ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟΣ

Ο Μίκι αγοράζει το σινεμά

22s1dsn

Οσκαρ, «Εκδικητές», «Ρόμα», #MeToo, Κάννες… Ολα σημαντικά, όμως αναμφίβολα η σπουδαιότερη κινηματογραφική είδηση της χρονιάς, μπορεί και της πενταετίας, είναι η πρόσφατη επισημοποίηση της εξαγοράς της πανίσχυρης 21st Century Fox από το σύγχρονο «αφεντικό» της κινηματογραφικής βιομηχανίας: τη Walt Disney Company. Βλέπετε, η εταιρεία που ίδρυσε κάποτε ο πρωτοπόρος Αμερικανός καρτουνίστας, βάζοντας στη ζωή των παιδιών τον Μίκι και την υπόλοιπη παρέα, έχει εξελιχθεί σήμερα σε έναν κανονικό κολοσσό, ο οποίος πλέον ελέγχει, ούτε λίγο ούτε πολύ, το 40% ολόκληρου του κινηματογραφικού box office.

Το αδιανόητο αυτό ολιγοπώλιο δεν είναι αποτέλεσμα μόνο της εντυπωσιακής κίνησης των 71,3 δισ. δολαρίων (περίπου ένα… μνημόνιο), αλλά τελευταία πράξη μιας δεκαετούς διαδικασίας, στη διάρκεια της οποίας η Ντίσνεϊ αγόρασε ακόμα την Pixar, τη Lucas Arts («Star Wars») και φυσικά τη χρυσοφόρα Marvel.

o-miki-agorazei-to-sinema0
Η εμβληματική φιγούρα της Ντίσνεϊ αποτελεί πλέον ψήγμα των δραστηριοτήτων της.

Μέσα σε αυτό το χρονικό διάστημα, η κεντρική βιομηχανία του σινεμά –δηλαδή το Χόλιγουντ– έγινε πολύ πιο συντηρητική, απέκτησε αλλεργία στο ρίσκο και λατρεία στα κόμικς, ενώ αύξησε σημαντικά και τα κέρδη της. Ολα έδειχναν να βαίνουν καλώς, μέχρι που εμφανίστηκε το (κόκκινο)-μαύρο άλογο από την εξωτερική…

Ο λόγος φυσικά για το Netflix, τη διαδικτυακή πλατφόρμα η οποία άλλαξε άρδην ολόκληρη την οικιακή διασκέδαση, βάζοντας πρόσφατα «χέρι» και στον κινηματογράφο. Μπροστά στον κίνδυνο να απειληθεί η προσεκτικά χτισμένη κυριαρχία της, η Ντίσνεϊ αντέδρασε ολομέτωπα: Η δική της διαδικτυακή πλατφόρμα, η οποία αναμένεται να «ανέβει» έως το τέλος του έτους, θέλει να είναι ευθέως ανταγωνιστική, παίζοντας μάλιστα στην έδρα της. Οχι τυχαία, τους τελευταίους μήνες, οι σειρές με ήρωες της Marvel αποσύρονται από το Netflix·· οι δε χαρακτήρες των X-Men, Fantastic Four και ο επιτυχημένος Deadpool, μετά την εξαγορά της Fox, είναι πλέον και αυτοί διαθέσιμοι. Κάτι μας λέει ότι οι «άνω των 13» περιορισμοί, που χαρακτηρίζουν όλες τις κινηματογραφικές παραγωγές της, θα αρθούν στο Διαδίκτυο, στοχεύοντας έτσι ένα πιο ενήλικο κοινό και όχι τις εφηβικές παρέες των multiplex.

Και με το σινεμά τι θα γίνει; «Αυτή είναι μια ιστορική στιγμή για εμάς – τέτοια, που θα δημιουργήσει μεγάλη μακροπρόθεσμη αξία για την εταιρεία και τους μετόχους της. Το σμίξιμο της Ντίσνεϊ με τη Fox δημιουργεί την απόλυτη εταιρεία παγκόσμιας ψυχαγωγίας», δήλωσε ο αναμορφωτής της Ντίσνεϊ, Ρόμπερτ Αϊγκερ. Στην πραγματικότητα αυτό σημαίνει λιγότερους παίκτες, μεγαλύτερο διακύβευμα, ακόμα λιγότερα ρίσκα. Και φτωχότερο περιεχόμενο, όταν μια συγκεκριμένη αισθητική νόρμα εξαπλώνεται σε όλο και μεγαλύτερο μέρος του δημιουργικού φάσματος. Είναι άραγε ένα σύγχρονο Disney-wood στα αλήθεια αναπόφευκτο;