Σάββατο βράδυ. Ο ήλιος έδυε γλυκά, σκοτείνιαζε στη Δράμα. Τα φώτα από τα δωμάτια του Μαρμάρινου Σπιτιού, της εμβληματικής οικίας του καπνεμπόρου Αναστασιάδη στις πηγές της Αγίας Βαρβάρας, ήταν αναμμένα. Ετσι, αν και βρισκόμασταν στον κήπο του –για την απονομή των ετήσιων βραβείων της ΑΜΚΕ Κύκλωψ– βλέπαμε σιγά σιγά να ζωντανεύει το εσωτερικό του με τα παστέλ χρώματα. Σαν να ξυπνούσε από ένα λήθαργο δεκαετιών, έτοιμο για καινούργια ζωή. Ουσιαστικά ήταν η επίσημη πρώτη του κτιρίου του 1875, μετά τη συνολική αποκατάστασή του από την «Κύκλωψ». Είχε περάσει χρόνια σε φθορά και παρακμή. Τώρα που τελείωσαν οι εργασίες, θα μετατραπεί σε Μουσείο Φωτογραφικών Μηχανών, με την πρώτη προθήκη να βρίσκεται δοκιμαστικά στη θέση της.
Αλλωστε ο ιδρυτής της μη κερδοσκοπικής οργάνωσης, ο Δραμινός ναυπηγός Αρης Θεοδωρίδης, είναι και σπουδαίος συλλέκτης με ένα corpus 2.500 μηχανών από την απαρχή της τέχνης αυτής έως και την αναλογική εποχή. Η Δράμα λοιπόν μετατρέπεται σταδιακά σε πόλη της κινούμενης ή στατικής εικόνας, καθώς το Μαρμάρινο Σπίτι είναι δίπλα από την έδρα του Φεστιβάλ Ταινιών Μικρού Μήκους.
Τα βραβεία της «Κύκλωψ» αφορούν από τη μια τον καθιερωμένο πλέον φωτογραφικό διαγωνισμό της και από την άλλη την ανάδειξη δύο προσωπικοτήτων με καταγωγή από την περιοχή, έναν αγρότη και έναν επιστήμονα ή άνθρωπο του πνεύματος. Πάνω από 50 φωτογράφοι από όλη την Ελλάδα κατέθεσαν 145 έργα τους, με το πρώτο βραβείο να απονέμεται στον Σταύρο Μακρίδη, το δεύτερο στη Θένια Ξενίδου και το τρίτο στον Δημήτρη Λεβέντη. Της απονομής είχε προηγηθεί μια πολύ ωραία ομιλία του ιστορικού ερευνητή Στράτου Κασμερίδη για τους φωτογράφους της Δράμας, από τον Θεόδωρο Νικολέρη που πήγε στο μικρασιατικό μέτωπο καθώς και άλλες ιστορικές προσωπικότητες του χώρου.
Θερμότατο χειροκρότημα κέρδισε ο Δημήτρης Μόνιος, που διακρίθηκε στον τομέα της πρωτογενούς παραγωγής. Εκτρέφει στο χωριό Παγονέρι τρεις εγχώριες φυλές: τον μαύρο χοίρο, τη βραχυκερατική αγελάδα –που μέχρι το 1946 αποτελούσε το 80% των βοοειδών– και τον ελληνικό νεροβούβαλο. Συγκινητική ήταν και η στιγμή που ο Δραμινός Νάσος Βαγενάς τιμήθηκε ως άνθρωπος του πνεύματος. Ποιητής της γενιάς του ’70, δοκιμιογράφος, κριτικός, μεταφραστής και πανεπιστημιακός, αποπνέει πάντα σεμνότητα και ευαισθησία. Στο βήμα ανέβηκε και η Ειρήνη Γερουλάνου εκπροσωπώντας το Μουσείο Μπενάκη, που σε συνεργασία με την «Κύκλωψ» παρουσιάζουν στην αίθουσα περιοδικών εκθέσεων του Μαρμάρινου Σπιτιού ένα αφιέρωμα στη Nelly’s. Αναφέρθηκε στο πείσμα και στο πάθος του Αρη Θεοδωρίδη που αγαπά τη γενέτειρά του, τη φωτογραφία και τον πολιτισμό και επενδύει στις δημιουργικές δυνάμεις της Δράμας. Η έκθεση θα διαρκέσει έως και τον Φεβρουάριο.