ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ

Αθήνα και Κάσελ ενώνουν δυνάμεις και προσδοκίες

athina-kai-kasel-enonoyn-dynameis-kai-prosdokies-2084207

«H Documenta μάς παρέχει το ωραίο ταξίδι» ανέφερε, παραφράζοντας τον Καβάφη, ο δήμαρχος Αθηναίων Γιώργος Καμίνης, προς το τέλος της τοποθέτησής του στη χθεσινή συνέντευξη Τύπου, στην οποία παρουσιάστηκε επίσημα το πρότζεκτ της Documenta 14, της σπουδαιότερης ίσως έκθεσης σύγχρονης τέχνης στον κόσμο, που το 2017 θα φιλοξενηθεί από κοινού στο Κάσελ της Γερμανίας και στην Αθήνα. Η σημαντικότατη αυτή εξέλιξη μάς είχε γίνει γνωστή ήδη από τον περασμένο Οκτώβριο, όμως η χθεσινή εκδήλωση, παρουσία των δημάρχων των δύο πόλεων και του καλλιτεχνικού διευθυντή Ανταμ Σίμτσικ, έδωσε το στίγμα των εξελίξεων, τουλάχιστον όσον αφορά το ελληνικό κομμάτι.

Τιμή και ευθύνη χαρακτήρισε την επιλογή της Αθήνας ο κ. Καμίνης, ενώ επεσήμανε πως η πρωτεύουσα της Ελλάδας εκφράζει με τον πιο άμεσο τρόπο το ευρωπαϊκό παρόν. «Σε μια εποχή που τα διλήμματα συνοχής, αλληλεγγύης και ταυτότητας ταλανίζουν όλη την Ευρώπη, η Αθήνα έχει βρεθεί στο επίκεντρο των δοκιμασιών. Στόχος είναι, εκτός από το καλλιτεχνικό κομμάτι, να δημιουργηθεί ένας ευρύτερος δρόμος συνεργασίας ανάμεσα στις δύο πόλεις και τελικά τους δύο λαούς», συμπλήρωσε σχετικά.

Ο δήμαρχος του Κάσελ, Μπέρτραμ Χίλγκεν, από την πλευρά του, αναφέρθηκε στην ανάγκη «να κατανοήσουμε καλύτερα ο ένας τον άλλο, να έρθουμε πιο κοντά και να χτίσουμε γέφυρες», ενώ εξέφρασε και την ελπίδα πως η αμοιβαία σχέση εμπιστοσύνης και φιλίας που θα χτίσει η διαδικασία της έκθεσης μπορεί να λύσει πολλές από τις μεταξύ μας παρεξηγήσεις. Οσο για το (εύλογο) ερώτημα της χρηματοδότησης, ο κ. Χίλγκεν ανέφερε ένα ποσό κοντά στα 3,5 εκατομμύρια ευρώ, το οποίο με τα σημερινά δεδομένα θα δοθεί στη διάθεση της Αθήνας, πράγμα που σημαίνει πως η ελληνική πλευρά θα επιβαρυνθεί ελάχιστα ή καθόλου οικονομικά από τη διοργάνωση. Το παραπάνω ποσό, μάλιστα, ενδέχεται να αυξηθεί ανάλογα με τις χορηγίες που θα εξασφαλιστούν στην πορεία.

Ενδιαφέρον, όμως, είχε και η τοποθέτηση του κ. Σίμτσικ, ο οποίος ήταν και επί της ουσίας εκείνος που έκανε τη συγκεκριμένη πρόταση για την από κοινού φιλοξενία της επόμενης έκδοσης της Documenta –κάτι που πρέπει να σημειωθεί πως δεν έχει συμβεί ποτέ υπό αυτή την ισότιμη μορφή, στα 60 χρόνια της έκθεσης. «Η Αθήνα, από γεωγραφικής αλλά και ιστορικής θέσης, διαδραμάτισε και διαδραματίζει ρόλο σημαντικό στη Δημοκρατία και στην παγκοσμιοποίηση της Τέχνης. Εχει συγκεράσει διαφορετικές τάσεις. Το Κάσελ μπορεί να μάθει από την Αθήνα και η Αθήνα, με τη σειρά της, να μάθει από το Κάσελ», επεσήμανε εκείνος, εξηγώντας εν μέρει και τον υπότιτλο «Μαθαίνοντας από την Αθήνα», που συνοδεύει την Documenta 14.

Η συνέχεια της σκέψης του κ. Σίμτσικ έχει ακόμη μεγαλύτερη αξία: «Δεν γνωρίζουμε τι ακριβώς θέλουμε να μάθουμε, είμαστε εδώ για να το βρούμε. Δεν ενδιαφερόμαστε, πάντως, για μια καλλιτεχνική απεικόνιση του τρόμου ή για μια “πορνογραφία” της φτώχειας και των ταραχών». Τέλος, σε σχέση με τους ενδοιασμούς κάποιων από το Κάσελ για το «μοίρασμα» της έκθεσης, ο κ. Σίμτσικ ήταν… φιλοσοφικός: «Η αντιμετώπιση του αισθήματος της απώλειας είναι κομμάτι τού να μεγαλώνεις. Αυτό δεν σημαίνει πως θα χαθεί τίποτα· το να μοιράζεσαι δεν είναι το ίδιο με το να χαρίζεις κάτι».