ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ

Αλίκη Βουγιουκλάκη, Γκάρι Κούπερ και Ινγκριντ Μπέργκμαν στους δρόμους της Αθήνας

aliki-voygioyklaki-gkari-koyper-kai-ingkrint-mpergkman-stoys-dromoys-tis-athinas-2175889

Στη μεταπολεμική Αθήνα, κάθε Δευτέρα πρωί, οι κεντρικοί δρόμοι μετατρέπονταν σε μια τεράστια αίθουσα τέχνης. Οι κινηματογράφοι αναρτούσαν τις γιγαντοαφίσες στην πρόσοψη, διαφημίζοντας τη νέα εσοδεία των ταινιών της εβδομάδας. Ζωγράφοι από τη Σχολή Καλών Τεχνών ή ακόμα και αυτοδίδακτοι αναλάμβαναν το δύσκολο έργο να φτιάξουν μέσα σε λίγες ώρες τα πορτρέτα των πρωταγωνιστών. Πρόσωπα εκφραστικά, που εγγράφηκαν για πάντα στη μνήμη, ταυτισμένα με σπουδαίες ταινίες της μεγάλης οθόνης.

Πάνε δεκαετίες από τότε. Ομως ο Χρήστος Φ. Μαργαρίτης θα μας ξαναθυμίσει τα παλιά με την ομιλία που θα δώσει τη Δευτέρα 3 Μαρτίου στο αμφιθέατρο του Μουσείου Μπενάκη Πειραιώς, προσκεκλημένος από το Σωματείο των Φίλων του Μουσείου. Είναι άλλωστε ο κατεξοχήν ειδικός στο θέμα σε αυτό το είδος, που ήταν προορισμένο να έχει βραχύβια ζωή, αλλά εν τέλει έζησε πολύ περισσότερο από τη διάρκεια προβολής.

«Καλλιτέχνες που έμειναν στην ιστορία, όπως ο Στέφανος Αλμαλιώτης, ο Γιώργος Βακιρτζής, ο Χαράλαμπος Σεράσης, ο Κώστας Κουζούνης, ο Μανώλης Παναγιωτόπουλος, ο Βαγγέλης Φαεινός, ο Κώστας Γρηγοριάδης κ.ά. έφτιαχναν σε γιγαντιαίες διαστάσεις τις εντυπωσιακότερες σκηνές από τις ταινίες που προβάλλονταν στους κεντρικούς κινηματογράφους της πόλης», μας λέει. «Πάγωναν τα πλάνα, μεγέθυναν τα καρέ, ζούμαραν στα πρόσωπα των ηθοποιών σκηνογραφώντας με την εκφραστικότερη αρμονία χρωμάτων ό,τι το ασπρόμαυρο φιλμ στερούσε από τους θεατές. Τοποθετούσαν στη συνέχεια τις τεράστιες ζωγραφικές επιφάνειες –ντεκόρ– στις προσόψεις, σκηνοθετώντας έτσι στην πραγματικότητα για δεύτερη φορά τις ταινίες.

Ταυτόχρονα, στόλιζαν κάθε εβδομάδα και τις γωνιακές προσόψεις κτιρίων και σπιτιών στους πιο πολυσύχναστους δρόμους της Αθήνας, με μια σειρά από λιθογραφημένες αφίσες κλασικών διαστάσεων, που οι ίδιοι χάραζαν και, στη συνέχεια, επιμελούνταν την αναπαραγωγή τους σε έξι χρώματα, μέσα στα χρωμολιθογραφεία της εποχής», υπογραμμίζει.

«Βλέποντας αυτές τις γιγαντοαφίσες, αποφασίζαμε σε ποιο έργο θα πάμε. Και ποτέ δεν πέφταμε έξω. Ενώ τώρα περιμένουμε στα τυφλά κάποια κριτικά σημειώματα να μας υποδείξουν μια αξιόλογη ταινία», έγραφε έπειτα από χρόνια ο Αλέκος Φασιανός. Το ραντεβού για τους παλαιούς κινηματογραφόφιλους είναι στις 3/3 στις 7 μ.μ. στο Μουσείο Μπενάκη Πειραιώς.