ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟΣ

Αντάξιο φινάλε σε μια μαγική χρονιά για τον Λάνθιμο

probole

Λίγες ημέρες πριν από την περασμένη τελετή απονομής των βραβείων Οσκαρ, το περιοδικό Hollywood Reporter είχε διοργανώσει ένα στρογγυλό τραπέζι, όπου συμμετείχαν οι πέντε υποψήφιοι για το χρυσό αγαλματίδιο στην κατηγορία της σκηνοθεσίας.

Παρακολουθώντας το διαδικτυακά, θυμάμαι πως, από μια γενικότερα απολαυστική κουβέντα, εκείνο που μου έκανε περισσότερη εντύπωση ήταν ο τρόπος που ο βετεράνος Σπάικ Λι μιλούσε, αλλά και τα βλέμματα θαυμασμού που έριχνε στον Γιώργο Λάνθιμο. Αν και δημιουργός τελείως διαφορετικός από τον Ελληνα κινηματογραφιστή, ο Αμερικανός μπορούσε ολοφάνερα να διακρίνει έναν μάστορα της τέχνης του.

Η «Ευνοούμενη» μπορεί να μη μετέτρεψε σε χρυσό τις 10 υποψηφιότητές της, κερδίζοντας τελικά μόνο το βραβείο α΄ γυναικείου ρόλου για την υπέροχη Ολίβια Κόλμαν, ωστόσο συνολικά διέγραψε μια φανταστική πορεία μέσα στο 2019, μαζεύοντας ούτε λίγο ούτε πολύ 163 (!) βραβεία σε διάφορες απονομές και φεστιβάλ. Τα τελευταία ήταν τα οκτώ που την κατέστησαν κυρίαρχη στα Βραβεία Ευρωπαϊκού Κινηματογράφου, τα οποία απονεμήθηκαν το βράδυ του περασμένου Σαββάτου στο Βερολίνο.

Ανάμεσα σε άλλα, καλύτερης ταινίας, σκηνοθεσίας, φωτογραφίας, γυναικείου ρόλου, αλλά και μοντάζ – για τον Γιώργο Μαυροψαρίδη. Νωρίτερα μέσα στη χρονιά προηγήθηκαν μία Χρυσή Σφαίρα, επτά BAFTA, το Μεγάλο Βραβείο της Επιτροπής στη Βενετία και πολλά άλλα· κυρίως, ο Γιώργος Λάνθιμος μπήκε πια για τα καλά στο κλαμπ των σύγχρονων καλλιτεχνών του σινεμά που (στο εξής) θα προκαλούν αναστάτωση με κάθε καινούργια τους δουλειά. Δεν είναι μυστικό ότι η πόρτα του Χόλιγουντ είναι πια ορθάνοιχτη για τον Λάνθιμο, αν και ο ίδιος πιθανόν να μην έχει πολλούς λόγους για να τη διαβεί άμεσα.

Με την «Ευνοούμενη» απέδειξε πως μπορεί να κάνει μια ταινία μεγάλης δεξιοτεχνίας, ακόμη και όταν η γνωστή weird σκηνοθετική ματιά του δεν βρίσκεται στο επίκεντρο, αλλά στην περιφέρεια του συνόλου. Επόμενη στάση ίσως να είναι η συνεργασία με κάποια από τις «πεινασμένες», αυτόν τον καιρό, για βραβεία διαδικτυακές πλατφόρμες.