ΑΘΗΝΑΪΚΑ PLUS

Aπρόσμενος «αποχαιρετισμός» από τον φίλο ζωγράφο Παύλο Σάμιο

Aπρόσμενος «αποχαιρετισμός» από τον φίλο ζωγράφο Παύλο Σάμιο

«Ο Παύλος; Αποκλείεται!». Φίλοι και γνωστοί παλεύαμε χθες να συνειδητοποιήσουμε πώς ένας άνθρωπος γεμάτος δύναμη, ταλέντο, δημιουργικότητα και ζωή έφυγε από κοντά μας. Ηταν τέτοιο το κουράγιο του, άλλωστε, που ελάχιστοι από εμάς γνώριζαν ότι η κατάσταση της υγείας του δεν ήταν καλή και πως έδινε καθημερινή μάχη τον τελευταίο καιρό. Με τη λεβεντιά που τον χαρακτήριζε, ο Σάμιος δεν θα άφηνε κάτι να φανεί. Η πιο πρόσφατη έκθεσή του ήταν στην γκαλερί Σκουφά, στις αρχές του φθινοπώρου. Μάχιμος στη ζωγραφική μέχρι τελευταία στιγμή, ξενάγησε όλους τους δημοσιογράφους προσωπικά, με το γνώριμο κέφι του, το χιούμορ, την ψυχική γενναιοδωρία του. Ούτε ο ίδιος δεν φανταζόταν πως σύντομα θα βρισκόταν σε έναν αγώνα επιβίωσης.

aprosmenos-apochairetismos-apo-ton-filo-zografo-paylo-samio0
Εργο από την πιο πρόσφατη έκθεσή του.

Γεννημένος το 1948, ο Σάμιος έγραψε έναν «πλήρη κύκλο» στην τέχνη, ανεβαίνοντας τα σκαλιά ένα ένα. Στα εφηβικά του χρόνια υπήρξε μαθητευόμενος, όπως οι καλλιτέχνες του παλιού καιρού, ύστερα σπουδαστής, ζωγράφος με τεράστια σταδιοδρομία και τελικά δάσκαλος στην ΑΣΚΤ. Το σημαντικό στοιχείο για να κατανοήσει κανείς την πορεία του είναι ότι, αν και ανήκε στους νεότερους, στην ουσία εξέφραζε ένα μέρος των ιδανικών που καθόρισαν τη γενιά του ’30. Ηξερε την τέχνη των αρχαίων και των βυζαντινών. Οχι μόνο επειδή αγαπούσε από μικρός την αγιογραφία, αλλά διότι είχε και σπουδαίους δασκάλους στη Σχολή Καλών Τεχνών, όπως ο Μόραλης, ο Νικολάου, ο Σαραφιανός.

aprosmenos-apochairetismos-apo-ton-filo-zografo-paylo-samio1
Η θεματολογία του διέθετε μεγάλο εύρος.

Η οικογένειά του είχε σχέση με το νησί της Σάμου, όπως μαρτυρά το επίθετο, όμως ο παππούς του πήγε στη Σμύρνη. Τόσο εκείνος όσο, αργότερα, και ο πρόσφυγας πατέρας του ασχολήθηκαν με την υποδηματοποιία, με την οποία εξοικειώθηκε και ο καλλιτέχνης. Το «αποτύπωμα» αυτής της πρώτης εργασίας του φάνηκε σε πολλές ενότητες της δουλειάς του, όπου τα παπούτσια έπαιξαν πρωταγωνιστικό ρόλο. 

aprosmenos-apochairetismos-apo-ton-filo-zografo-paylo-samio2
Ο Παύλος Σάμιος ζωγράφιζε διαρκώς.

Γενικά, ο Σάμιος ήταν από τους λίγους Ελληνες καλλιτέχνες που είχαν μεγάλο εύρος στη θεματολογία τους: ζωγράφιζε από αγίους μέχρι γυναίκες γεμάτες ερωτισμό. Λογικό ήταν, μιας και ο ίδιος ζούσε ανάμεσα στο απολλώνιο και στο διονυσιακό πρότυπο.
Πριν εγκατασταθεί στην Ελλάδα, σε νεαρή ηλικία, ο Σάμιος είχε διαπρέψει και στο Παρίσι, όπου έζησε επί σειράν ετών. Είχε σταθερή συνεργασία με την γκαλερί του Σάμι Κινζ, ο οποίος ήταν το δεξί χέρι του Ιόλα στην Πόλη του Φωτός. Στη Γαλλία ζουν, άλλωστε, και οι δύο θυγατέρες από τον πρώτο του γάμο. Η Μαρία Ξανθάκου, η αγαπημένη δεύτερη σύζυγός του και συμπαραστάτρια σε κάθε έκφανση της ζωής του, ήταν συντετριμμένη χθες από τον χαμό του, όπως και όλοι εμείς που είχαμε το προνόμιο να τον γνωρίσουμε από κοντά. Καλό ταξίδι, Παύλο…
 
[email protected]