ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟΣ

Νέες ταινίες: Καθρέπτισμα τρόμου και ρεαλισμός

Εμείς ***
ΤΡΟΜΟΥ (2019)
Σκηνοθεσία: Τζόρνταν Πιλ
Ερμηνείες: Λουπίτα Νιόνγκο, Γουίνστον Ντιουκ, Ελίζαμπεθ Μος

Ο ρηξικέλευθος Τζόρνταν Πιλ, ο οποίος μας συστήθηκε με το ευρηματικά αντιρατσιστικό «Τρέξε!», επιστρέφει με άλλη μία περιπέτεια με άρωμα τρόμου. Αυτή τη φορά το βεληνεκές της ιστορίας του είναι μεγαλύτερο, ωστόσο κάτι τέτοιο κρύβει και τις δικές του παγίδες. Ως παιδί, η Αντι είχε γνωρίσει τον τρόμο σε κάποιο παραθαλάσσιο θέρετρο της Καλιφόρνιας. Αρκετά χρόνια αργότερα, η ίδια επιστρέφει στην περιοχή για διακοπές με την τετραμελή οικογένειά της, ωστόσο μια νύχτα κάτι παράξενο συμβαίνει: στο κατώφλι του σπιτιού της εμφανίζεται μια τρομακτική οικογένεια αγνώστων, η οποία μοιάζει αλλόκοτα εμφανισιακά με τη δική της. Σύντομα οι διακοπές θα μετατραπούν σε δολοφονικό κυνηγητό, στο οποίο μάλιστα συμμετέχει ολόκληρη η πόλη.

Ο Πιλ βάζει εδώ άλλη μία γοητευτική ιδέα σε εφαρμογή: αυτή του σωσία, του καθρεφτίσματος, το οποίο μάλιστα ενσαρκώνει την πιο σκοτεινή και ενστικτώδη πλευρά ενός χαρακτήρα. Το πρώτο κομμάτι της ταινίας κυλάει συναρπαστικά χάρη στην ωραία ατμόσφαιρα (κινηματογραφικά), στο απολαυστικό μαύρο χιούμορ και στα αινίγματα που στήνονται (σεναριακά). Η προηγούμενη ενασχόληση του Πιλ με κοινωνικά ζητήματα μας παροτρύνει εδώ να αναγνωρίσουμε την αλληγορία της σύγχρονης Αμερικής –«είμαστε Αμερικανοί» λένε οι σωσίες, ντυμένοι με στολές φυλακισμένων, του βαθέος διχασμού, ο οποίος αποκτά όλο και πιο ταξικά χαρακτηριστικά.

Από την άλλη, ακόμη και αυτή η υπόθεση περιπλέκεται πολύ περισσότερο στο τελευταίο, πιο αδύναμο κομμάτι της ταινίας. Εκεί η ψυχογραφία και τα ζητήματα ταυτότητας μοιάζει να κυριαρχούν, κάτι το οποίο όμως έχει ως αποτέλεσμα να χάνονται κάπως η συνοχή και ο ειρμός του συνόλου. Τέλος, αξίζει να σημειωθεί η (ξανά) εξαιρετική ερμηνεία της Λουπίτα Νιόνγκο στον βασικό ρόλο.

Σε πόλεμο ***½
ΔΡΑΜΑ (2018)
Σκηνοθεσία: Στεφάν Μπριζέ
Ερμηνείες: Βενσάν Λιντόν, Μελανί Ροβέρ, Ζακ Μπορντερί

Ο Στεφάν Μπριζέ του τολμηρού «Νόμου της αγοράς» επανέρχεται με ένα ακόμη μεγαλύτερης δραματικής έντασης φιλμ, γυρισμένο με κώδικες που προσομοιάζουν στο ντοκιμαντέρ. Αυτό χρονογραφεί τον σκληρό αγώνα των 1.100 εργαζομένων μιας επιχείρησης στην επαρχιακή Γαλλία, οι οποίοι απολύονται όταν η κεντρική εταιρεία αποφασίζει να κλείσει το (κερδοφόρο) τοπικό εργοστάσιο, προκειμένου να το μεταφέρει στη Ρουμανία.

Ο Βενσάν Λιντόν δίνει ερμηνευτικό ρεσιτάλ –και κερδίζει το σχετικό βραβείο στις Κάννες– στον ρόλο του παθιασμένου επικεφαλής των εργαζομένων, ωστόσο αυτό που ξεχωρίζει εδώ είναι η ίδια η δύναμη της ιστορίας. Φέρνοντας στον νου αναλογίες με περιστατικά οικεία και στη δική μας πραγματικότητα, ο Μπριζέ δεν μπαίνει στον κόπο της διπλωματίας. Η ταινία του στοχεύει με τρόπο ωμό τη σύγχρονη εργασιακή πραγματικότητα, όπως αυτή διαμορφώνεται ακριβώς στην καρδιά της Ευρώπης.

Μπορεί στην πορεία να εκτρέπεται και σε κάποιες υπερβολές, ωστόσο στο μεγαλύτερο κομμάτι παραμένει δίκαιος, παρουσιάζοντας με μεγάλη διαύγεια και τα προβλήματα στη στάση των ίδιων των εργατών. Για να το πετύχει δημιουργεί ένα υπερ-αναλυτικό σενάριο, που κλιμακώνεται σταδιακά κερδίζοντας σε ένταση. Στα μάτια κάποιων αυτός ο, α λα Κεν Λόουτς, κοινωνικός ρεαλισμός ίσως φαντάζει (κινηματογραφικά) κάπως παρωχημένος, δυστυχώς όμως η αλήθεια είναι πως παραμένει εξαιρετικά επίκαιρος.

Free Solo ***½
Σκηνοθεσία: Τζίμι Τσιν, Ελίζαμπεθ Τ. Βασαρχέλι
Ερμηνείες: Αλεξ Χόνολντ, Τζίμι Τσιν, Τόμι Κάλντγουελ
Αναρρίχηση για Οσκαρ

Βραβείο Οσκαρ καλύτερου ντοκιμαντέρ για ένα φιλμ που καταγράφει μία από τις πιο συγκλονιστικές αναζητήσεις του ανθρώπινου ορίου που έχουμε δει τα τελευταία χρόνια στην οθόνη. Ο νεαρός αναρριχητής Αλεξ Χόνολντ, ο οποίος επί χρόνια σκαρφαλώνει απόκρημνους βράχους δίχως την ασφάλεια σχοινιού, προετοιμάζεται να επιχειρήσει το αδιανόητο: να ανέβει με τα γυμνά χέρια του τα 960 μέτρα του κάθετου Ελ Καπιτάν, στο εθνικό πάρκο Γιοσέμιτι των ΗΠΑ. Η ταινία τον ακολουθεί σε διάστημα περίπου ενός χρόνου, καθώς εκείνος ετοιμάζεται σωματικά και (κυρίως) ψυχολογικά για το επικίνδυνο εγχείρημα. Προσπαθώντας να αναδείξουν την ξεχωριστή προσωπικότητα του Χόνολντ, οι δημιουργοί του ντοκιμαντέρ επιτυγχάνουν να αντλήσουν και μερικά συναρπαστικά σχόλια γύρω από την ίδια την ανθρώπινη φύση.

Ακίνητο ποτάμι **½
Σκηνοθεσία: Αγγελος Φραντζής
Ερμηνείες: Κάτια Γκουλιώνη, Ανδρέας Κωνσταντίνου
Ελληνικό θρίλερ

Η ελληνική συμπαραγωγή ταξιδεύει στις παγωμένες εκτάσεις της Ρωσίας και της Λετονίας προκειμένου να βρει την ατμόσφαιρα για ένα ιδιαίτερο, ψυχογραφικό θρίλερ. Η Αννα και ο Πέτρος μετακομίζουν σε μια βιομηχανική πόλη της Σιβηρίας λόγω επαγγελματικών υποχρεώσεων του τελευταίου. Εκεί ωστόσο η σχέση τους θα μπει σε δοκιμασία όταν η Αννα μένει έγκυος, δίχως να έχει επαφή με τον σύζυγό της. Από εκείνο το σημείο και έπειτα ξεκινά μια αέναη μάχη μεταξύ τους, στην οποία μπλέκονται επίσης η πίεση της δουλειάς αλλά και οι πνευματικές αναζητήσεις. Ο Φραντζής κάνει διάνα με την υποβλητική ατμόσφαιρα της ταινίας του, ωστόσο σεναριακά το φιλμ του πάσχει. Αρκετές από τις (ενδιαφέρουσες) αλληγορίες είναι τραβηγμένες, ενώ και η μεγάλη διάρκεια δεν βοηθά ιδιαίτερα στη διατήρηση του ρυθμού.

Τα δύο πρόσωπα του νόμου **½
Σκηνοθεσία:  Σ. Κρεγκ Ζάλερ
Ερμηνείες: Μελ Γκίμπσον, Βινς Βον, Τζένιφερ Κάρπεντερ
Σκληροί ντετέκτιβ

Ο Κρεγκ Ζάλερ, ο οποίος κέρδισε το κοινό μέσα από βίαιους ύμνους όπως τα «Τσεκούρι από κόκαλο» και «Καβγάς στο μπλοκ 99», επανέρχεται έχοντας στη διάθεσή του δύο λαμπερούς πρωταγωνιστές. Οι Μελ Γκίμπσον και Βινς Βον υποδύονται ένα δίδυμο σκληρών ντετέκτιβ, οι οποίοι τίθενται σε διαθεσιμότητα έπειτα από ένα περιστατικό βίας. Αυτό όμως δεν τους εμποδίζει να συνεχίσουν τη δραστηριότητά τους, αναζητώντας χρήματα στο μοναδικό μέρος που γνωρίζουν καλά: τον εγκληματικό υπόκοσμο. Το αστυνομικό θρίλερ ποτίζεται με μπόλικο χιούμορ ενώ αδιαφορεί και για τα περισσότερα από τα σύγχρονα κλισέ της πολιτικής ορθότητας. Στον πυρήνα του υπάρχουν κοινωνικές παρατηρήσεις –έστω επιφανειακές–, ωστόσο η αδικαιολόγητα μεγάλη διάρκεια και οι σεναριακές αστοχίες το περιορίζουν σημαντικά.

Ο διερμηνέας ***
Σκηνοθεσία: Μάρτιν Σούλικ
Ερμηνείες: Πίτερ Σιμόνισεκ, Γίρι Μένζελ, Σουζάνα Μορέρι
Συνταξιδιώτες στο παρελθόν

Ο Β΄ Παγκόσμιος Πόλεμος συνεχίζει να τροφοδοτεί τις κινηματογραφικές αφηγήσεις, έστω και σε επίπεδο καθαρής μυθοπλασίας, η οποία ωστόσο εδράζεται σε πραγματικά γεγονότα. Ο ηλικιωμένος Αλι ταξιδεύει στη Βιέννη προκειμένου να εντοπίσει έναν πρώην ναζί αξιωματικό και δολοφόνο των γονιών του. Στη θέση του θα βρει τον γιο του, τον 70χρονο Γκέοργκ, ο οποίος θα τον παρακινήσει να κάνουν μαζί το ταξίδι πίσω στη Σλοβακία, όπου θα αναζητήσουν τα ίχνη ενός κοινού τραύματος. Δύο άβολοι συνταξιδιώτες είναι οι πρωταγωνιστές μιας ιδιαίτερης ταινίας δρόμου, η οποία αποτελεί παράλληλα και περιήγηση στο τραγικό παρελθόν της Ευρώπης. Οι ηλικιωμένοι άνδρες, εκτός από τις (κωμικές) παραξενιές τους, διαθέτουν επιπλέον μια ξεχωριστή οπτική απέναντι σε φιλοσοφικά ζητήματα όπως η ζωή και ο θάνατος.

Εμείς…
Η 14η Απριλίου πλησιάζει και οι απανταχού «πιστοί» του «Game of Thrones» ανυπομονούν για τον 8ο και τελικό κύκλο της πιο επιτυχημένης σειράς της σύγχρονης τηλεόρασης. Εκτός από τις αφίσες που όλοι βλέπουμε στο μετρό, η Nova ετοιμάζει αρκετά ακόμη πράγματα με κυριότερο την εμφάνιση του NovaThronesHD, ενός θεματικού καναλιού που θα λειτουργήσει από 1/4 έως 31/5. Εκεί οι συνδρομητές θα μπορούν να φρεσκάρουν στη μνήμη τους όλους τους προηγούμενους κύκλους της σειράς, αλλά και να παρακολουθήσουν πολύ πλούσιο backstage υλικό – συνεντεύξεις πρωταγωνιστών και συντελεστών συνοδεύονται από αφιερώματα πάνω στη δημιουργία των εντυπωσιακών εικόνων που μας έχει χαρίσει το «GoT» μέσα στη σχεδόν 10ετή πορεία του.

…και οι άλλοι
Καλά κρατεί η κόντρα μεταξύ του Netflix και του Φεστιβάλ Καννών, με το σπουδαίο φεστιβάλ να μη βάζει ούτε φέτος νερό στο κρασί του προκειμένου να φιλοξενήσει παραγωγές της διαδικτυακής πλατφόρμας. Πέρυσι οι Κάννες «έχασαν», επί της ουσίας, τη μεγάλη επιτυχία του «Ρόμα» (πήγε στη Βενετία) λόγω της άρνησης του φεστιβάλ να συμμορφωθεί με την πολιτική ταυτόχρονης προβολής της ταινίας στις αίθουσες και στο Διαδίκτυο, ενώ στέκονται απέναντι και στη μη καταβολή φόρου υπέρ του γαλλικού συλλόγου. Σε πρόσφατη συνάντηση δε των δύο πλευρών, σε κορυφαίο επίπεδο, δεν υπήρξε συμφωνία.