Γαμήλιο ντεφιλέ με λάμψη στο Μπενάκη

Γαμήλιο ντεφιλέ με λάμψη στο Μπενάκη

2' 7" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

 Αποκλείεται να αντικρίσεις τη Νανά Παπαντωνίου και να μην αντιληφθείς με την πρώτη ματιά ότι απέναντί σου στέκεται μια αρχόντισσα που αφιέρωσε τη ζωή και την περιουσία της σε ένα σκοπό εθνικό. Εχει την πετριά του ανθρώπου που πονά την πατρίδα του και αντιλαμβάνεται την αστική καταγωγή και την όποια οικονομική άνεση ως υποχρέωση προς την κοινωνία.

Επί τέσσερις δεκαετίες έχει δώσει αγώνα ζωής για να στήσει και να συντηρεί το Πελοποννησιακό Λαογραφικό Ιδρυμα στο Ναύπλιο, ξεπερνώντας άπειρες αντιξοότητες, κυρίως οικονομικής φύσεως. Της οφείλουμε εκπληκτικές εκθέσεις όπως οι «Πτυχώσεις» και το «Ενδύεσθαι» που οικοδόμησαν στη χώρα μας ένα είδος ενδυματολογικής παιδείας, που ομολογουμένως εξέλιπε.

Αφήγημα

Η μεγάλη κυρία του ΠΛΙ επιστρέφει με μια ακόμα έκθεση, ηοποία εγκαινιάστηκε χ θε ς στο Μουσείο Μπενάκη της Πειραιώς, με τίτλο «Νύφες. Παράδοση και Μόδα στην Ελλάδα». Δεκάδες νυφικά, από διαφορετικές εποχές και περιοχές, φτιάχνουν ένα αφήγημα ερεθιστικό και επίκαιρο, καταφέρνοντας να μας ξαφνιάσουν. Διότι τι μας μένει αν από τον γάμο αφαιρεθεί ο ρομαντισμός;

Το ένδυμα. Ενα τεκμήριο που αντικατοπτρίζει τις κοινωνικές και οικονομικές συγκυρίες. Αποτελεί φορέα πληροφοριών, εύθραυστο κέλυφος στο οποίο «κατοικεί» η ιστορία, χάρμα οφθαλμών.

Η έκθεση περιγράφει πώς το νυφικό πέρασε από την τοπική παραδοσιακή στολή στο απόλυτο λευκό της ευρωπαϊκής μόδας (μετά τον γάμο της Βασίλισσας Βικτωρίας). Στην πολυχρωμία των τοπικών νυφικών ενδυμασιών του 19ου αιώνα αρχίζει να προστίθεται στις αρχές του 20ού το λευκό χρώμα με τη μορφή ενός πέπλου που φοριέται πάνω από τον παραδοσιακό πολυποίκιλτο κεφαλόδεσμο.

Εκτοτε η δημιουργία του νυφικού ενδύματος συμβαδίζει με τις τάσεις της ραπτικής, αντλώντας όλο και συχνότερα τα τελευταία χρόνια έμπνευση από σχήματα του παρελθόντος.

Το αφιέρωμα αναδεικνύει την ποικιλία των διακοσμητικών στοιχείων που παρουσιάζουν τα νυφικά ενδύματα, την ιδιαίτερη κοινωνική και βιωματική λειτουργία τους. Μέσα από την εξέλιξη του κομβικού αυτού ενδύματος παρατηρούμε τους ενδυματολογικούς κώδικες, τα ήθη και τα έθιμα του γάμου.

Οίκοι

Στην έκθεση περιλαμβάνονται δημιουργίες ιστορικών ελληνικών οίκων (Mady Donnet, Georgette, Οίκος Τσούχλου, Οίκος Τσοπανέλη, C. Mavropoulos, Νίκος-Τάκης), ενώ δεν λείπουν και τα διεθνή ονόματα του χώρου (Jean Dessès, Mme Grès, Yves Dooms, Etienne Brunel).

Με την παρουσίαση της έκθεσης, το Ιδρυμα, που εορτάζει τα 40 του χρόνια, αποτίει για άλλη μια φορά φόρο τιμής στους δωρητές του, καθώς το υλικό που παρουσιάζει προέρχεται κατά κύριο λόγο από δωρεές.

Αξίζει επίσης να αναφερθεί ότι όταν το ΠΛΙ έκανε έκκληση για να συγκεντρώσει φωτογραφίες γαμήλιων ενδυμάτων που παρουσιάζονται στο Μπενάκη, η ανταπόκριση ήταν συγκινητική. Και όταν ολοκληρωθεί η έκθεση στις 6/4, κορίτσια από το Λύκειο Ελληνίδων θα φορέσουν κάποια από τα νυφικά που δεν μπήκαν στην έκθεση, σε ένα εντυπωσιακό ντεφιλέ…

 

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή