ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟΣ

Bραβεία Οσκαρ με Αμερικανούς ευνοουμένους

2691st-academy

Τελικά μπορεί και να μη χρειάζεται οικοδεσπότης. Οι παρουσιαστές των βραβείων ανέλαβαν τον συντονισμό, είπαν τα δικά τους αστειάκια, προσέφεραν και απολαυστικές στιγμές, όπως αυτή της Μελίσα Μακάρθι με τον αφιερωμένο στην «Ευνοούμενη» κουνελο-μανδύα της. Οσο για την έναρξη, την ανέλαβαν οι Queen μαζί με τον Ανταμ Λάμπερτ, προκαλώντας ίσες δόσεις ενθουσιασμού και αμηχανίας. Συνηθισμένα Οσκαρ δηλαδή. Εκείνο που δεν το λες και τόσο συνηθισμένο ήταν η επιλογή φέτος της Ακαδημίας να ικανοποιήσει στο μέγιστο το αμερικανικό κοινό. Αυτό δείχνει ο (αναπάντεχος) θρίαμβος του «Πράσινου βιβλίου» του Πίτερ Φαρέλι, στην κατηγορία της καλύτερης ταινίας, αυτό και τα μάλλον ανεξήγητα 4 Οσκαρ –τα περισσότερα της βραδιάς– στο «Bohemian Rapsody» ή τα 3 για το «Black Panther».

Κατά τα λοιπά, τα χθεσινά Οσκαρ είχαν τις στιγμές τους. Τον Χαβιέ Μπαρδέμ να φωνάζει στα ισπανικά πως «δεν υπάρχουν τείχη στη δημιουργία», με προφανή αποδέκτη· τον μικροσκοπικό Σπάικ Λι να σκαρφαλώνει στην αγκαλιά του Σάμιουελ Τζάκσον, παραλαμβάνοντας το βραβείο διασκευασμένου σεναρίου· τη Lady Gaga και τον Μπράντλεϊ Κούπερ να εκπληρώνουν (υπέροχα) την επιθυμία όλων να ακούσουν ζωντανά το νικητήριο «Shallow»· τον Ράμι Μάλεκ να έρχεται από το πουθενά για να πάρει ένα άξιο Οσκαρ για τη γεμάτη αφοσίωση ερμηνεία του ως Φρέντι Μέρκιουρι. Και φυσικά τη γλυκύτατα μπερδεμένη Ολίβια Κόλμαν, η οποία κατάφερε να ανατρέψει τα προγνωστικά και να πάρει το Οσκαρ που δικαιούνταν, αφήνοντας πίσω της το απόλυτο φαβορί Γκλεν Κλόουζ και μετριάζοντας κάπως τον… πόνο μας για τον Γιώργο Λάνθιμο.

Οχι δηλαδή πως υπάρχει ιδιαίτερος λόγος για πόνο. Σε μια τελετή με αρκετά δίκαιες τις βασικές βραβεύσεις –τέτοια π.χ. ήταν αυτή του Αλφόνσο Κουαρόν για την απίθανη σκηνοθεσία του «Ρόμα»– «Η ευνοούμενη» στερήθηκε κάποια δευτερεύοντα βραβεία, τα οποία μοιράστηκαν κυρίως σε φιλμ που «κοιτούν» δημιουργικά στο εσωτερικό της Αμερικής. Σε μια συγκυρία όπου ο αμερικανικός κινηματογραφικός κόσμος βαδίζει, αντικρουόμενα, κάπου μεταξύ ανοίγματος στη διαφορετικότητα, όψιμης πολιτικής ορθότητας και πρωτοφανούς εσωστρέφειας ήταν δύσκολο να αναδειχθεί μια καλλιτεχνική ταινία με βρετανικό μανδύα εποχής. Για αυτό και το επόμενο φιλμ του Λάνθιμου θα έχει αμερικανικό θέμα.

Πέρα από την πλάκα, όπως έγινε γνωστό πρόσφατα, ο Ελληνας κινηματογραφιστής έχει ήδη συμφωνήσει με τις σχετικές εταιρείες παραγωγής, ώστε να γράψει το σενάριο και να σκηνοθετήσει τη μεταφορά του «Pop. 1280», ενός αστυνομικού μυθιστορήματος του Αμερικανού συγγραφέα Τζιμ Τόμπσον. Αυτό αφηγείται την ιστορία ενός διεφθαρμένου σερίφη, ο οποίος χειραγωγεί τους κατοίκους μιας μικρής επαρχιακής πόλης. Μάλιστα, η παραγωγή της ταινίας πρόκειται να ξεκινήσει σχετικά άμεσα. Το θέμα βέβαια για τον Λάνθιμο δεν είναι να προλάβει τα… επόμενα Οσκαρ, αλλά να καθιερωθεί μεταξύ της παγκόσμιας κινηματογραφικής ελίτ και σταδιακά να μεταδώσει το μοναδικό στυλ του. Κάτι μας λέει πως η δεκαετία που θα ξεκινήσει το 2020 ανήκει και σε αυτόν.