ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ

Ο άνθρωπος και το ζώο που τον κατοικεί

o-anthropos-kai-to-zoo-poy-ton-katoikei-2133606

Ο τίτλος σε τραβάει απ’ το μανίκι: «Η σημασία τού να είσαι ζώο». Πώς μπορεί να είναι κανείς ζώο και αυτό να έχει σημασία; Αυτό αποπειράται να διερευνήσει η ομαδική έκθεση εικαστικών στην γκαλερί Genesis, υπό την επιμέλεια της ιστορικού Τέχνης και συγγραφέως Μαρίας Γιαγιάννου, η οποία εγκαινιάστηκε χθες Πέμπτη.

Αφορμή για το κάλεσμα της επιμελήτριας προς 12 ξεχωριστούς σύγχρονους εικαστικούς ήταν το ομότιτλο με την έκθεση δοκίμιό της στον συλλογικό τόμο «Μεταμοντέρνο σώμα» (Μαρία Γιαγιάννου, Γιώργος Λαμπράκος, Δημήτρης Νάκος, Θωμάς Συμεωνίδης, εκδ. Γαβριηλίδη 2016). Οπως ανέφερε η επιμελήτρια στην «Κ»: «Ο ζωάνθρωπος κυκλοφορεί ανάμεσά μας τα τελευταία χρόνια με μεγάλη συχνότητα, και όμως μέχρι σήμερα στα μέρη μας, απ’ όσο γνωρίζω, δεν του είχε γίνει κάποιο αφιέρωμα».

Οι 12 εικαστικοί που ανταποκρίθηκαν στο κάλεσμα της Μαρίας Γιαγιάννου είναι: Αλέξανδρος Μαγκανιώτης, Αλίκη Παππά, Γιώτα Ανδριάκαινα, Διαμαντής Σωτηρόπουλος, Θεόφιλος Κατσιπάνος, Κυριακή Μαυρογεώργη, Λεωνίδας Γιαννακόπουλος, Μαριάννα Τρώντσιου, Μάριον Ιγγλέση, Παντελής Χανδρής, Σταυρούλα Παπαδάκη, Χαρίτων Μπεκιάρης.

Αυτό που «εικονογραφείται» μέσα από τα έργα είναι η «θηριανθρωπία ή ζωομορφισμός», η σύμπτυξη του ανθρώπινου σώματος με το ζωικό. Στην έκθεση, όπως αναφέρει η Μαρία Γιαγιάννου, μοναδικά ζωόμορφα πλάσματα, με επιρροές από τον Μαγκρίτ και τον Ερνστ έως τις υποκουλτούρες των Furries και των Therians, τα cyborgs και τον «Αστακό» του Λάνθιμου, αναπαριστούν τον άνθρωπο και τη στενή του σχέση με το ζώο που τον κατοικεί. «Οι εικαστικοί», καταλήγει η επιμελήτρια μιλώντας στην «Κ», «αναδεικνύουν την πολιτική, υπαρξιακή, κοινωνική, βιολογική, αποδραστική διάσταση αυτής της ανοίκειας συνένωσης».

​​Genesis, Χάρητος 35, Κολωνάκι. Εως τις 28 Μαΐου.