Ο «Ποιητής» του Κώστα Βαρώτσου στη Λευκωσία απέκτησε νέο πόστο

Ο «Ποιητής» του Κώστα Βαρώτσου στη Λευκωσία απέκτησε νέο πόστο

2' 4" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

Ακούγεται οξύμωρο αλλά μερικά από τα δημόσια γλυπτά του Κώστα Βαρώτσου έχουν επιδείξει αξιοσημείωτη κινητικότητα. Οπως ο «Δρομέας» του ταλαντούχου γλύπτη βρέθηκε από την Ομόνοια απέναντι από το ξενοδοχείo Χίλτον στην Αθήνα, έτσι και ο «Ποιητής» του, που είχε πρωτοτοποθετηθεί σε μια λίγο άχαρη θέση στον προμαχώνα Καράφα, δίπλα από την Πύλη Αμμοχώστου στη Λευκωσία, μετακινήθηκε μετά 35 χρόνια. Το νέο πόστο του είναι στον προμαχώνα του δημαρχείου της πόλης και έχει απευθείας διάλογο με την αναμορφωμένη πλατεία Ελευθερίας.

Το γλυπτό δέχθηκε και ένα πολύ ευεργετικό lifting που έκανε τον σκελετό του να ξανανιώσει και είναι έτοιμο να συντροφεύσει τους Λευκωσιάτες για πολύ καιρό ακόμα. Σπουδαίος ήταν και ο ρόλος του Δάκη Ιωάννου, του συλλέκτη χάρη στον οποίο ο «Ποιητής» πρωτοβρέθηκε στην Κύπρο για μια έκθεση που είχε διοργανώσει στις αρχές του ’80, με δική του δωρεά παρέμεινε εκεί και με δική του δαπάνη έγινε η πρόσφατη φροντίδα και μεταφορά του.

«Είναι γεγονός ότι έχω ειδική σχέση με αυτό το έργο», λέει στη στήλη ο καλλιτέχνης. «Ηταν στην ουσία το πρώτο δημόσιο γλυπτό που έκανα με το γυαλί ως πρώτη ύλη. Ημουν μόλις 28 ετών, διάβαζα πολλή ποίηση και σκεφτόμουν ότι είναι η πιο συμπυκνωμένη φόρμα καλλιτεχνικής έκφρασης», συμπληρώνει. «Τι είναι ένας ποιητής;

Είναι ένα διάφανο, εύθραυστο, αφαιρετικό, πολύπλοκο, αιχμηρό ον. Ετσι μου ήρθε η ιδέα να βάλω το γυαλί. Καθώς, όμως, δεν είχα πείρα πώς να το χρησιμοποιώ, ήταν θαύμα που δεν σκοτώθηκα όσο το έφτιαχνα στη Λευκωσία. Τώρα πια έχω την τεχνολογία σύμμαχο και μπορώ να κάνω τα πράγματα διαφορετικά. Κρατήσαμε τον μεταλλικό σκελετό και βάλαμε καινούργια γυαλιά, με “κατασκευαστική προϋπηρεσία” τριών δεκαετιών».

Οι φωτογραφίες δείχνουν τον Βαρώτσο να στέκεται στοργικά δίπλα στον «Ποιητή», την ώρα που τον καθαρίζουν και τον τοποθετούν στη νέα του θέση. Η αλήθεια είναι ότι γενεαλογικά, ο «Ποιητής» είναι ο πατέρας του «Δρομέα» και το έργο που άνοιξε τον δρόμο στον γλύπτη για μια πραγματικά διεθνή καριέρα. Από την Ιταλία και την Ελβετία μέχρι τις ΗΠΑ και αλλού, ο Βαρώτσος χαίρει πραγματικής αναγνώρισης και εκτίμησης.

«Λοιπόν, αυτή είναι η δεύτερη φορά που ο “Ποιητής” κινείται», συνεχίζει. «Αρχικά μπήκε μέσα στην Πύλη Αμμοχώστου για την έκθεση “Επτά Ελληνες καλλιτέχνες – Ενα νέο ταξίδι”, σε επιμέλεια της Εφης Στρούζα το ’84. Και ύστερα μετά τη δωρεά του Δάκη Ιωάννου πήγε στον Προμαχώνα Καράφα. Αυτή η νέα του θέση είναι και η πιο προνομιακή. Βρίσκεται πια σ’ ένα σημείο απ’ όπου κάποτε εκφωνούσαν τους λόγους τους οι ηγέτες της χώρας και αυτό με κάνει πολύ υπερήφανο», τονίζει ο Κώστας Βαρώτσος.

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή