O Ελληνοαμερικανός Κρις Γιαννάκος επιστρέφει στα πάτρια με μια έκθεση στον Πόρο

O Ελληνοαμερικανός Κρις Γιαννάκος επιστρέφει στα πάτρια με μια έκθεση στον Πόρο

2' 1" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

Οι Ελληνες καλλιτέχνες της διασποράς έχουν πάντοτε έναν δικό τους τρόπο να συνδέονται με την πατρίδα. Ο Στήβεν Αντωνάκος, λ.χ., που στήριξε ολόκληρο το έργο του στην έννοια του φωτός, είχε κρατήσει μέσα του ως πολύτιμο βίωμα το τρεμόπαιγμα της φλόγας των κεριών που είχε δει σε ένα εκκλησάκι στη Λακωνία, τον τόπο καταγωγής του. Ηταν σε ηλικία μόλις τεσσάρων ετών, λίγο προτού μεταναστεύσει στην Αμερική με τους δικούς του. Ο Λουκάς Σαμαράς, του οποίου η οικογένεια είχε σχέση με την Καστοριά, έβαζε στα θρυλικά κουτιά του καρφίτσες και άλλα είδη που μεταχειρίζονται οι γουναράδες. Οσα εγγράφονται στο υποσυνείδητο από τα ελλαδικά βιώματα, μέσα από συνάψεις απρόβλεπτες και γοητευτικές, παρουσιάζουν τρομερό ενδιαφέρον.

O Ελληνοαμερικανός Κρις Γιαννάκος επιστρέφει στα πάτρια με μια έκθεση στον Πόρο-1
Η γεωμετρία τον γοήτευσε από την αρχή.

Ο Κρις Γιαννάκος, που θα παρουσιάσει έργα του στην γκαλερί Citronne φέτος το καλοκαίρι, σε μια έκθεση με τίτλο «Διαδρομές» και εγκαίνια στις 12 Ιουνίου στον Πόρο, έχει διαχειρισθεί αλλιώς τον ομφάλιο λώρο του με την Ελλάδα. Εχοντας κρητικές ρίζες, γεννήθηκε στη Νέα Υόρκη το 1934, όπου και ζει ακόμα. Βλέποντας κανείς τη δουλειά του, ειδικά από τη δεκαετία του 1990 και μετά, όταν άρχισε να μας επισκέπτεται συχνότερα, διαπιστώνει την έλξη που αισθάνεται για τη σχεδόν μυστηριακή σχέση των αρχαίων Ελλήνων με τη γεωμετρία. Την αναζητεί στο κοίλον των αρχαίων θεάτρων, σε ζωγραφικές συνθέσεις, σε νεομινιμαλιστικές και εννοιολογικές ερμηνείες.

O Ελληνοαμερικανός Κρις Γιαννάκος επιστρέφει στα πάτρια με μια έκθεση στον Πόρο-2
Ο εικαστικός Κρις Γιαννάκος έχει κρητικό αίμα.

 

Η έκθεση στη Citronne περιλαμβάνει ζωγραφικά έργα-σταθμούς της περιόδου 1980-2020, παράλληλα με έργα «της πανδημίας», ως αντίδραση στην COVID-19. Παρουσιάζονται επίσης δύο νέες εγκαταστάσεις του 2021, έργα ad hoc για τη συγκεκριμένη έκθεση. Ο τίτλος της έκθεσης δεν είναι τυχαίος και δεν αναφέρεται μόνο στο γεγονός ότι περιλαμβάνει δουλειά πολλών δεκαετιών.

O Ελληνοαμερικανός Κρις Γιαννάκος επιστρέφει στα πάτρια με μια έκθεση στον Πόρο-3
Ενθέτει σχήματα σε φωτογραφίες αρχαίων θεάτρων.

Ο Γιαννάκος «διαδράμει» τον χώρο με νοητές προεκτάσεις τις οποίες δημιουργεί η γεωμετρική γραφή μέσα στο περιβάλλον. «Διαδράμει», επίσης, τον χρόνο, καθώς έλκεται από τον χαρακτήρα της αρχαίας Τέχνης, της κλασικής αρχιτεκτονικής. Ετσι, εδώ και 30 χρόνια, άρχισε να παρεμβαίνει σε φωτογραφίες αρχαίων έργων τέχνης, όπως και φωτογραφίες αρχαιολογικών χώρων. Συχνά τα έργα του συνιστούν επανανάγνωση αρχαιολογικών τόπων και μνημείων, σαν μια απόπειρα κατανόησης. Επάνω στις φωτογραφίες αυτές ενθέτει γεωμετρικά σχήματα, φέρνοντας το προσωπικό στο συλλογικό και το σήμερα στο παρελθόν. Ο Γιαννάκος επιστρέφει στον Πόρο έπειτα από άλλες δύο εκθέσεις που έχει κάνει στο νησί. Το 2008 στον χώρο της γκαλερί και το 2013 σε μια συνομιλία με τα σπαράγματα του Αρχαιολογικού Μουσείου. Η έκθεση θα διαρκέσει μέχρι τις 11 Σεπτεμβρίου.
 
[email protected]

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή