Το μοντέλο και ο καλλιτέχνης του

Το μοντέλο και ο καλλιτέχνης του

1' 52" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

Ολόγυρά σου, τα σχέδια του Τίμου Μπατινάκη είναι σαν μικρές ψευδαισθήσεις. Υστερα από λίγα λεπτά στο περιβάλλον που έχουν γεννήσει τα έργα του (χρωματιστά κραγιόνια, κάρβουνο, σαγκίνα σαν σειρές από αίμα, λευκή κιμωλία, παστέλ, σε χειροποίητα χαρτιά, στρατσόχαρτο ή χαρτί ακουαρέλας, σε αργυρόγκριζο φόντο, σε θερμές ώχρες με στάλες βούτυρου ή καραμέλας, ή σε χρωματική βεντάλια από το ασημολαδί ώς το αχνοπράσινο), αισθάνεσαι επί της ουσίας περικυκλωμένος.

Στην Genesis Gallery, η έκθεση σχεδίων του Τίμου Μπατινάκη θέτει ορισμένα ζητήματα. Ενιωσα ανοιχτά τα ερωτήματα περί κάλλους καθώς αυτό που ο ζωγράφος εκτελούσε σαν άσκηση, διαφυγή, παιχνίδι ή πείραμα με το ίδιο μοντέλο επί μακρό χρονικό διάστημα, έπαιρνε τώρα άλλη θέση και άλλο ρόλο. Οσα παρουσιάζονται είναι μία επιλογή από εκατοντάδες σχέδια, που βρίσκονταν στο ατελιέ του Τίμου Μπατινάκη χωρίς προοπτική δημόσιας έκθεσης. Τα ανακάλυψε η ιστορικός τέχνης Ιρις Κρητικού, που αναγνώρισε σε αυτά αυταξία και δυνατότητα μιας αφήγησης. «Η ενότητα αυτή των σχεδίων, που δημιουργήθηκε χωρίς σχέδιο για την άσκηση και την τέρψη του ίδιου του ζωγράφου», λέει η Ιρις Κρητικού, «πρωτοβλέπει το φως ψιθυρίζοντάς μας αναπόφευκτα τα ονόματα του Peter Paul Rubens και του Antoine Watteau, την αδυναμία στους οποίους διόλου δεν κρύβει». Και πράγματι. Είναι έντονη η πνευματική συγγένεια με τη ζωγραφική του 17ου αιώνα, με έναν τρόπο που υποδηλώνει έναν βουβό, υπόγειο δίαυλο, σαν φωτισμένη σήραγγα.

Ο Τίμος Μπατινάκης επενδύει με τη ζωγραφική του (τα λάδια του, εδώ τα σχέδια) στην πίστη, στην ομορφιά, στους κανόνες της κλασικής ανάγνωσης του κόσμου και στην ισορροπία ανάμεσα στο ωραίο και το αληθινό. Ωστόσο, η ζωγραφική του, ακόμη και σε αυτήν τη σειρά των σπουδών πάνω στο γυμνό, παρεκκλίνει, συχνά ακουσίως ή αυθόρμητα, από τον προβλέψιμο κώδικα και δημιουργεί παραισθητικές προεκτάσεις και περιοχές αμφίσημης ερμηνείας.

Σαν σε μία αίθουσα παραμορφωτικών κατόπτρων, οι δεκάδες εκδοχές του ίδιου γυμνού σώματος με ψυχρές ή θερμές αποδόσεις, με ιδιαίτερο γεωφυσικό ανάγλυφο και βαθμιδωτές σχέσεις οικειότητας, δημιουργεί έναν κλωβό που, όμως, δεν γεννά κλειστοφοβία, αλλά, αντιθέτως, καλλιεργεί αίσθηση ασφάλειας και συγκίνησης. Οι παραλλαγές του ίδιου γυναικείου γυμνού, σαν σελήνη σε διάφορες φάσεις, αντανακλούν ποικιλία θερμοκρασιών. Γι’ αυτό και οι επαναληπτικές εκδοχές του ίδιου σώματος έχουν πολλά να πουν για τον ίδιο τον δημιουργό αλλά και την ίδια την πράξη και την ιδέα της τέχνης.

​​ Gallery Genesis, Χάρητος 35. Εως 13/12.

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή