ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟΣ

Νέες ταινίες: Ψυχικό τραύμα, τσίτα τα γκάζια

nees-tainies-psychiko-trayma-tsita-ta-gkazia-2334933

Μητρικό ένστικτο  ★★★
ΘΡΙΛΕΡ (2018)
Σκηνοθεσία: Ολιβιέ Μασέ-Ντεπάς
Ερμηνείες: Βερλέ Μπετάνς,
Αν Κοζάνς, Μεντί Νεμπού

Η ταινία που βραβεύθηκε ως καλύτερη του περασμένου Φεστιβάλ Γαλλόφωνου Κινηματογράφου της Αθήνας, είναι ένα ψυχολογικό θρίλερ που μας έρχεται από το ενδιαφέρον τελευταία βελγικό σινεμά. Πρωταγωνίστριες της ιστορίας, η οποία βασίζεται στο μυθιστόρημα «Πίσω από το μίσος» της Βελγίδας συγγραφέως Μπάρμπαρα Αμπέλ, είναι δύο οικογένειες που γειτονεύουν σε κάποιο μεσοαστικό προάστιο των Βρυξελλών, της δεκαετίας του 1960. Με τα δύο αγοράκια τους να μεγαλώνουν πλάι πλάι σαν αδέλφια τα πάντα μοιάζουν ειδυλλιακά για τις κολλητές Αλίς και Σελίν, ώσπου ο γιος της τελευταίας βρίσκει τραγικό θάνατο, μπροστά στα μάτια της πρώτης.

Το γεγονός αυτό θα κλονίσει βαθιά τις σχέσεις των δύο γυναικών και των οικογενειών τους, με τα πράγματα να εξωθούνται στα άκρα και την παράνοια να παίρνει τα ηνία.

Αν και το μυθιστόρημα της Αμπέλ τοποθετείται στο σήμερα, ο σκηνοθέτης Ολιβιέ Μασέ-Ντεπάς επιλέγει να μεταφέρει την ιστορία του στα ’60s, δίνοντας έτσι μια χιτσκοκική πατίνα που ντύνει τα πάντα με νοσταλγία και επιπλέον μυστήριο.

Στον πυρήνα της, βεβαίως, η ταινία παραμένει επικεντρωμένη στα θέματα της μητρότητας και της απώλειας. Οι δύο γυναίκες-μητέρες είναι εδώ σχεδόν οι απόλυτες πρωταγωνίστριες, με το τραγικό περιστατικό να γίνεται η σπίθα που πυροδοτεί τον μηχανισμό των εξελίξεων.

Η κλιμάκωση της πλοκής οδηγεί σε αγωνιώδεις καταστάσεις αλλά και σε ανατροπές –όχι πάντα πειστικές–, που κρατούν ψηλά το ενδιαφέρον του θεατή. Εκείνο που έχει περισσότερη σημασία εδώ είναι η σύγκρουση των συναισθημάτων και το «μητρικό ένστικτο» του τίτλου που υπερισχύει κάθε άλλης σχέσης και, φυσικά, της ίδιας της λογικής. Οταν το μικρόβιο της αμφιβολίας μπαίνει ανάμεσα στις δύο φίλες, οι πράξεις τους μπορούν πια να σε αφήσουν με το στόμα ανοιχτό.

Fast & Furious: Hobbs and Shaw ★★
ΔΡΑΣΗΣ (2019)
Σκηνοθεσία: Ντέιβιντ Λιτς
Ερμηνείες: Ντουέιν Τζόνσον, Τζέισον Στέιθαμ, Βανέσα Κίρμπι

nees-tainies-psychiko-trayma-tsita-ta-gkazia0
Η Βανέσα Κίρμπι προσθέτει γυναικεία αύρα στην καταιγιστική περιπέτεια του νέου «Fast & Furious».
 

Οκτώ ταινίες και δεκαοκτώ χρόνια μετά την πρώτη του εμφάνιση, το δημοφιλέστατο franchise του «Fast» επιστρέφει, έχοντας πια τελείως διαφορετικούς πρωταγωνιστές από εκείνα τα ελαφρώς καλτ φιλμ. Εχοντας πια πίσω του μια παραγωγή εκατοντάδων εκατομμυρίων, το φιλμ δράσης του Ντέιβιντ Λιτς («Atomic Blonde») δίνει τους πρωταγωνιστικούς ρόλους στους «σκληρούς» Ντουέιν Τζόνσον και Τζέισον Στέιθαμ, οι οποίοι ως άσπονδοι σύμμαχοι θα πρέπει να συνεργαστούν για το κοινό καλό. Στο πλευρό τους αυτή τη φορά –και σύμφωνα με το πνεύμα της εποχής– θα έχουν μια εξίσου δυναμική γυναικεία παρουσία (Βανέσα Κίρμπι), η οποία έχει ρόλο-κλειδί.

Η υποτυπώδης πλοκή είναι εδώ προφανώς δευτερεύουσας σημασίας, μπροστά στον ορυμαγδό της δράσης και τις «μάτσο» ατάκες των πρωταγωνιστών. Εντυπωσιακές καταδιώξεις, μονομαχίες και μπόλικο ξύλο βρίσκονται στο επίκεντρο, όντας πάντως στην πλειονότητά τους καλογυρισμένα και σωστά χορογραφημένα. Η Βανέσα Κίρμπι καταφέρνει να δώσει όντως μια φρέσκια νότα στα κλισέ· οι δε Τζόνσον και Στέιθαμ προσφέρουν αρκετές διασκεδαστικές στιγμές (μαζί με μερικές που τραβάς τα μαλλιά σου) και οδηγούν εκ του ασφαλούς το τρένο της καταιγιστικής δράσης στον προδιαγεγραμμένο και επικερδέστατο προορισμό του.

La Dolce Vita  ★★★★★
Σκηνοθεσία: Φεντερίκο Φελίνι
Ερμηνείες: Μαρτσέλο Μαστρογιάνι, Ανούκ Αιμέ, Ανίτα Εκμπεργκ

Ο πιο κλασικός Φελίνι

nees-tainies-psychiko-trayma-tsita-ta-gkazia2

Ο Φεντερίκο Φελίνι υπογράφει μία από τις πιο θρυλικές ταινίες του, βραβευμένη με τον Χρυσό Φοίνικα των Καννών και σίγουρα αυτή που ταυτίστηκε περισσότερο με την ποπ κουλτούρα. Πρωταγωνιστής της είναι ο Μαρτσέλο (Μαρτσέλο Μαστρογιάνι), δημοσιογράφος και πλεϊμπόι που κυκλοφορεί στους δρόμους της Ρώμης της δεκαετίας του 1950, ασχολούμενος με τον λαμπερό κόσμο των διασημοτήτων. Αναζητώντας νόημα σε όλα αυτά, καταλήγει να αναθεωρήσει πολλές από τις αρχικές πεποιθήσεις του, όταν χάνει έναν καλό του φίλο.

Ο Φελίνι κινηματογραφεί με πάθος τη ζωή, ημερήσια και νυχτερινή, της Ρώμης, προσφέροντας μοναδικές εικόνες και θέτοντας το υπόδειγμα για όλες τις μετέπειτα κινηματογραφικές προσπάθειες. Στην πορεία καταφέρνει να κάνει εύστοχα κοινωνικά σχόλια αλλά και να δημιουργήσει μερικές από τις πιο αξέχαστες σκηνές στην ιστορία του σινεμά.

Κλεμμένα φιλιά  ★★★½
Σκηνοθεσία: Φρανσουά Τριφό
Ερμηνείες: Ζαν-Πιερ Λεό, Κλοντ Ζαντ, Ντελφίν Σεϊρίγκ

Τριφό από το 1968

nees-tainies-psychiko-trayma-tsita-ta-gkazia4

Σε επανέκδοση βλέπουμε αυτή την εβδομάδα και μία από τις λιγότερο προβεβλημένες ταινίες του Φρανσουά Τριφό. Αυτή έχει για ήρωά της τον Αντουάν Ντουανέλ, έναν νεαρό άνδρα, ο οποίος αποτάσσεται από τον στρατό και αναζητεί πια την τύχη του στους δρόμους του Παρισιού. Με μια ξεγνοιασιά που αγγίζει τα όρια της αφέλειας και της παλαβομάρας, ο Αντουάν θα αλλάξει μερικές δουλειές –μέχρι και ντετέκτιβ θα γίνει– πριν καταλήξει σε κατάστημα πώλησης παπουτσιών. Εκεί θα ερωτευθεί τη γυναίκα του αφεντικού και η (κωμική) συνέχεια είναι ευκόλως εννοούμενη.

Ο Τριφό υπογράφει εδώ μία από τις πιο ανάλαφρες ταινίες του, κοινωνώντας το ελευθεριακό πνεύμα της εποχής (1968) και γεμίζοντας την οθόνη με πηγαίο ρομαντισμό. Εν τω μεταξύ, βέβαια, δεν παραλείπει να κάνει και μερικά εύστοχα σχόλια, ντυμένα πάντα με κωμικό μανδύα.

Η νύχτα των ζωντανών νεκρών ★★★★
Σκηνοθεσία: Τζορτζ Ρομέρο
Ερμηνείες: Ντουέιν Τζόουνς, Τζούντιθ Ο’ Ντία, Καρλ Χάρντμαν

Τα πρώτα ζόμπι του σινεμά

nees-tainies-psychiko-trayma-tsita-ta-gkazia6

Η αρχετυπική ταινία με ζόμπι του Τζορτζ Ρομέρο αποτελεί αναμφίβολα ορόσημο στην ιστορία του σύγχρονου ποπ κινηματογράφου. Μια ετερόκλητη ομάδα ανθρώπων βρίσκει καταφύγιο σε κάποιο παλιό αγροτόσπιτο της Πενσιλβάνια, προσπαθώντας να ξεφύγει από τους σαρκοβόρους νεκροζώντανους, οι οποίοι εξαπλώνονται ραγδαία σε ολόκληρη την χώρα. Ταμπουρωμένοι εκεί, οι επιζώντες σύντομα θα έρθουν αντιμέτωποι, εκτός από τα ζόμπι, και με τους ίδιους τους εαυτούς τους. Χρησιμοποιώντας τις περισσότερες από τις συναρπαστικές λεπτομέρειες που αργότερα θα μετατραπούν σε κλισέ του είδους, ο Ρομέρο κατασκευάζει ένα αγωνιώδες θρίλερ που παίζει με τους ανθρώπινους τρόμους. Μπορεί το τεχνικό του κομμάτι να φαντάζει σήμερα εντελώς ξεπερασμένο, όμως η καλτ ουσία της ιστορίας, καθώς και η ίδια η κινηματογράφηση, είναι απολαυστική σε κάθε εποχή.

Εμείς…

Με την πολυαναμενόμενη ταινία του Κώστα Γαβρά «Ενήλικοι στην αίθουσα» θα κλείσει την αυλαία του το φετινό Κινηματογραφικό Φεστιβάλ της Αθήνας, Νύχτες Πρεμιέρας (18-29/9). Οπως ανακοινώθηκε χθες, το φιλμ, το οποίο θα πραγματοποιήσει την παγκόσμια πρεμιέρα του το προσεχές Σάββατο στη Μόστρα της Βενετίας, θα προβληθεί σε πανελλήνια πρώτη μετά την τελετή λήξης των Νυχτών, της 28ης Σεπτεμβρίου. Εκεί θα παραστεί ο ίδιος ο καταξιωμένος Ελληνας κινηματογραφιστής, συνοδεία των υπόλοιπων συντελεστών της ταινίας. Υπενθυμίζεται πως αυτή βασίζει την πλοκή της στο βιβλίο «Ανίκητοι ηττημένοι» του πρώην υπουργού Οικονομικών Γιάνη Βαρουφάκη και στα όσα αυτό αφηγείται γύρω από τις δραματικές διαπραγματεύσεις του 2015 μεταξύ Ελλάδας και Ευρωπαϊκής Ενωσης.

…και οι άλλοι

Ιδια τακτική με την περυσινή του «Ρόμα» –και παρά την επιθυμία του ίδιου του δημιουργού– φαίνεται πως θα ακολουθήσει το Netflix και με την προσεχή κυκλοφορία του «Ιρλανδού» του Μάρτιν Σκορσέζε. Οπως έγινε γνωστό από τους υπευθύνους της διαδικτυακής πλατφόρμας, η ταινία θα κυκλοφορήσει αρχικά την 1η Νοεμβρίου σε λίγες επιλεγμένες αίθουσες της Νέας Υόρκης και του Λος Αντζελες, προκειμένου να είναι «σύννομο» με τους κανόνες των Οσκαρ· στη συνέχεια (27/11) θα ανεβεί κατευθείαν στο Netflix, γεγονός που φυσικά αντιτίθεται στους άτυπους κανόνες της παραδοσιακής κυκλοφορίας.