Κωνσταντίνος Βολανάκης, ο μεγάλος Ελληνας θαλασσογράφος

Κωνσταντίνος Βολανάκης, ο μεγάλος Ελληνας θαλασσογράφος

1' 53" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

Στον πατέρα της ελληνικής θαλασσογραφίας, τον Κωνσταντίνο Βολανάκη, είναι αφιερωμένη η μεγάλη έκθεση που διοργανώνει το Ιδρυμα Αικατερίνης Λασκαρίδη σε συνεργασία με το Ιστορικό Αρχείο – Μουσείο Υδρας (ΙΑΜΥ). Στον φιλόξενο χώρο του Μουσείου της Υδρας, οι επισκέπτες θα «συμπλεύσουν» με τον ζωγράφο σε έναν θαλασσινό περίπατο, από την αυγή ώς το βαθύ σκοτάδι μέσα από είκοσι εννέα πίνακες της συλλογής του Ιδρύματος Αικατερίνης Λασκαρίδη. Σε μια διαφορετική προσέγγιση του έργου του, παρουσιάζεται όχι μόνο η σχεδιαστική του δεινότητα αλλά και η δύναμη των χρωμάτων και του φωτός, η οποία δημιουργεί μια μοναδική ατμόσφαιρα σε κάθε πίνακα.

Ο Κωνσταντίνος Βολανάκης (1837-1907), ένας από τους πλέον επιδραστικούς καλλιτέχνες της νεοελληνικής ζωγραφικής, σπούδασε στην περίφημη Ακαδημία Καλών Τεχνών του Μονάχου και συνδέθηκε με τον Νικόλαο Γύζη, τον Νικηφόρο Λύτρα και άλλους σημαντικούς ομότεχνούς του. Διακρίθηκε για την καλλιτεχνική του παραγωγή τόσο στο εξωτερικό, όσο και στην Ελλάδα, καθώς τα έργα του ξεχώρισαν σε μεγάλες ευρωπαϊκές εκθέσεις. Μετά την επιστροφή του στην Ελλάδα, δίδαξε στη Σχολή Καλών Τεχνών της Αθήνας, ενώ ίδρυσε και δίδαξε στο Καλλιτεχνικό Εργαστήριο στον Πειραιά.

Δυστυχώς, παρά την αγάπη του κοινού και την αναγνώριση της αξίας του έργου του, το τέλος του ήταν άδοξο, όπως συνέβη σε πολλούς καλλιτέχνες. Ο Βολανάκης ήταν ο ίδιος μια εμβληματική και τραγική μορφή. Η απόφασή του να επιστρέψει στην Ελλάδα το 1883, παρά την αντίθετη γνώμη που είχε ο κουμπάρος του Νικόλαος Γύζης, είχε δυσμενή επίπτωση στην ποιότητα της ζωής του και επηρέασε συχνά δυσμενώς ακόμη και την τέχνη του. Η κατάσταση της υγείας της συζύγου του, οι οικονομικές δυσκολίες, το στενό περιβάλλον τον οδήγησαν σε απόπειρα αυτοκτονίας.

Παρ’ όλα αυτά, ο Κωνσταντίνος Βολανάκης έμεινε στη συνείδηση όλων ως ένας ζωγράφος που εξέφρασε την ομορφιά και την πίστη στη ζωή όσο λίγοι δημιουργοί της εποχής του. Τα θαλασσινά τοπία του Βολανάκη, τα ιστιοφόρα, τα λιμάνια, οι φιγούρες του με φόντο τον γκρίζο ουρανό ή την ήρεμη θάλασσα, αποτελούν ένα ολόκληρο σύμπαν, που για τον μέσο Ελληνα συμπυκνώνει μία συναισθηματική ματιά στην Ελλάδα του 19ου αιώνα. Μέσα από τις διδαχές της Σχολής του Μονάχου, ο Κωνσταντίνος Βολανάκης εντάσσεται στην ευρωπαϊκή παράδοση της θαλασσογραφίας και για τα ελληνικά δεδομένα συμβολίζει τον ταχύτατο εξαστισμό της χώρας στο τελευταίο τέταρτο του 19ου αιώνα. Η έκθεση ξεκίνησε χθες και θα διαρκέσει έως τις 31 Οκτωβρίου.

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή