ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ

Μια άλλη όψη της Κωνσταντινούπολης

Μια άλλη όψη της Κωνσταντινούπολης

Οταν ιδρύθηκε, το καλοκαίρι του 2004, η Ελλάδα βρισκόταν σε φάση αισιοδοξίας. Ηταν η καταλληλότερη στιγμή για να καλλιεργήσει τον κοσμοπολιτισμό της, αλλά και επιτέλους να δώσει τη δέουσα στέγη σε μία από τις καλύτερες συλλογές αντικειμένων ισλαμικής τέχνης σε ευρωπαϊκό επίπεδο, δημιουργημένη από τον Αντώνη Μπενάκη. Περίπου 12 χρόνια μετά, το Μουσείο Ισλαμικής Τέχνης στον Κεραμεικό συνεχίζει να προσελκύει όχι μόνον αυτούς που θέλουν να δουν τη λαμπρή συλλογή, αλλά και εκείνους που πηγαίνουν στις προσεγμένες περιοδικές του εκθέσεις.

Πριν από λίγες ημέρες εγκαινιάστηκε ένα αφιέρωμα με σχέδια του Τόμας Χοουπ, το οποίο επιμελούνται η –«ψυχή» του μουσείου– Μίνα Μωραΐτη και η Φανή-Μαρία Τσιγκάκου. Πρόκειται για μια επιλεγμένη σειρά μικρών αριστουργημάτων που μας δίνει μια διαφορετική όψη της Κωνσταντινούπολης στο μεταίχμιο μεταξύ 18ου και 19ου αιώνα. Παλάτια, ιστορικά κτίρια, απόψεις της Πόλης, μνημεία χαραγμένα πλέον στην Ιστορία από το πενάκι ενός χαρισματικότατου περιηγητή των καιρών του Grand Tour. Ο Τόμας Χόουπ (1769-1831) ήταν βρετανοολλανδικής καταγωγής μεγιστάνας, βαθιά καλλιεργημένος και με υψηλή αισθητική. Το μακρύ του ταξίδι σε Ελλάδα, Μικρασία και Αίγυπτο καταγράφηκε κατ’ αρχάς μέσα από αυτά τα σχέδια που δεν είχαμε την ευκαιρία να δούμε έως πρόσφατα, αλλά και μέσα από συλλογές αντικειμένων που αγόρασε και τοποθέτησε στην έπαυλή του στο Λονδίνο. Εκεί έμαθε η καλή κοινωνία της εποχής την ελληνική αρχαιότητα. Τα σχέδια που είχε δέσει ο ίδιος σε πέντε τόμους χάθηκαν για δεκαετίες και ανακαλύφθηκαν τυχαία τη δεκαετία του 1980, οπότε η Φανή-Μαρία Τσιγκάκου κλήθηκε από τον Αγγελο Δεληβορριά να βάλει σε μια τάξη το αρχείο του μουσείου. Τώρα έχουμε και εμείς το προνόμιο να απολαύσουμε ένα μέρος έως τα τέλη Σεπτεμβρίου.

​​Ασωμάτων 22 και Διπύλου, Κεραμεικός