ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ

Ο πολιτισμός στην κοινωνία μέσω Γερμανίας

o-politismos-stin-koinonia-meso-germanias-2228292

Δύο πιτσιρίκια κρατούν στα χέρια από ένα τάμπλετ. Η τεχνολογία της επαυξημένης πραγματικότητας (augmented reality) μεταμορφώνει τα αντικείμενα μπροστά τους σε μια κινητή παιδική χαρά. Συνεργάζονται, λύνουν ψηφιακούς γρίφους και συμμετέχουν στο κυνήγι θησαυρού «Partners in fun» που ανέπτυξε η Βανέσσα Μελισσουργάκη στο έργο Arkanoint. Ποιος μπορεί να καταλάβει εάν ένας από τους δύο παίκτες είναι πρόσφυγας; Μάλλον κανείς, διότι το παιχνίδι δεν βασίζεται πάνω σε καμία γλώσσα. «Χρειάζεται όμως να συνεργαστούν», μας λέει η κ. Μελισσουργάκη και εκεί θεωρεί ότι βρίσκεται το μυστικό της αποδοχής του «άλλου».

Η ιδέα της νεαρής ιστορικού τέχνης είναι στη φάση της τελικής ανάπτυξης και θα παρουσιαστεί τον Μάρτιο σε συνεργασία με οργανώσεις που φιλοξενούν και δουλεύουν με παιδιά προσφύγων.

Η εκκίνηση και η ανάπτυξη του πρότζεκτ της κ. Μελισσουργάκη έγινε με τη βοήθεια του προγράμματος «Start – Create Cultural Change» που υλοποιεί το γερμανικό Ιδρυμα Ρόμπερτ Μπος σε συνεργασία με το Ινστιτούτο Γκαίτε και ελληνικά ιδρύματα (Ιωάννη Σ. Λάτση, Μποδοσάκη). Κάθε χρόνο από το 2015 χορηγεί 15 υποτροφίες σε νέους Ελληνες επαγγελματίες που θέλουν να ασχοληθούν με την πολιτιστική διαχείριση και να βοηθήσουν με έναν τρόπο τις τοπικές τους κοινωνίες. Οι υπότροφοι περνούν ένα διάστημα εκπαίδευσης και πρακτικής εξάσκησης στη Γερμανία και έπειτα κάνουν τις ιδέες τους πράξη στην Ελλάδα.

Στην παρουσίαση των φετινών πρότζεκτ που βρίσκονται στη φάση υλοποίησης είδαμε ιδέες για μεικτές θεατρικές ομάδες Ελλήνων και προσφύγων, για την αξιοποίηση των τροφίμων που καταλήγουν σε κάδους απορριμμάτων, ευαισθητοποίησης τοπικών κοινωνιών για ανενεργά βιομηχανικά κτίρια ή αποδοχής του διαφορετικού μέσω δράσεων σωματικού θεάτρου και χορού.

Θα ήταν ίσως άδικο να κρίνουμε τα πρότζεκτ με κριτήρια καινοτομίας ή βιωσιμότητας, καθώς ο στόχος του προγράμματος είναι εκπαιδευτικός. Οι υπότροφοι –ανεξαρτήτως background– μαθαίνουν να διαχειρίζονται πραγματικά χρήματα (10.000 ευρώ ανά πρότζεκτ) και να υλοποιούν ένα αντικείμενο από την αρχή μέχρι το τέλος αντιμετωπίζοντας όλες τις γραφειοκρατικές διαδικασίες, τα νομικά και τα ζητήματα πνευματικών δικαιωμάτων όταν παράγονται προϊόντα ή υπηρεσίες. Αυτή η εμπειρία συνήθως αποκτιέται αποσπασματικά με λάθη που κοστίζουν αρκετές χιλιάδες ευρώ. «Υπάρχει μεγάλο περιθώριο λάθους», σημείωσε η συντονίστρια του «Start» Μαρία Λουίζα Λαοπόδη και αυτό είναι κάτι που δυστυχώς δεν ακούμε συχνά.