Πιερότος και… Επανάσταση

2' 50" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

Σε μια ευχάριστη συγκυρία, καθώς η εικαστική σκηνή της χώρας προσπαθεί να ξαναβρεί το θερινό σφρίγος της, το όνομα του Κωστή Βελώνη θα επαναλαμβάνεται το προσεχές διάστημα. Ο καλλιτέχνης επανέρχεται στο προσκήνιο με δύο πρότζεκτ, τρία χρόνια μετά την ατομική του έκθεση με τίτλο «Puppet Sun», που διοργανώθηκε από τον οργανισμό ΝΕΟΝ. Ετσι, μέσα στον Ιούνιο, αφενός εγκαινιάζεται η ατομική του έκθεση «Ghost Beggar» στην γκαλερί Καλφαγιάν στο Κολωνάκι (10/6 – 26/9), αφετέρου o ίδιος εντάσσεται στο φετινό πρόγραμμα του ιδρύματος ΔΕΣΤΕ και θα παρουσιάσει την έκθεση «199» στον χώρο των Σφαγείων της Υδρας (21/6 – 30/9).

Η φράση «με ενδιαφέρει να ξαφνιάζομαι από τη δουλειά μου», που είπε στην τηλεφωνική επικοινωνία μας, είναι χαρακτηριστική για τον τρόπο που προσεγγίζει την τέχνη του γενικά. Πιο ειδικά, αναφέρθηκε στον τρόμο που του προκαλούσε από παιδί η μορφή του κλόουν, του ανθρώπου με το μακιγιαρισμένο πρόσωπο, που για κάποιους –όπως και για τον ίδιο– κατοικεί σε εφιάλτες. Και όμως στην έκθεση που ξεκινά σήμερα, η ιστορική φιγούρα του πιερότου βρίσκεται στο επίκεντρο των γλυπτών, των σχεδίων και των ζωγραφικών έργων του. Ο τίτλος «Ghost Beggar» προέρχεται από την εμφάνιση κάποιων ασπροβαμμένων ζητιάνων στους κεντρικούς δρόμους της Αθήνας οι οποίοι, κατηφείς και αμίλητοι, τυλιγμένοι με ένα λευκό σεντόνι, ζητούσαν ελεημοσύνη από τους περαστικούς. «Οπως διαπίστωσα από την έρευνά μου», λέει ο καλλιτέχνης, «η παθητικότητα αυτών των μορφών φέρει κοινά στοιχεία με τον πιερότο, τον ωχρό κλόουν που έχει σύντροφο το φεγγάρι. Αυτός ο ονειροπαρμένος, ο ερωτευμένος που ποτέ δεν θα κερδίσει το αντικείμενο του πόθου του επειδή δεν μπορεί να ανταγωνιστεί τον αρλεκίνο, φέρνει συνειρμικά στον νου μου τον άνθρωπο των πόλεων, τον ανώνυμο πολίτη που χάνεται ανάμεσα στο πλήθος».

Πιερότος και… Επανάσταση-1

Ο Κωστής Βελώνης.

Απαραίτητη προϋπόθεση για αυτή την «εξαφάνιση» είναι ένας λευκός μανδύας που καλύπτει σώμα και πρόσωπο. «Με ενδιαφέρει να δω πώς ένας άνθρωπος μπορεί να αυτοκαταργείται μέσω της εμφάνισής του, και να χρησιμοποιεί τη σημειολογία του λευκού χρώματος στον σχεδιασμό ενδυμάτων ως στάση ακραίας εσωστρέφειας», λέει ο καλλιτέχνης.

Ξάφνιασμα ήταν όμως και η αναγγελία της έκθεσης «199», όχι μόνον επειδή λόγω των υγειονομικών περιορισμών ο οργανισμός ΔΕΣΤΕ είχε ανακοινώσει ότι αναβάλλει την προγραμματισμένη για φέτος παρουσίαση του έργου του Τζεφ Κουνς στο Σφαγείο, αλλά και γιατί το θέμα της εγκατάστασης του Κωστή Βελώνη έχει σχέση με την Ελληνική Επανάσταση του 1821. Εκατόν ενενήντα εννέα χρόνια έχουν μεσολαβήσει από την κήρυξή της, και ήδη από τον τίτλο της η έκθεση δηλώνει ότι επιδιώκει έναν καλλιτεχνικό αναστοχασμό πάνω σε αυτό το ιστορικό γεγονός και στην κληρονομιά του.

«Ο ρόλος του καλλιτέχνη είναι να φανερώνει εκείνα τα χάσματα και τις ρωγμές που η ιστορική ανάλυση δεν μπορεί να γεφυρώσει», λέει ο δημιουργός. «Η σύγχρονη αντίληψη για την Ελληνική Επανάσταση προσπαθεί να δει το παρελθόν όσο πιο απομυθοποιημένα και “αντικειμενικά” μπορεί με βάση τα ιστορικά δεδομένα και την επιστημονική έρευνα. Και όμως, έχουμε δικαίωμα να επιστρέφουμε στους μύθους και να προσπαθούμε να τους επαναξιολογήσουμε. Αλλωστε, αυτές οι ιστορικές μορφές, οι ήρωες, αποτελούν στην πραγματικότητα “κλαδιά” του γενεαλογικού μας δέντρου, μακρινοί συγγενείς που κρατούν ακόμη κρυμμένα μυστικά».

Παρότι το έργο βρίσκεται αυτή τη στιγμή σε εξέλιξη, ξέρουμε ότι ο καλλιτέχνης έχει ως βασικό υλικό έντεκα νεκρικά προσωπεία αγωνιστών του 1821, δάνεια από τη συλλογή του Εθνικού Ιστορικού Μουσείου. Προφανώς η έκθεση-εγκατάσταση δεν έχει επετειακό χαρακτήρα και βασικό παράγοντα στη διαμόρφωση της ατμόσφαιρας του έργου θα αποτελέσει ο χώρος του Σφαγείου, που φέρει «ως ένα είδος θυσιαστηρίου τις απωθήσεις και τις ενοχές μας», τονίζει ο δημιουργός.

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή