ΓΕΡΜΑΝΙΑ. Στη Φρανκφούρτη υπάρχει μεγάλη κίνηση στο Μουσείο Staedel με αφορμή την αναδρομική έκθεση του εξπρεσιονιστή Ολλανδογερμανού ζωγράφου Εμιλ Νόλντε (1867-1956), ενός ζωγράφου που ήρθε να συμβολίσει με τον πιο σπαρακτικό και εμβληματικό τρόπο τις αγωνίες της γενιάς του. Η γενιά του Νόλντε, όσοι τουλάχιστον είχαν την τύχη να φθάσουν σε βαθύ γήρας, είδε δύο παγκοσμίους πολέμους. Διάσημος για τα έργα του κυρίως από τις δεκαετίες του 1910 και του 1920, περίοδος μεγάλης μετάβασης και αμφισβήτησης, ο Νόλντε υπήρξε για πολλούς επηρεασμένος και από τον Βαν Γκογκ, ιδίως στις πολλές υδατογραφίες του με τα λαμπρά χρώματα.
Αλλά, το σκοτεινό φως της παραμονής και της επομένης του Μεγάλου Πολέμου κυριεύει τα βαθιά και περίπλοκα εξπρεσιονιστικά του έργα, μορφές και τοπία στα όρια του γκροτέσκου και του αλληγορικού. Ο Νόλντε, όπως και πολλοί της γενιάς του, επανεκτιμώνται και φωτίζονται με τα μάτια μιας νέας γενιάς θεατών και φιλότεχνων με ανανεωμένο ενδιαφέρον για την τέχνη.