ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟΣ

Νέες ταινίες: Αδελφική αγάπη, προσωπεία τέχνης

Εuforia **½
ΔΡΑΜΑ (2018)
Σκηνοθεσία: Βαλέρια Γκολίνο
Ερμηνείες: Ρικάρντο Σκαμάρτσιο,
Βαλέριο Μασταντρέα, Ισαμπέλα Φεράρι

Δύο καλοί σύγχρονοι Ιταλοί ηθοποιοί συνεργάζονται υπό τις οδηγίες της συναδέλφου τους Βαλέρια Γκολίνο («Μέλι»), η οποία υπογράφει εδώ τη δεύτερη μεγάλου μήκους ταινία της. Ο Ματέο (Ρικάρντο Σκαμάρτσιο) είναι ένας επιτυχημένος επιχειρηματίας, πλούσιος, ευφυής και εξωστρεφής. Ο αδελφός του ο Ετορε (Βαλέριο Μασταντρέα), από την άλλη, προτιμάει την ήρεμη ζωή του καθηγητή στην επαρχιακή πόλη όπου γεννήθηκαν. Οταν ο δεύτερος θα αρρωστήσει σοβαρά, οι δυο τους θα έρθουν ξανά κοντά προσπαθώντας, όχι πάντα με επιτυχία, να θυμηθούν όσα τους ενώνουν.

Η Γκολίνο δημιουργεί μια κλασική οικογενειακή ιστορία προκειμένου να μιλήσει για τον μοναδικό αδελφικό δεσμό. Οι δύο πρωταγωνιστές έχουν εξελιχθεί σε ανθρώπους τελείως διαφορετικούς μεταξύ τους, οι οποίοι ωστόσο συνδέονται σχεδόν υπερβατικά. Ο τρόπος με τον οποίο ο μικρότερος Ματέο προσπαθεί να προστατεύσει και να βοηθήσει τον Ετορε εμπεριέχει κάτι το θαυμαστά ανιδιοτελές. Πριν φθάσουμε εκεί, πάντως, έχει προηγηθεί μια ενδιαφέρουσα διαδικασία, μέσα από την οποία οι δύο άνδρες επί της ουσίας γνωρίζονται ξανά. Ο εγωισμός, η μυστικοπάθεια, οι καταχρήσεις, η ατολμία είναι μερικά από εκείνα που θα βρουν μπροστά τους στην πορεία και θα κληθούν να ξεπεράσουν με όπλο τις κοινές αναμνήσεις τους, αλλά κυρίως τη συνειδητοποίηση όσων έχουν σημασία στο παρόν.

Το δράμα ελαφραίνει κάπως με διάφορα κωμικά στοιχεία, σε ένα σενάριο πάντως που δεν κρατάει πάντα το ενδιαφέρον του θεατή, ούτε προσφέρει κάτι που δεν έχουμε δει στο παρελθόν. Στον αντίποδα είναι οι ερμηνείες των δύο ηθοποιών, που κάνουν τη διαφορά και βοηθούν την ταινία να αναδειχθεί. Καθώς οδηγούνται προς το τέλος, η (υπέροχα στημένη) σκηνή του φινάλε μοιάζει με την επιβεβαίωση μιας εξαιρετικής συνεργασίας.

Η πιο μεγάλη απάτη ***
ΔΡΑΜΑ (2018)
Σκηνοθεσία: Τζάστιν Κέλι
Ερμηνείες: Λόρα Ντερν, Κρίστεν
Στιούαρτ, Νταϊάν Κρούγκερ

Μια γοητευτική αληθινή ιστορία εμπνέει ένα φιλμ που επιχειρεί –και σε ένα βαθμό καταφέρνει– να θίξει ποικίλα θέματα γύρω από την καλλιτεχνική δραστηριότητα αλλά και τις δημιουργικές ταυτότητες. Η χαρισματική αλλά εκκεντρική συγγραφέας Λόρα Αλμπερτ (Λόρα Ντερν) υπογράφει τα βιβλία της ως J.T. LeRoy, όνομα που αντιστοιχεί σε έναν από την ίδια δημιουργημένο χαρακτήρα (avatar). Οταν, ωστόσο, στη ζωή της θα μπει η Σαβάνα (Κρίστεν Στιούαρτ), μια ντροπαλή κοπέλα με ανδρόγυνο παρουσιαστικό, θα την πείσει να υποδυθεί εκείνη τον LeRoy και να την παρουσιάσει στον κόσμο. Οι δύο γυναίκες θα βρεθούν σύντομα μπλεγμένες σε έναν κυκεώνα διασημότητας αλλά και δύσκολων επιλογών και διλημμάτων.

Ο σκηνοθέτης και σεναριογράφος Τζάστιν Κέλι δημιουργεί την κατάλληλη ατμόσφαιρα εκμεταλλευόμενος μια ενδιαφέρουσα ιστορία εξαπάτησης: το κοινό ήταν έτοιμο να πιστέψει στον μύθο της συνεσταλμένης, ιδιοφυούς καλλιτεχνικής περσόνας – και μάλιστα να ενθουσιαστεί με αυτή. Ταυτόχρονα, η συγγραφέας ενορχηστρώνει με ενθουσιασμό όλο αυτό το παιχνίδι, στην πορεία ωστόσο πέφτει και η ίδια στο δίχτυ της. Από την άλλη, η νεαρή Σαβάνα, αν και απρόθυμη στην αρχή, υιοθετεί τελικά τον ρόλο που τη βοηθά να αλλάξει τη βαλτωμένη ζωή της.

Ολες αυτές οι ισχυρές ταυτότητες, πραγματικές και επινοημένες, συγκρούονται τελικά σε ένα σενάριο που θα μπορούσε να έχει περισσότερα στοιχεία ψυχογραφικού θρίλερ κι έτσι να προχωρήσει σε ακόμα περισσότερο βάθος την παρατήρησή του.

Ακρα **½
Σκηνοθεσία: Δήμητρα Μπαμπαδήμα
Εμφανίζεται ο Σπύρος Χρυσικόπουλος
Ενας άθλος σώματος και νου

Η Δήμητρα Μπαμπαδήμα δημιουργεί ένα ντοκιμαντέρ αφιερωμένο στην υπεράνθρωπη προσπάθεια του κολυμβητή Σπύρου Χρυσικόπουλου. Τον Οκτώβριο του 2018, ύστερα από δύο χρόνια προετοιμασίας, εκείνος πέφτει στη θάλασσα, προκειμένου να διανύσει κολυμπώντας 140 χλμ. συνεχόμενα από τη Ρόδο έως το Καστελλόριζο. Το φιλμ ενσωματώνει πλάνα από το απίθανο εγχείρημα μαζί με συνεντεύξεις όσων το έζησαν από κoντά και φυσικά του ίδιου του αθλητή. Παράλληλα προσθέτει μια πιο ποιητική διάσταση μέσα από την ιστορία–και τις ρήσεις– ενός ηλικιωμένου γλύπτη, ο οποίος κατοικεί στο ακριτικό νησί. Η εξερεύνηση των ορίων της ανθρώπινης φύσης μοιάζει να είναι κυρίως πνευματική διαδικασία. Η ταινία κυκλοφορεί από 11/5, στον «Δαναό».

Ολο γελούσε **
Σκηνοθεσία: Θόδωρος Μαραγκός
Εμφανίζεται ο Κώστας Τσάκωνας
Στα βήματα ενός λαϊκού ήρωα

Ο στενός συνεργάτης και φίλος του Κώστα Τσάκωνα Θόδωρος Μαραγκός παρουσιάζει ένα ντοκιμαντέρ πάνω στη ζωή και στην καριέρα του Ελληνα κωμικού ηθοποιού. Από τη δύσκολη παιδική ηλικία με τη φτώχεια και τις στερήσεις μέχρι τη μεγάλη εμπορική επιτυχία της δεκαετίας του 1980 και την υπόλοιπη πορεία ώς τον θάνατό του, το 2015, το φιλμ ακολουθεί τα βήματα του Τσάκωνα, προσπαθώντας να αναδείξει το πνεύμα του ανθρώπου και ύστερα του ηθοποιού. Φυσικά, ειδική μνεία γίνεται στις πιο επιτυχημένες από τις ταινίες στις οποίες Μαραγκός και Τσάκωνας συνεργάστηκαν, με πιο γνωστή το αξέχαστο «Μάθε, παιδί μου, γράμματα» του 1981. Μαζί με την ταινία προβάλλεται και το μικρού μήκους animation «To όραμα του Θοδωράκη», του ίδιου δημιουργού.

Μια ιδιαίτερη οικογένεια **½
Σκηνοθεσία: Ντιέγκο Λέρμαν
Ερμηνείες: Μπάρμπαρα Λένι, Ντάνιελ Αράοζ, Κλαούντιο Τολκασίρ
Ανάμεσα σε δύο μητέρες

Μια οικογενειακή ιστορία αποκτά ενδιαφέρουσες κοινωνικές προεκτάσεις σε αυτό το δράμα από την Αργεντινή. Η Μαλένα, μια επιτυχημένη μεσοαστή γιατρός, φτάνει χαρούμενη σε κάποιο νοσοκομείο της επαρχίας. Εκεί την περιμένει η Μαρσέλα, μια ετοιμόγεννη νεαρή αγρότισσα, η οποία έχει υποσχεθεί να της δώσει το παιδί της, με υιοθεσία. Η οικογένεια, ωστόσο, της τελευταίας εκβιάζει τη Μαλένα απαιτώντας περισσότερα χρήματα από τα συμφωνημένα. Το φιλμ ξετυλίγεται σταδιακά καταφέρνοντας να θίξει διάφορα ζητήματα, κυρίως ηθικής φύσεως, αλλά και να σχολιάσει την κατάσταση φτώχειας, η οποία οδηγεί στην εκμετάλλευση. Το σενάριο έχει, βέβαια, και αρκετές ευκολίες, βασίζεται όμως περισσότερο στην εξαιρετική ερμηνεία της πρωταγωνίστριας, Μπάρμπαρα Λένι.

Εμείς…
Αφιέρωμα στην κινηματογραφική πορεία του ιδιαίτερου Ελληνα δημιουργού Στράτου Τζίτζη διοργανώνει από σήμερα ο κινηματογράφος Studio (Σπάρτης και Σταυροπούλου). Μέχρι την Κυριακή θα προβληθούν πέντε ταινίες του, ανάμεσα στις οποίες και το επιτυχημένο «Η αγάπη είναι ελέφαντας», το οποίο είχε προκαλέσει αίσθηση το 2000. Επιπλέον, το βράδυ της Κυριακής (10 μ.μ.) θα έχουμε την ευκαιρία να δούμε σε πανελλήνια πρεμιέρα το τελευταίο του φιλμ «Night Out», το οποίο γυρίστηκε στη Γερμανία και παρουσιάστηκε στο τελευταίο Φεστιβάλ Βερολίνου.

….και οι άλλοι
Δυναμική (αλλά και απαραίτητη) ήταν η παρέμβαση του Βίγκο Μόρτενσεν, ο οποίος απάντησε στη χρήση του περίφημου Αραγκορν, χαρακτήρα που υποδύθηκε στον «Αρχοντα των Δαχτυλιδιών», από το ακροδεξιό Vox της Ισπανίας. «Πρέπει να είσαι αρκετά ανόητος αν νομίζεις πως έτσι προωθείς την καμπάνια ενός ξενοφοβικού κόμματος σαν το Vox… Ο Αραγκορν είναι ένας γλωσσομαθής, που συλλέγει γνώσεις από τις διάφορες φυλές, έθιμα και διαλέκτους της Μέσης Γης. Θα γελούσα με την άγνοιά τους, αλλά το Vοx μόλις κέρδισε 24 έδρες στο Κοινοβούλιο. Δεν είναι αστείο», ανέφερε χαρακτηριστικά ο ηθοποιός, ο οποίος είναι γνωστός για τις προοδευτικές του πεποιθήσεις.