Οι αναμνήσεις που μπήκαν σε ένα μουσείο στο Παρίσι

Οι αναμνήσεις που μπήκαν σε ένα μουσείο στο Παρίσι

2' 33" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

Ενα μικρό ξύλινο ανδρείκελο, ένα σκιτσαρισμένο πορτρέτο, δείγματα υφασμάτων, βιβλία και φυλαχτά. Για σχεδόν 30 χρόνια, το απλό στούντιο με το ξύλινο γραφείο στον δεύτερο όροφο του 19ου αιώνα hotel particulier ήταν ο καθημερινός τόπος εργασίας ενός σχεδιαστή που σφράγισε τη μόδα αλλά και την εποχή του. Ο «δημιουργικός πάγκος» είναι σήμερα μία από τις βασικές ατραξιόν στο γωνιακό κτίριο της avenue Marceau, στη δεξιά όχθη στο Παρίσι, που άνοιξε τις πύλες του υπό τη μορφή μουσείου πριν από λίγες ημέρες. Φόρος τιμής στον χαρισματικό, μανιοκαταθλιπτικό Ιβ Σεν Λοράν και στον αεικίνητο και φιλόδοξο Πιερ Μπερζέ, το Musee Yves Saint Laurent Paris σκιαγραφεί μια μεγάλη ιστορία αγάπης αλλά και συνεργασίας: Η πρώτη άρχισε το 1958, την ημέρα που οι δύο, νεαροί τότε, άνδρες γνωρίστηκαν, ενώ η δεύτερη ξεκίνησε αργότερα, όταν ο Μπερζέ έπεισε τον Σεν Λοράν να ανοίξει τον δικό του οίκο, αναλαμβάνοντας ο ίδιος το επιχειρηματικό κομμάτι. Η πρώτη επίδειξη του Ιβ Σεν Λοράν έγινε το 1962. 

«Το 2003, όταν ο Ιβ αποφάσισε να σταματήσει τη δουλειά του, εγώ από την πλευρά μου αποφάσισα να μεταμορφώσω τις αναμνήσεις σ’ ένα σχέδιο. Αλλά για να το κάνεις αυτό πρέπει να έχεις αναμνήσεις», έλεγε ο 86χρονος Μπερζέ σε συνέντευξη Τύπου, σε μία από τις τελευταίες δημόσιες εμφανίσεις του πριν από τον θάνατό του στις 8 Σεπτεμβρίου. 

Χιλιάδες αναμνήσεις

Το σχέδιο του Μπερζέ βασίστηκε σε χιλιάδες από αυτές, μέσα από ένα πλούσιο υλικό από ρούχα και σκίτσα, μεταξύ τόσων άλλων. Είχε προηγηθεί το 2002 η γέννηση του Ιδρύματος Pierre Berge – Yves Saint Laurent (που στεγάζεται στο ίδιο κτίριο), το οποίο βασίστηκε οικονομικά στα υψηλά έσοδα της πώλησης του τμήματος πρετ-α-πορτέ του οίκου το 1993, με τον Σεν Λοράν να κρατάει το κομμάτι της υψηλής ραπτικής.

Το ίδρυμα ενισχύθηκε περαιτέρω από τη μεγάλη δημοπρασία έργων τέχνης που οργάνωσε ο Μπερζέ ένα χρόνο μετά τον θάνατο του σχεδιαστή, το 2008. Η πώληση έργων Πικάσο, Μπρανκούζι, Ματίς και Μοντριάν, μεταξύ άλλων –όλα από την προσωπική συλλογή των δύο ανδρών– ανήλθε στα 373,9 εκατ. ευρώ. Το ίδρυμα αναλαμβάνει πλέον ο Αμερικανός Μάντισον Κοξ, αρχιτέκτονας κήπων και εξωτερικών χώρων και τελευταίος σύντροφος του Μπερζέ, με τον οποίον ενώθηκαν επισήμως τον Μάιο.

Στο μεταξύ, στους χώρους όπου κάποτε οι καλές πελάτισσες της υψηλής ραπτικής έκαναν πρόβες, επισκέπτες υποδέχονται ασπρόμαυρα πορτρέτα του Ιβ και του Πιερ από φωτογράφους όπως ο Ρίτσαρντ Αβεντον, ενώ τα 2.200 τ.μ. των εκθεσιακών χώρων του μουσείου, όπου θα φιλοξενούν εναλλασσόμενες εκθέσεις, φρόντισε ο διακοσμητής του Σεν Λοράν, Ζακ Γκραντζ, σε συνεργασία με τη σκηνογράφο Ναταλί Κρινιέρ. Στον νέο χώρο, το όραμα του σχεδιαστή για ανεξάρτητες γυναίκες με κομμάτια όπως το γυναικείο σμόκιν, το ταγέρ-παντελόνι και την πουκαμίσα-Σαχαριέν, συνυπάρχει με ρούχα από σημαντικές συλλογές όπως «Μοντριάν», «Αφρικανές» και «Ρώσικα Μπαλέτα».

Παράλληλα, ένα δεύτερο μουσείο, μέρος κι αυτό του «σχεδίου» Μπερζέ, το Musee Yves Saint Laurent Marrakesh, αναμένεται να ανοίξει στο Μαρόκο στις 19 Οκτωβρίου. Το μοντέρνο κτίσμα, σχεδιασμένο από το αρχιτεκτονικό γραφείο ΚΟ, βρίσκεται πολύ κοντά στον Κήπο Μαζορέλ, την ιστορική βίλα με τους βοτανικούς κήπους που οι δύο άνδρες απέκτησαν το 1980. Στο αγαπημένο αυτό «καταφύγιο» σκόρπισε ο Πιερ τις στάχτες του Ιβ.

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή