Η «τέχνη» του πολέμου σε εικόνες

Η «τέχνη» του πολέμου σε εικόνες

1' 35" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

Εγκαταλείποντας τις αίθουσες της γκαλερί Eyal Ofer, στο τρίτο επίπεδο της Tate Modern, ο επισκέπτης εύλογα παρασύρεται σε σκοτεινές σκέψεις για τη φύση του ανθρώπου. Κι όμως, η σημασία των φωτογραφιών της έκθεσης «Conflict, Time, Photography», που εγκαινιάστηκε στο πλαίσιο των εκδηλώσεων για την 100ή επέτειο από την έναρξη του Α΄ Παγκοσμίου Πολέμου και ολοκληρώνεται στις 15 Μαρτίου, είναι αδιαμφισβήτητη τόσο με αισθητικά κριτήρια όσο και από ιστορική άποψη: τραβηγμένες από λίγα λεπτά έως και ολόκληρες δεκαετίες ύστερα από στιγμές έντασης, βίας και καταστροφής, αποκαλύπτουν πολύτιμα στοιχεία για την εξέλιξη της «τέχνης» του πολέμου, αλλά και για τη σχέση των φωτογράφων με τα τραυματικά γεγονότα που έχουν σημαδέψει την ανθρωπότητα τα τελευταία 150 χρόνια.

Οι επιμελητές Simon Baker, Shoair Mavlian και David Mellor επέλεξαν να υιοθετήσουν μια ασυνήθιστη προσέγγιση, τοποθετώντας τα έργα όχι με χρονολογική σειρά, ούτε σε θεματικές κατηγορίες, αλλά ανάλογα με το χρονικό διάστημα που μεσολάβησε από το κάθε γεγονός μέχρι τη δημιουργία της εικόνας. Ετσι, φωτογραφίες τραβηγμένες μερικά λεπτά μετά την ατομική έκρηξη στη Χιροσίμα εκτίθενται μαζί με το πορτρέτο ενός Αμερικανού πεζοναύτη στο Βιετνάμ, εμφανώς σοκαρισμένου από την αιματηρή σύγκρουση στην οποία μετείχε ελάχιστες στιγμές νωρίτερα. Το ταξίδι στον χώρο και τον χρόνο συνεχίζεται με σταθμούς τα τοπία μάχης του αμερικανικού εμφυλίου μερικές εβδομάδες μετά την παύση πυρός, μια «χωματερή» στρατιωτικού εξοπλισμού μέσα στην έρημο επτά μήνες μετά το τέλος του πολέμου του Κόλπου, «τουριστικές» ατραξιόν στη Βόρεια Γαλλία της δεκαετίας του ’20 -όταν οι επισκέπτες συνέρρεαν στις ερειπωμένες πόλεις και στους μαζικούς τάφους του Α΄ Παγκοσμίου Πολέμου-, την έδρα του ναζιστικού καθεστώτος στη Γερμανία 20 χρόνια μετά τον Β΄ Παγκόσμιο Πόλεμο κ.ά. Το αφιέρωμα ολοκληρώνεται με πρόσφατες φωτογραφίες τοπίων, όπου πριν από ακριβώς έναν αιώνα εκτελέστηκαν εκατοντάδες στρατιώτες καταδικασμένοι για λιποταξία.

Η έκθεση «Conflict, Time, Photography» συνεχίζεται στην Tate Modern του Λονδίνου ώς τις 15 Μαρτίου και εν συνεχεία θα μεταφερθεί στο Μουσείο Φόλκβανγκ του Εσεν και τις Κρατικές Συλλογές Εργων Τέχνης της Δρέσδης.

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή