ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟΣ

Νέες ταινίες: Ο ψυχογράφος μιας εποχής

Δύση ηλίου ***½
ΔΡΑΜΑ ΕΠΟΧΗΣ (2018)
Σκηνοθεσία: Λάζλο Νέμεθ
Ερμηνείες: Σούζαν Βουέστ, Βλαντ Ιβάνοφ, Ουρς Ρεχν

Ο σκηνοθέτης που μας συγκλόνισε με τον «Γιο του Σαούλ», κατακτώντας και το ξενόγλωσσο Οσκαρ από την πρώτη του κιόλας ταινία, επιστρέφει με ένα φιλμ παρόμοιας βάσης, πολύ πιο περίπλοκης ωστόσο –και απαιτητικής για το κοινό– κατασκευής. Κι εδώ το πλαίσιο είναι ιστορικό: συγκεκριμένα η Βουδαπέστη του 1913, όπου μια νεαρή κοπέλα, η Ιρις Λάιτερ, καταφθάνει με σκοπό να εργαστεί ως καπελού στο πολυτελές κατάστημα που κάποτε ανήκε στους γονείς της.

Οταν ο νέος ιδιοκτήτης θα της το αρνηθεί, εκείνη ξεκινά μια πεισματική αναζήτηση για τους χαμένους συνδετικούς κρίκους με το παρελθόν της οικογένειάς της. Ταυτόχρονα, το κατάστημα Λάιτερ και η πόλη ετοιμάζεται να υποδεχθεί μερικούς πολύ εκλεκτούς επισκέπτες.

Ο Νέμεθ διατηρεί το χαρακτηριστικό κινηματογραφικό στυλ του, με την κάμερα να κινείται διαρκώς, στοχεύοντας την πλάτη του πρωταγωνιστή του, το προσαρμόζει όμως σε μεγαλύτερη κλίμακα. Εδώ πια δεν έχουμε απλώς το ακαθόριστο σκηνικό και τις μπερδεμένες φωνές που ψιθυρίζουν γύρω από την κάμερα· αντιθέτως, υπάρχουν επιπλέον μεγάλου μεγέθους σκηνικά, πλατείες και πλούσια χορογραφημένες σκηνές που μας βάζουν όντως στο κλίμα της εποχής. Γενικότερα, από αισθητικής άποψης, το φιλμ είναι τόσο περίτεχνα ανεπτυγμένο, που μπορεί να φέρει στα όρια, ειδικά τον λιγότερο μυημένο θεατή.

Εξίσου μεγάλο ενδιαφέρον έχει και θεματικά. Παίρνοντας αφορμή από την απλή ιστορία της κοπέλας, ο Νέμεθ μας βυθίζει στα έγκατα μιας κοινωνίας φαινομενικά λαμπερής, έτοιμης ωστόσο να βυθιστεί στο χάος και στην καταστροφή του Α΄ Παγκοσμίου Πολέμου που παραμονεύει. Η απειλή είναι διαρκής. Οπως κάνει ο Χάνεκε στην αριστουργηματική «Λευκή κορδέλα», έτσι και εκείνος ενδιαφέρεται περισσότερο για τη βαθύτερη ψυχογραφία των ανθρώπων που ετοιμάζονται να αγκαλιάσουν την τραγικότητα, ενώ ακόμα γλεντούν στο παρόν.

Ζωή  ***
Σκηνοθεσία: Ντρέικ Ντορέμους
Ερμηνείες: Γιούαν Μακ Γκρέγκορ, Λεά Σεϊντού, Τέο Τζέιμς
Ρομάντζο από το μέλλον

Θα μπορούσε να αποτελεί και αυτοτελές επεισόδιο της σειράς «The Black Mirror», ωστόσο η συγκεκριμένη ταινία του Amazon γοητεύει και χάρη στους πρωτοκλασάτους κινηματογραφικούς πρωταγωνιστές της. Ο Γιούαν Μακ Γκρέγκορ υποδύεται έναν κατασκευαστή ρομπότ με εξελιγμένη τεχνητή νοημοσύνη, η οποία τους επιτρέπει να αναπτύσσουν συναισθήματα. Οταν ωστόσο θα ερωτευθεί ένα από αυτά, την πανέμορφη Ζόι (Λεά Σεϊντού), η κατάσταση θα περιπλακεί και τα ηθικά ερωτήματα θα αρχίσουν να πληθαίνουν. Με αρκετές εύστοχες παρατηρήσεις –και μερικές ακροβασίες– πάνω στο θέμα της τεχνητής νοημοσύνης, το φιλμ εστιάζει στον ανθρώπινο συναισθηματικό κόσμο και στο πώς η πρόοδος της τεχνολογίας μπορεί στο μέλλον να τον διαμορφώσει.

Η δουλειά της ***
Σκηνοθεσία: Νίκος Labot
Ερμηνείες: Μαρίσσα Τριανταφυλλίδου, Δημήτρης Ημελλος
Οι χαρές της χειραφέτησης

Με αξιοσημείωτη φεστιβαλική πορεία, η πρώτη ταινία του Νίκου Labot είναι απλή όσο και εύστοχη. Πρωταγωνίστριά της είναι η Παναγιώτα, μια σαραντάρα νοικοκυρά, μητέρα δύο παιδιών, η οποία για πρώτη φορά στη ζωή της θα αναγκαστεί να εργαστεί όταν ο σύζυγός της μείνει άνεργος. Η σχεδόν αναλφάβητη γυναίκα θα δουλέψει ως καθαρίστρια για λογαριασμό μιας ιδιωτικής εταιρείας, ανακαλύπτοντας τη χαρά της οικονομικής ανεξαρτησίας, αλλά και το σκληρό πρόσωπο της εργασιακής εκμετάλλευσης. Ο Ελληνας κινηματογραφιστής αφήνει (ευτυχώς) αρκετό χώρο στην εξαιρετική ηθοποιό του, η οποία καταφέρνει να μετατρέψει ένα κάπως σχηματικό σενάριο σε συγκινητική ιστορία, σχεδόν αποκλειστικά με τη δύναμη του βλέμματός της.

Γενέθλια θανάτου 2 **
Σκηνοθεσία: Κρίστοφερ Λάντον
Ερμηνείες: Τζέσικα Ροθ, Ισραελ Μπρουσάρ, Φι Βου
Πεθαίνοντας με… χιούμορ

Η αναπάντεχα διασκεδαστική κωμωδία τρόμου, η οποία αντλεί έμπνευση από τη «Μέρα της μαρμότας», αποκτά σίκουελ που επαναλαμβάνει, λίγο – πολύ, όσα είδαμε και στο πρώτο μέρος. Η νεαρή Τρι, μαζί με τον φίλο της Κάρτερ, θα βρεθεί και πάλι μπλεγμένη στην καθημερινή λούπα, ζώντας ξανά και ξανά την ημέρα του θανάτου της. Αυτή τη φορά, ωστόσο, η λύση είναι αρκετά πιο περίπλοκη, αφού περιλαμβάνει και ένα εργαστήριο γεμάτο από «σπασίκλες» της φυσικής, οι οποίοι προεκτείνουν τα προβλήματα και σε άλλες διαστάσεις. Ο Κρίστοφερ Λάντον βαδίζει στα χνάρια της πρώτης ταινίας, σκηνοθετώντας με ποπ γρηγοράδα ένα σενάριο με αρκετό χιούμορ, που όμως δεν ξεφεύγει από όσα έχουμε δει εκατοντάδες φορές σε παρόμοιες ταινίες του παρελθόντος.

Εμείς…
Αφιέρωμα στον σπουδαίο Μπρούνο Γκανζ, με αφορμή τον πρόσφατο θάνατό του, διοργανώνει από σήμερα έως τις 5/3 η Ταινιοθήκη της Ελλάδος. Το κοινό θα έχει έτσι την ευκαιρία να θυμηθεί τον Ελβετό ηθοποιό μέσα από τις κορυφαίες κινηματογραφικές στιγμές του, αρκετές από τις οποίες αποτελούν κεφάλαια και στην ιστορία του ίδιου του σινεμά. Τέτοια είναι, φυσικά, η συνεργασία του με τον Θόδωρο Αγγελόπουλο στη βραβευμένη με Χρυσό Φοίνικα «Μια αιωνιότητα και μια μέρα», η «Πτώση», στην οποία υποδύεται μοναδικά τον Αδόλφο Χίτλερ, και τα «Φτερά του έρωτα» του Βιμ Βέντερς. Η τελευταία θα προβληθεί απόψε στις 9.30 μ.μ., ενώ θα προηγηθεί το «Ενας Αμερικανός φίλος» στις 7 μ.μ.

…και οι άλλοι
Την άτυπη… κυριαρχία των Μεξικανών σκηνοθετών τα τελευταία χρόνια στο κινηματογραφικό στερέωμα έρχεται να επιβεβαιώσει και η επιλογή του Φεστιβάλ Καννών για τον επόμενο πρόεδρο της επιτροπής του. Οπως έγινε γνωστό χθες, τη θέση αναλαμβάνει ο βραβευμένος με Οσκαρ Αλεχάντρο Γκονζάλες Ινιαρίτου, οποίος δήλωσε πως «οι Κάννες είναι για μένα πολύ σημαντικό φεστιβάλ από την αρχή της καριέρας μου. Νιώθω δέος και ενθουσιασμό που φέτος θα επιστρέψω, με την τεράστια τιμή να είμαι πρόεδρος της επιτροπής. Ο κινηματογράφος ρέει μέσα στις φλέβες ολόκληρου του πλανήτη, και αυτό το φεστιβάλ ήταν πάντα η καρδιά του. Είναι προνόμιο να βλέπεις πρώτος το έργο των νέων δημιουργών από όλο τον κόσμο». Το φετινό Φεστιβάλ Καννών πραγματοποιείται στις 14-25 Μαΐου.