ΑΘΗΝΑΪΚΑ PLUS

Μια σπάνια συλλογή για τη μετεπαναστατική Ελλάδα παρουσιάζεται στα Χανιά

Χάρη στην επέτειο των 200 χρόνων είχαμε την ευκαιρία να δούμε μια σειρά από συλλογές που συγκροτήθηκαν από Ελληνες του εξωτερικού, αλλά δεν είχαν παρουσιαστεί ποτέ στα πάτρια εδάφη.

mia-spania-syllogi-gia-ti-metepanastatiki-ellada-paroysiazetai-sta-chania-561574759

Χάρη στην επέτειο των 200 χρόνων είχαμε την ευκαιρία να δούμε μια σειρά από συλλογές που συγκροτήθηκαν από Ελληνες του εξωτερικού, αλλά δεν είχαν παρουσιαστεί ποτέ στα πάτρια εδάφη. Μία από αυτές είναι το corpus έργων για την Επανάσταση που κρατούσαν στο σπίτι τους στο Σιάτλ ο Γιώργος Γαϊτανάρης και η Ιώ Ντόλκα, η οποία παρουσιάστηκε πρόσφατα στο Ιδρυμα Κακογιάννη. Ενα άλλο λαμπρό παράδειγμα είναι η συλλογή του Μιχάλη και της Τίνας Κρασάκη, δύο Ελλήνων που ζουν μόνιμα στην Κολωνία εδώ και δεκαετίες και έχουν μεράκι με το συλλέγειν. Στις 30 Οκτωβρίου έγιναν στη Δημοτική Πινακοθήκη Χανίων τα εγκαίνια του αφιερώματος «Η Ελλάδα μετά την Επανάσταση», με μια επιλογή 167 εκθεμάτων από τα 1.500 που, συνολικά, έχει συγκεντρώσει το ζεύγος. Την κορδέλα έκοψε η Πρόεδρος της Δημοκρατίας που είχε θέσει τη διοργάνωση υπό την αιγίδα της.

mia-spania-syllogi-gia-ti-metepanastatiki-ellada-paroysiazetai-sta-chania0
Ο δήμαρχος Χανίων Π. Σημανδηράκης με την ΠτΔ.

Ο Μιχάλης Κρασάκης έφυγε στις αρχές του 1970 από την Κρήτη για να σπουδάσει στην Κολωνία. Υστερα σταδιοδρόμησε ως δημοσιογράφος στην Ντόιτσε Βέλε για 25 ολόκληρα χρόνια. Ταυτόχρονα ανακάλυψε την ομορφιά της τέχνης και σταδιακά άρχισε να αγοράζει έργα που αφορούσαν την κρίσιμη περίοδο μετά την Επανάσταση, χάρη στην αγάπη του για την Ιστορία. Με πάθος και ασίγαστο ενθουσιασμό συνέχισε τη συγκρότηση αυτής της μοναδικής συλλογής για πέντε δεκαετίες με συνοδοιπόρο τη σύζυγό του. Στην Κρήτη έχουν ταξιδέψει από την Κολωνία πίνακες των Ιβάν Αϊβαζόφσκι, Ιβάν Βασίλι Πολένοφ, Πέτερ φον Ες και Χανς Κρίστιαν Χάνσεν, αλλά και του Νικηφόρου Λύτρα, του Θεόδωρου Ράλλη και του Θεόδωρου Βρυζάκη. Στην έκθεση ξεχωρίζει το μοναδικό γνωστό μπρούντζινο γλυπτό, του Τηλέμαχου Γύζη, υιού του καλλιτέχνη, καθώς και οι πρωτότυπες υδατογραφίες του ζωγράφου Λούντβιχ Κόλνμπεργκερ του 1834, οι μόνες –παγκοσμίως– που βρίσκονται σε ιδιωτικά χέρια.

mia-spania-syllogi-gia-ti-metepanastatiki-ellada-paroysiazetai-sta-chania2
Η Τίνα και ο Μιχάλης Κρασάκης στην έκθεση.

Μέσα από τα έργα τέχνης και τα αντικείμενα, ο θεατής ταξιδεύει στον χρόνο. Από την Ελλάδα της Παλιγγενεσίας και του φιλελληνισμού όπως την είδαν οι περιηγητές στον Αγώνα, και από εκεί στα απτά κεντήματα και τα περίτεχνα κοσμήματα, στις ασημένιες πόρπες και στα σφυρήλατα όπλα, για να καταλήξει στις πολύτιμες εκδόσεις από κάθε γωνιά της Ευρώπης. «Μέσα στις δεκαετίες, ένα ζευγάρι αφοσιωμένο στην τέχνη, η Τίνα και ο Μιχάλης Κρασάκης, δημιούργησε μια συλλογή που φέρει ανάγλυφη τη μετάβαση από την περίκλειστη Ελλάδα της Τουρκοκρατίας στην Ελλάδα της ανεξαρτησίας, των ανοιχτών οριζόντων», τόνισε, μεταξύ άλλων, η Πρόεδρος της Δημοκρατίας κατά τον χαιρετισμό της. Το αφιέρωμα, που θα συνεχιστεί έως τον Μάρτιο, έχει επιμεληθεί ο ζωγράφος, αναπληρωτής καθηγητής στη Σχολή Αρχιτεκτόνων Μηχανικών του Πολυτεχνείου Κρήτης και αντιπρόεδρος της Πινακοθήκης Χανίων, Δημήτρης Ανδρεαδάκης.  

mia-spania-syllogi-gia-ti-metepanastatiki-ellada-paroysiazetai-sta-chania4
Η «Νεαρή Ελληνίδα» του Βρυζάκη.