας Pio Monte della Misericordia στην καρδιά της Νάπολης, το σκοτάδι μοιάζει να ρουφάει μέσα του το φως και την πολύβουη πόλη του ιταλικού νότου. Η εκκλησία-μουσείο, δημιούργημα επτά φιλάνθρωπων ευγενών του 17ου αιώνα, είναι γνωστή από τις «Επτά πράξεις του ελέους» του Καραβάτζο που κοσμούν την αγία τράπεζα. Ο ενταφιασμός των νεκρών, η επίσκεψη στους φυλακισμένους, η παροχή τροφής στους πεινασμένους και νερού στους διψασμένους, η στέγαση των αστέγων, η ένδυση των γυμνών και η στήριξη των αδύναμων είναι οι πράξεις που συνθέτουν τον πίνακα του Ιταλού ζωγράφου που κινείται με εξαιρετική άνεση ανάμεσα στο φως και στο σκοτάδι.

Ο Καραβάτζο φιλοτέχνησε τον πίνακα των περίπου τεσσάρων μέτρων για την εκκλησία το 1607. Απέναντί του στέκεται για λίγες ακόμη μέρες το γνωστό γλυπτό του διεθνούς φήμης καλλιτέχνη Γιαν Φαμπρ «Ο άνθρωπος που κρατά τον σταυρό» και μάλιστα στην παλάμη του. Το έργο, σύμβολο της αμφισβήτησης, προκαλεί τον θεατή να ξεκινήσει μια εξαιρετικά ενδιαφέρουσα περιήγηση στη Νάπολη του Καραβάτζο που συνεχίζεται από την εκκλησία του ελέους στο παλάτι-μουσείο του Καποντιμόντε.

Ετσι ακολουθήσαμε και εμείς τον ανηφορικό δρόμο που οδηγεί μέσα από τους λιθόστρωτους δρόμους της Νάπολης στο εντυπωσιακό ναπολιτάνικο παλάτι για την έκθεση «Caravaggio Naples».

Ο Καραβάτζο, κατά κόσμον Μικελάντζελο Μερίζι, πέρασε συνολικά 18 μήνες στη Νάπολη, σε δύο διαφορετικές χρονικές περιόδους. Εκτός από το διάσημο έργο του με τις πράξεις του ελέους, ο ζωγράφος δημιούργησε στη Νάπολη τη «Μαστίγωση του Χριστού», η οποία επίσης παρουσιάζεται στην έκθεση μαζί με την παραλλαγή της που βρίσκεται στο Μουσείο Καλών Τεχνών της Ρουέν.

Πριν φτάσει στη Νάπολη ο διάσημος ζωγράφος ήταν ήδη καταζητούμενος για τη δολοφονία του Ρανούτσιο Τομασόνι, γεγονός όμως που δεν τον απέτρεψε να συνεχίσει να ζωγραφίζει και να δέχεται παραγγελίες. Στην έκθεση παρουσιάζονται επίσης οι πίνακες που απεικονίζουν τη «Σαλώμη με το κεφάλι του Βαπτιστή» από το Λονδίνο και τη Μαδρίτη και «Το μαρτύριο της Αγίας Ούρσουλας», όπου ο Καραβάτζο ξεφεύγει από την απεικόνιση της αγίας μεταξύ άλλων παρθένων και επικεντρώνεται στη σκηνή του μαρτυρίου και τον φυσικό πόνο που προκαλεί. Το πολύ ενδιαφέρον στοιχείο της έκθεσης είναι ότι μαζί με τους πίνακες του σπουδαίου ζωγράφου παρουσιάζονται και τα έργα μαθητών του και καλλιτεχνών που επηρεάστηκαν από το έργο και την τεχνική του.

Caravaggio Naples, έως 14 Ιουλίου

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή