ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ

Τηλεκπαίδευση στην Ελλάδα και στην Ευρώπη

Τηλεκπαίδευση στην Ελλάδα και στην Ευρώπη

Ενα σχεδόν ολόκληρο σχολικό έτος πραγματοποίησαν εξ αποστάσεως πέρυσι οι Ελληνες μαθητές, λόγω της καραντίνας για τον κορωνοϊό και των κλειστών σχολείων

Η πανδημία, όπως άλλαξε τη ζωή μας, έτσι θα αλλάξει και την εκπαίδευση, όπως τονίζει έκθεση της Παγκόσμιας Τράπεζας. Στην Ελλάδα προς το παρόν επιδιώκεται η αναπλήρωση των κενών που έχουν οι μαθητές σε κομβικά κεφάλαια της διδακτέας ύλης της προηγούμενης τάξης.

Συγκεκριμένα, στην Ελλάδα, κατά το προηγούμενο σχολικό έτος τα σχολεία έμειναν κλειστά 37 εβδομάδες, πολύ λιγότερο από τις 54 εβδομάδες της Βόρειας Μακεδονίας, αλλά πολύ περισσότερο από τις 10 εβδομάδες της Κροατίας. 

Η Ελλάδα «συμβαδίζει» με τις άλλες ευρωπαϊκές χώρες, όπως η Ιταλία και η Γερμανία, όπου τα σχολεία παρέμειναν κλειστά για 38 εβδομάδες, αλλά και η Αυστρία, με κλειστά σχολεία και τηλεκπαίδευση για 39 εβδομάδες. Μετά τη Βόρεια Μακεδονία, την πρώτη τριάδα με τις περισσότερες εβδομάδες εξ αποστάσεως εκπαίδευσης συμπληρώνουν η Τουρκία (49 εβδομάδες) και το Αζερμπαϊτζάν (48 εβδομάδες). Στον αντίποδα, μετά την Κροατία, τα σχολεία σε Αρμενία, Γαλλία και Ουζμπεκιστάν έχασαν 12 εβδομάδες διά ζώσης μαθημάτων. 

Σήμερα πλέον τα σχολεία έχουν επιστρέψει στη διά ζώσης λειτουργία, με τις κυβερνήσεις να προσπαθούν να βοηθήσουν τους μαθητές να ανακτήσουν το χαμένο έδαφος, καλύπτοντας τα κενά στη διδακτέα ύλη, αλλά και να αντιμετωπίσουν το άγχος που τους άφησε η παρατεταμένη εξ αποστάσεως εκπαίδευση και η καραντίνα.

Οπως αναφέρει η έκθεση της Παγκόσμιας Τράπεζας, η πανδημία άλλαξε τις συνθήκες και τα δεδομένα της εκπαίδευσης και κατ’ επέκταση θα πρέπει να επαναπροσδιορίσει τον στρατηγικό σχεδιασμό των χωρών. Ενδεικτικά, στη μετά την πανδημία εποχή η εκπαίδευση πρέπει να επανεξετάσει τι αξίζει να διδάσκεται και τι πρέπει απαραιτήτως να γνωρίζουν οι μαθητές. Και βεβαίως όλες οι αποφάσεις θα πρέπει να λαμβάνονται με το δεδομένο ότι η εκπαίδευση έχει περάσει στην ψηφιακή εποχή. Στο ίδιο πλαίσιο, καθώς το Διαδίκτυο διαδραματίζει σημαντικό ρόλο στην εκπαίδευση, οι ίδιοι οι μαθητές πρέπει να αναπτύξουν δεξιότητες που θα τους επιτρέψουν να αξιοποιήσουν τα ψηφιακά μέσα και να αποφύγουν τις παγίδες ενός κόσμου «κυρίως μπροστά σε μια οθόνη».