ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟΣ

Νέες ταινίες: Ερωτας και ψυχανάλυση α λα γαλλικά

Ποια νομίζεις ότι είμαι
Σεξ και ψυχανάλυση
Polaroid
Η ληστεία της μαφίας
nees-tainies-erotas-kai-psychanalysi-a-la-gallika-2329833

Ποια νομίζεις ότι είμαι ★★★
ΔΡΑΜΑ (2019)
Σκηνοθεσία: Σάφι Νάμπου
Ερμηνείες: Ζιλιέτ Μπινός, Νικόλ Γκαρσία, Φρανσουά Σιβίλ

Η Ζιλιέτ Μπινός επιστρέφει αυτή την εβδομάδα στην οθόνη, μέσα από τον φακό του Σάφι Νάμπου («Στα δάση της Σιβηρίας»), ο οποίος διασκευάζει ένα μυθιστόρημα της Καμίλ Λορένς σε ένα φιλμ που είδαμε στο περασμένο Φεστιβάλ Βερολίνου. Ηρωίδα του είναι η Κλερ, μια πενηντάρα πανεπιστημιακός, χωρισμένη και μητέρα δύο παιδιών, η οποία έχει αδυναμία στους μικρότερους άνδρες.

Οταν η σχέση της με έναν νεαρό θα τερματιστεί, εκείνη προσεγγίζει τον κολλητό του φίλο μέσω Facebook, χρησιμοποιώντας το ψεύτικο προφίλ μιας 24χρονης. Σύντομα οι δύο τους θα αναπτύξουν έντονη έλξη και θα γίνουν αχώριστοι, πάντα ωστόσο μέσω του κινητού. Η πραγματικότητα προφανώς δεν θα αργήσει να τους χτυπήσει την πόρτα…

Ο Νάμπου οργανώνει έξυπνα τη δομή της ταινίας του, παρουσιάζοντάς μας την Κλερ στο παρόν να αφηγείται όλη την παραπάνω ιστορία στην ψυχαναλύτριά της (Νικόλ Γκαρσία).

Ακολούθως στο τελευταίο κομμάτι της ταινίας, το δράμα κλιμακώνεται, ενώ ένα εύρημα διχοτομεί την αφήγηση, χαρίζοντας μια ακόμα γωνία στο σύνολο.

Γενικώς το φιλμ τοποθετεί διάφορα σχόλια και θέματα γύρω από την κεντρική ιστορία της πρωταγωνίστριας. Η εμπειρία της μέσης ηλικίας και το ταξίδι των ανθρώπινων σχέσεων στην εποχή των σόσιαλ μίντια είναι τα πιο προφανή από αυτά, με το δεύτερο να τονίζεται παραπάνω, ίσως και με κάποιες ευκολίες.

Η σημασία της εικόνας, που ενισχύεται και με το πέρασμα του χρόνου, κινεί λιγότερο ή περισσότερο φανερά τις εξελίξεις, ειδικά στις πιο ευαίσθητες περιπτώσεις.

«Δεν έχω πρόβλημα με τον θάνατο, όμως δεν αντέχω την εγκατάλειψη», λέει σε κάποιο σημείο η Κλερ, σαν γνήσια Γαλλίδα ηρωίδα, καθώς ο λαβύρινθος της ψυχολογίας της σχηματίζει άλλη μια στροφή. Οποιος έχει την υπομονή να τον ακολουθήσει μέχρι τέλους πιθανότατα θα ευχαριστηθεί και την ταινία.

Σεξ και ψυχανάλυση ★★½
ΔΡΑΜΑ (2019)
Σκηνοθεσία: Ζουστίν Τριέ
Ερμηνείες: Βιρζινί Εφιρά, Αντέλ Εξαρχόπουλος, Γκασπάρ Ουλιέ

Παρόμοιας θεματικής και με ακόμα πιο έντονο ερωτικό στοιχείο είναι το φιλμ της Ζουστίν Τριέ. Εδώ η Σιμπίλ (Βιρζινί Εφιρά) είναι η ίδια ψυχαναλύτρια, η οποία αποφασίζει να παρατήσει το επάγγελμα, προκειμένου να ακολουθήσει τα συγγραφικά της όνειρα. Την τελευταία στιγμή ωστόσο, η Μαργκό, μια απελπισμένη κοπέλα που έχει σχέση με παντρεμένο, θα ζητήσει τη βοήθειά της και εκείνη θα δεχθεί να την αναλάβει. Καθώς οι εξελίξεις προχωρούν, η Σιμπίλ μπαίνει πια ενεργά στη ζωή της Μαργκό, περιπλέκοντας ακόμα περισσότερο τα πράγματα.

Τα συχνά δυσνόητα μονοπάτια του νου και οι παρορμήσεις αποτελούν εδώ τον πυρήνα ενός ψυχολογικού θρίλερ που σύντομα παίρνει ερωτικές διαστάσεις, διατηρώντας και κάποια κωμικά στοιχεία. Η Εφιρά είναι εξαιρετική στον κεντρικό ρόλο, δίνοντας πνοή στον χαρακτήρα της Σιμπίλ, η οποία κυβερνιέται από τα ίδια πάθη, τα οποία υποτίθεται πως προσπαθεί να τιθασεύσει για λογαριασμό της ασθενούς της. Πολύ καλός και ο Γκασπάρ Ουλιέ σε ρόλο δανδή, με τις γυναίκες να «σφάζονται» στα πόδια του. Ολο αυτό το παιχνίδι είναι βέβαια ενδιαφέρον, έως και διασκεδαστικό μέχρι ενός σημείου, όμως τελικά κουράζει και πνίγεται στις υπερβολές. Καθώς τα ερωτικά τρίγωνα γίνονται τετράγωνα, κύβοι κ.ο.κ., η Σιμπίλ βρίσκει επιτέλους την έμπνευση που αναζητούσε, το βιβλίο της όμως μάλλον θα φέρνει πιο πολύ σε άρλεκιν.

Η γνωριμία της σάρκας ★★★★
Σκηνοθεσία: Μάικ Νίκολς
Ερμηνείες: Τζακ Νίκολσον, Αρτ Γκαρφάνκελ, Αν Μάργκρετ
Στο κυνήγι της ερωτικής ευτυχίας

O σπουδαίος Μάικ Νίκολς υπογράφει εδώ μια από τις καλύτερες και πιο πρωτοποριακές ταινίες του, την οποία βλέπουμε αυτή την εβδομάδα σε επανέκδοση. Το φιλμ παρακολουθεί τις ζωές του Τζόναθαν (Τζακ Νίκολσον) και του Σάντι (Αρτ Γκαρφάνκελ), συγκατοίκων αρχικά στις εστίες του πανεπιστημίου και κατόπιν κολλητών φίλων, εστιάζοντας στις αισθηματικές περιπέτειές τους. Τελείως διαφορετικοί μεταξύ τους, ο «κυνηγός» Τζόναθαν και ο ρομαντικός Σάντι περνούν από διάφορα στάδια αναζητώντας την ευτυχία. Ο Τζακ Νίκολσον δίνει ένα ακόμα ερμηνευτικό ρεσιτάλ, ενώ εξαιρετική είναι και η χυμώδης Αν Μάργκρετ, η οποία επίσης πρωταγωνιστεί μαζί με την Κάντις Μπέργκεν. Από την άλλη, το κοφτό μοντάζ του Νίκολς μαζί με το αθυρόστομο σενάριο του καρτουνίστα Ζιλ Φάιφερ δίνουν επιπλέον ζωντάνια και σύγχρονη αίσθηση στο σύνολο. Η ταινία σόκαρε και χαρακτηρίστηκε «ακατάλληλη» στην εποχή της.

Polaroid ★
Σκηνοθεσία: Λαρς Κλέβμπεργκ
Ερμηνείες: Κάθριν Πρέσκοτ, Τάιλερ Γιανγκ, Σαμάνθα Λόγκαν
Vintage τρόμος

Ο παραγωγός των επιτυχημένων εμπορικά franchise τρόμου «Σήμα κινδύνου» και «Κατάρα» επανέρχεται με μια καινούργια ιστορία, με vintage άρωμα. Η Μπερντ είναι μια μοναχική έφηβη που αποφεύγει τα πάρτι και χλευάζεται από τους συμμαθητές της, απολαμβάνει όμως την τέχνη της φωτογραφίας και έτσι ενθουσιάζεται όταν στα χέρια της φτάνει μια παλιά μηχανή Polaroid. Σύντομα ωστόσο θα διαπιστώσει πως το νέο της απόκτημα κρύβει μέσα του μια τρομερή κατάρα, καθώς όποιος φωτογραφίζεται με αυτό βρίσκει γρήγορα τραγικό θάνατο. Το όποιο ενδιαφέρον της ταινίας εξαντλείται μέσα στο πρώτο τέταρτο, με τη συνέχεια να είναι ανιαρή και προβλέψιμη μέχρι… θανάτου. Καθώς οι νεαροί πρωταγωνιστές παίζουν τους ντετέκτιβ, τα κλισέ συνεχίζουν να τσεκάρονται ευλαβικά και το ανατρεπτικό(;) φινάλε να μοιάζει τουλάχιστον τραβηγμένο από τα μαλλιά.

Η ληστεία της μαφίας
Σκηνοθεσία: Τομ Ντενούτσι
Ερμηνείες: Θίο Ρόσι, Κλάιβ Στάντεν, Σαμίρα Γουάλι
Ενα τρελό «κόλπο»

Η ταινία του Τομ Ντενούτσι («Altitude») βασίζει το σενάριό της στην πραγματική –όσο και εξωφρενική– ιστορία μιας από τις μεγαλύτερες ληστείες της Αμερικής. Στο βουτηγμένο στο έγκλημα και στην παρανομία Ρόουντ Αϊλαντ της δεκαετίας του 1970, μια συμμορία αποτελούμενη από μικροεγκληματίες θα αποπειραθεί να κάνει ένα τεράστιο «κόλπο»: να κλέψει τα πάνω από 30 εκατομμύρια δολάρια, μαζί με το ασήμι, τον χρυσό και τα κοσμήματα από το ίδιο το θησαυροφυλάκιο της μαφίας.

Ο δημιουργός της ταινίας είχε άμεση επαφή με το θέμα του: «Μεγαλώνοντας στο Ρόουντ Αϊλαντ τη δεκαετία του 1980 σε γειτονιά Ιταλοαμερικανών, παρακολουθούσαμε περισσότερο του γκάνγκστερς παρά τους σπουδαίους αθλητές.
Αυτοί ήταν σαν θρύλοι στη γειτονιά και η συγκεκριμένη ληστεία ήταν σίγουρα η κορυφαία ιστορία», λέει ο ίδιος.

Εμείς…
Μια πολλά υποσχόμενη, τουλάχιστον με την πρώτη ματιά, κινηματογραφική παραγωγή ξεκινάει αυτές τις μέρες γυρίσματα στην Αθήνα. Πρόκειται για την πρώτη δουλειά της Tanweer Productions, με τον βραβευμένο σκηνοθέτη Αγγελο Φραντζή («Ακίνητο ποτάμι») να αναλαμβάνει να αφηγηθεί τη συναρπαστική ιστορία ζωής της Ευτυχίας Παπαγιαννοπούλου. Στην «Ευτυχία» τον κεντρικό ρόλο της σπουδαίας στιχουργού έχει η Καρυοφυλλιά Καραμπέτη, ενώ την ίδια σε νεαρότερη ηλικία θα υποδυθεί η Κάτια Γκουλιώνη («Πολυξένη»). Τις συνοδεύει ένα πλούσιο καστ Ελλήνων ηθοποιών όπως ο Πυγμαλίων Δαδακαρίδης, ο Θάνος Τοκάκης, ο Παύλος Ορκόπουλος, ο Ανδρέας Κωνσταντίνου, ο Αντώνης Λουδάρος κ.ά. Η ταινία προγραμματίζεται να κυκλοφορήσει στις αίθουσες στις 19 Δεκεμβρίου.

…και οι άλλοι
Πολύ ενδιαφέρον μοιάζει το επόμενο πρότζεκτ του πάντα αγαπημένου Πάολο Σορεντίνο, ο οποίος αυτή τη φορά αναλαμβάνει να μεταφέρει στην οθόνη το βραβευμένο με Πούλιτζερ –και βασισμένο σε πραγματικά γεγονότα– βιβλίο της Τερέζα Κάρπεντερ «Mob Girl». Οπως έγινε μάλιστα γνωστό χθες, πρωταγωνίστρια αλλά και συμπαραγωγός στην ταινία θα είναι η Τζένιφερ Λόρενς. Η βραβευμένη με Οσκαρ Αμερικανίδα ηθοποιός θα υποδυθεί την Αρλίν Μπρίκμαν, την κοπέλα η οποία υπήρξε σύζυγος μαφιόζου της Νέας Υόρκης, πριν μετατραπεί σε πληροφοριοδότη της αστυνομίας και βοηθήσει στην εξάρθρωση μιας από τις πιο διαβόητες εγκληματικές οργανώσεις της πόλης.