ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ

Ο Πάμπλο Πικάσο και οι αγαπημένες του

o-pamplo-pikaso-kai-oi-agapimenes-toy-2337265

Θα είναι όλες εκεί. Η Ρωσίδα Ολγα Χοχλόβα, πρώτη του σύζυγος και μητέρα του γιου του Πάολο, μία από τις πιο ταλαντούχες χορεύτριες της γενιάς της: στην αρχή είχε αντισταθεί σθεναρά στο φλερτ του, εκείνος δεν άντεχε την απόρριψη, πείσμωσε και της ζήτησε να τον παντρευτεί! Η κατάξανθη και χυμώδης Μαρί-Τερέζ Βαλτέρ, μια γυναίκα «με αρχαίο ελληνικό προφίλ», όπως ο ίδιος έλεγε: την είχε πρωτοδεί τον χειμώνα του 1927 έξω από το παρισινό πολυκατάστημα Galeries Lafayette, την είχε ακολουθήσει στον δρόμο, σαν μαγεμένος, και την ώρα που εκείνη ετοιμαζόταν να μπει στο μετρό την είχε αρπάξει από το μπράτσο. «Είμαι ο Πικάσο. Εσύ κι εγώ θα κάνουμε σπουδαία πράγματα», της είχε πει. Η θρυλική φωτογράφος Ντόρα Μάαρ: η θυελλώδης σχέση τους διήρκεσε σχεδόν μια δεκαετία και όταν εκείνη ανακάλυψε ότι της ήταν άπιστος έπαθε νευρικό κλονισμό.

o-pamplo-pikaso-kai-oi-agapimenes-toy0
Mε τη Φρανσουάζ Ζιλό, τη μόνη από τις συντρόφους του που τον εγκατέλειψε.

Δίπλα στην Ολγα, τη Μαρί-Τερέζ και την Ντόρα και άλλες μούσες του, όπως η Ζακλίν Ροκ, η τελευταία σύζυγός του. Τις ιστορίες τους, λιγότερο ή περισσότερο γνωστές, θα επιχειρήσει να αφηγηθεί μέσα από πίνακες, σχέδια, γλυπτά και χαρακτικά η έκθεση «Beloved by Pablo Picasso» που θα ανοίξει τις πύλες της στο μουσείο Arken της Κοπεγχάγης στις αρχές Οκτωβρίου. Τα 51 έργα που θα δει το κοινό αποτυπώνουν τον τρόπο µε τον οποίο οι γυναίκες της οικογένειας του Πάμπλο Πικάσο, αλλά και φίλες, ερωµένες και σύζυγοι, επέδρασαν στην καλλιτεχνική του εξέλιξη.

Ο ίδιος έλεγε ότι η ζωγραφική ήταν ένας τρόπος να κρατάει ημερολόγιο. Από τη νεότητά του μέχρι τα βαθιά του γεράματα, η ζωή και η τέχνη του πήγαιναν «πλάι πλάι» και οι γυναίκες βρίσκονταν στο επίκεντρο και των δύο. Σύζυγοι και ερωμένες, κόρες και στενές φίλες, απαθανατίζονταν από εκείνον με το ίδιο πάθος, με την ίδια προσήλωση. Κι ας ήταν ένας… καταστροφέας γυναικών. Λέγεται πως η Ολγα Χοχλόβα, στην πρώτη συνάντησή της με τη μητέρα του, την άκουσε έκπληκτη να της λέει: «Καημένο μου κορίτσι, δεν ξέρεις πού έμπλεξες. Ο γιος μου δεν σκέφτεται παρά μόνον τον εαυτό του. Καμιά γυναίκα δεν θα είναι ευτυχισμένη μαζί του».

o-pamplo-pikaso-kai-oi-agapimenes-toy2
Πορτρέτο της Μαρί-Τερέζ Βαλτέρ, του 1937.

Αυτό δεν απείχε και πολύ από την πραγματικότητα. «Κάθε φορά που αλλάζω γυναίκα πρέπει να καταστρέψω την προηγούμενη» και «Για μένα υπάρχουν δύο είδη γυναικών: οι βασίλισσες και τα χαλάκια της πόρτας», είναι δύο φράσεις που αποδίδονται στον διάσημο Ισπανό ζωγράφο. Από τις επτά πιο σημαντικές γυναίκες της ζωής του, δύο αυτοκτόνησαν και άλλες δύο τρελάθηκαν. Από τις δεκάδες συντρόφους και ερωμένες του καμιά δεν είχε το προνόμιο της αποκλειστικότητας. Η απιστία ήταν δεύτερη φύση του. Μόνο μία σώθηκε: η Φρανσουάζ Ζιλό, μητέρα της Παλόμα και του Κλοντ Πικάσο. Πώς; Το έχει αποκαλύψει η ίδια: «Εγκαταλείποντάς τον! Και δεν έχω ούτε μια στιγμή μετανιώσει γι’ αυτό». Στην έκθεση του δανικού μουσείου σίγουρα οι επισκέπτες θα αναγνωρίσουν και τη δική της μορφή. Για εκείνη, άλλωστε, ο Πικάσο έφτιαξε μερικά από τα πιο «λυρικά» πορτρέτα του…

Διάρκεια 12/10 – 23/2, Μουσείο Arken, Κοπεγχάγη.